یارانه پیدا و پنهان متمولان حذف شود

۱۳۹۸/۰۸/۱۳ - ۰۰:۲۵:۳۲
کد خبر: ۱۵۶۲۶۷

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: باید در بودجه سال 99، افراد متمول وسرمایه‌دار که کیسه‌های خود را از یارانه‌های پیدا و پنهان پر می‌کنند حذف شوند.

عباس گودرزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، درباره حمایت از اقشار ضعیف جامعه در بودجه سال آینده و اقدامات مشترک قوای مجریه و مقننه گفت: باید ساختار بودجه تغییر پیدا کرده و در همین راستا در منابع و مصارف تغییرات جدی ایجاد کنیم.

وی افزود: اگر بخواهیم منابع جدیدی در بودجه تعریف کنیم، باید وابستگی بودجه را به نفت کمتر کنیم تا کشور را با چالش روبه‌رو نکنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مالیات یکی از موضوعاتی است که باید در بودجه سال آینده به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته و از فرارهای مالیاتی جلوگیری کنیم.

گودرزی افزود: بحث افزایش مالیات که دولت و مجلس آن را دنبال می‌کنند، نباید شامل اقشار متوسط به پایین جامعه شود، ضمن اینکه باید تلاش ویژه‌ای صورت گیرد تا مانع از فرارهای مالیاتی شویم.

وی گفت: اقشار متوسط به پایین در جامعه بلافاصله مالیات خود را در ابتدا یا انتهای هر ماه پرداخت می‌کنند، این در حالی است که افراد متمول در جامعه که درآمدهای هنگفتی دارند و سرمایه‌های انباشته شده داشته و با استفاده از راه‌های مختلف از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متأسفانه با آنکه بخش کوچکی از جامعه که دارایی‌های فراوانی داشته و باید مالیات بیشتری بپردازند، با استفاده از اقدامات مختلف، وظایف خود را نسبت به بیت‌المال انجام نداده و مالیات پرداخت نمی‌کنند.  وی گفت: اگر قرار است در راستای اصلاح بودجه حرکت کنیم، باید بکوشیم از فرار مالیاتی جلوگیری کرده و مالیات را از سرمایه‌دار و متمول گرفته و به اقشار پایین جامعه در قالب‌های مختلف حمایتی پرداخت کنیم، به همین دلیل باید مجلس و دولت تمرکز ویژه‌ای را در این بخش داشته باشند.

گودرزی گفت: حجم زیادی یارانه پنهان در جامعه وجود دارد و اقشار متوسط به پایین جامعه از آن بی‌بهره بوده و عملاً سرمایه‌دارانی که خانه‌ها و خودروهای متعدد داشته و کارخانه‌دار هستند از این یارانه بهره بیشتری می‌برند، لذا می‌توانم به صراحت بگویم عدالتی برای توزیع یارانه در کشور وجود ندارد. وی گفت: وقتی فردی میلیاردر است، قاعدتا‌ً باید از یارانه‌ای که در کشور وجود دارد، نباید بهره‌ای ببرد و باید با استفاده از اقدامات مختلف، بکوشیم اقشار متوسط به پایین جامعه از آن یارانه بهره‌گیری کنند.

گودرزی افزود: باید قوای مجریه و مقننه با اقدامات مشترک تلاش کنند تا خانواده‌های مستضعف که نیازمند حمایت بیشتری هستند و ساکن در خانه‌های استیجاری بوده و خودرو نیز ندارند و عملاً امکان استفاده از یارانه پنهانی که در جامعه وجود دارد را نداشته، با استفاده از راهکارهای مختلف ضمن اینکه اقدامات حمایتی از آنها صورت گیرد، بکوشیم که عدالت را در این باره اجرایی کرده و او بیشترین بهره را از این یارانه ببرد.

وی گفت: باید با مدیریت لازم تلاش کنیم تا یارانه پرداختی دولت و مجلس در قالب‌های مختلف پنهان و پیدا مدیریت شده و به قشر متوسط به پایین جامعه داده شود، نه خانواده‌های متمول که امکانات آنچنانی داشته و از رفاه فراوانی برخوردار هستند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید تلاش شود در بودجه سال آینده تصمیم‌گیری‌های مجلس و دولت به صورتی اجرایی شود که اقشار متوسط به پایین جامعه کمترین آسیب را ببینند و تلاش کنیم تا رونق معیشت و تقویت سطح زندگی آنان را به عینه ببینیم.

گودرزی گفت: باید در مصارف و منابع و بودجه‌ریزی اقدامات لازم را طوری مدیریت کنیم که اقشار ضعیف جامعه بیشترین بهره را از یارانه پیدا و پنهان ببرند.

وی تصریح کرد: وقتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) فرموده‌اند باید خط حمایت از اقشار ضعیف جامعه در نظام اسلامی حفظ شود، تکلیف بر همگان مشخص است و این حرف ایشان و فرمایشات مقام معظم رهبری درباره حمایت از اقشار ضعیف جامعه را سرلوحه کار خود قرار داده و مجلس و دولت در این راستا اقدامات لازم را انجام دهند و به همین دلیل باید در بودجه سال آینده نهایت حمایت از اقشار ضعیف جامعه را داشته باشیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: باید تلاش شود در بودجه سال 99، افراد متمول وسرمایه‌دار که کیسه‌های خود را همواره از یارانه‌های پیدا و پنهان پر می‌کنند را حذف کرده و حق بیت‌المال را از آنان بگیریم و به همین دلیل قانونگذار و مجری قانون با استفاده از تدابیر لازم، یقه آنها را گرفته و دستگاه قضایی هم درباره حمایت از قشر متوسط به پایین جامعه حمایت‌های لازم را انجام دهد.

وی گفت: دریافت مالیات از افرادی که ثروت کلان داشته، در دستور کار قوای سه‌گانه قرار گیرد و به همین دلیل باید تلاش‌های ویژه‌ای در سال 99 برای کاهش فرار مالیاتی و به صفر رساندن آن داشته باشیم.

وی اضافه کرد: باید در چند ماه پایانی مجلس دهم، تکلیف مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر ارزش افزوده مشخص شده و با استفاده از ابزارهای قانونی، راه‌های فرار مالیاتی را ببندیم، این در حالی است که متمولین جامعه با استفاده از راه‌های مختلف خسارت‌های فراوانی را به بیت‌المال زده و عملا در توزیع یارانه پیدا و پنهان در کشور اخلال ایجاد کرده‌اند.

گودرزی گفت: متاسفانه جریانی در کشور به دنبال القای این موضوع است که به نام اصلاح ساختار بودجه، دریافت مالیات بیشتر از مردم در دستور کار قرار داشته و قرار است به اقشار ضعیف و متوسط جامعه ظلم شود، اما تأکید قوای سه‌گانه بر این است که در تصمیم‌گیری‌های لازم، منافع و مصالح اقشار متوسط و پایین جامعه دیده شود.

 

ارسال نظر