چرخ هیچ اقتصادی با وام 18درصد نمی‌چرخد

۱۳۹۸/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۳۳۲

یک مقام کارگری، خودتحریمی‌های داخلی را دلیل نامساعد بودن فضای کسب و کار دانست و گفت: هیچ صنعتی در جهان با وام ۱۸ درصد دوام نمی‌یابد و چرخ هیچ اقتصادی نمی‌چرخد.

ناصر چمنی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر بهبود فضای کسب و کار در کشور اظهار کرد: اکنون چندین سال است که از لحاظ فضای کسب و کار در وضعیت خوبی به سر نمی‌بریم و در مورد نرخ رشد اقتصادی هم که در برخی دولت‌ها شاهد بودیم، نرخ رشد یک درصد و سه درصدی که اعلام شد، از محل رشد صنعت و تولید نبود بلکه فروش نفت و درآمدهای نفتی باعث شده که درآمد سرانه ما بالا برود و به حساب رشد اقتصادی گذاشته شود.

وی دلیل اصلی نامساعد بودن فضای کسب و کار ایران را خود تحریم‌های داخلی دانست و گفت: اگرچه تحریم‌های بیگانگان در فضای کسب و کار کشور بی‌تاثیر نبوده ولی خود تحریمی بدتر از تحریم‌های خارجی است و به تولید و اشتغال ضربه می‌زند. به گفته رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران هرچقدر که فضای کسب و کار کشور رونق یابد فضای اشتغال بهبود یافته و درصد بیکاری کاهش می‌یابد. چمنی گفت: در شرایطی که مشکل صدور مجوز داریم و نمی‌توانیم امکانات لازم را

در اختیار تولیدکنندگان قرار بدهیم چطور انتظار داریم فضای کسب و کار بهتر شود؟

بسیاری از کارآفرینان با وجود آنکه طرح و ایده اشتغال خوبی دارند در مرحله اخذ مجوز متوقف می‌شوند یا با وجود گرفتن مجوز به دلیل عدم حمایت مالی دلسرد و مأیوس شده و از ادامه کار بازمی‌مانند. وی بروکراسی‌های زائد اداری در بخش‌های صنعت و تولید را از دیگر موانع کسب و کار دانست و گفت: این امر باعث شده تا کسی که می‌خواهد در کشور کارآفرینی کند کشور دیگری را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کند یا پولش را در بانک بگذارد و سودش را بگیرد؛ از این رو دولت باید یک ساز و کار منطقی و روان‌تر را برای فعالیت کارآفرینان در کشور پیش‌بینی کند. چمنی با بیان اینکه با وام ۱۸ درصد چرخ اقتصاد نمی‌چرخد، گفت: هیچ صنعتی در دنیا با چنین بهره‌ بانکی نمی‌تواند سرپا بماند و این در حالی است که در کشورهای امریکا و ژاپن برای تسهیلات دو درصد کارمزد می‌گیرند و بانک در سود و زیان تولید شریک است.

 

ارسال نظر