اخبار کلان

۱۳۹۸/۰۸/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۰۶۵

3 هزار و 553 شغل از محل تعاونی‌ها ایجاد شد

گزارشات اخذ شده از سامانه جامع آمارهای ثبتی تعاون نشان می‌دهد، در مهر ماه سال 1398، تعداد 261 شرکت تعاونی و 2 اتحادیه در این ماه تشکیل و ثبت شده‌اند که وضعیت فعالیت آنان در حال بهره‌برداری یا در دست اجرا می‌باشند. تعداد کل اعضای تعاونی‌های مذکور 6115 نفر و تعداد شاغلان3553 نفر و سرمایه اولیه حدود 85 میلیارد ریال است. متوسط تعداد اعضاء و شاغل مربوط به این تعاونی‌ها به ترتیب 23 و 14 نفر می‌باشد. بیشترین تعداد تعاونی تشکیل و ثبت شده به استان‌های خراسان رضوی و فارس هر کدام با 19 تعاونی و خوزستان و لرستان هر کدام با 17 تعاونی تعلق دارد. بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده در فعالیت‌های «کشاورزی» و «صنعت» به ترتیب با 69 و 48 واحد می‌باشند. تعاونی‌های دارای فعالیت «مستغلات اجاره و فعالیت‌های کسب و کار» و «عمده‌فروشی و خرده‌فروشی و...» به ترتیب با 1408 و 1359 نفر دارای بیشترین اعضا می‌باشد. همچنین بیشترین شاغل مربوط به تعاونی‌های دارای فعالیت «ساختمان» و «مستغلات اجاره و فعالیت‌های کسب و کار» به ترتیب با 703 و 693 نفر می‌باشد.تعداد تعاونی‌های ثبت شده در مهر ماه سال جاری (261 واحد) در مقایسه با ماه گذشته (228 واحد)، افزایشی معادل 14درصد دارد. تعداد اعضاء افزایشی معادل 7 درصد و تعداد فرصت شغلی کاهشی معادل 10 درصد را به همراه دارند.تعداد تعاونی‌های ثبت شده در مهر ماه سال جاری (261 واحد) در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل (321 واحد)، کاهشی معادل 19 درصد دارد که این میزان برای تعداد اعضا افزایشی معادل 22 درصد و تعداد فرصت شغلی کاهشی معادل 20 درصد را به همراه دارد.

مبارزه با فساد و رونق تولید دو روی یک سکه

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: مبارزه با فساد، فقر و بی‌عدالتی و رونق تولید دور روی یک سکه هستند در مقابل یکدیگر قرار ندارند. علی محمد شاعری عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولید در جریان مبارزه با فساد، گفت: مبارزه با فساد اگر به‌خوبی صورت بگیرد الزاما منجر به تعطیلی کارخانه‌ها نمی‌شود و می‌تواند واحدهایی که به دلیل سوء‌مدیریت در آستانه ورشکستگی قرار دارند و دارای بدهی بانکی هستند را مجددا احیاء کند.نماینده مردم بهشهر، نکاء و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر شاهد هستیم که بسیاری از واحدهای تولیدی دچار مشکل با دخالت و حمایت قوه قضاییه به چرخه تولید بازمی‌گردند و شاهد رفع مشکلات آنها هستیم، تصریح کرد: اگر مبارزه با فساد به صورت اصولی انجام شود منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی نمی‌شود و گامی در راستای اشتغالزایی و رونق تولید محسوب می‌شود.وی با اشاره به اینکه نباید کارگران متضرر شوند و در عین حال رانت، بی‌عدالتی و فساد موجب تعطیلی واحدهای صنعتی شود، ادامه داد: مجلس شورای اسلامی از اقدامات قوه قضاییه در راستای مبارزه با فساد حمایت می‌کند و امیدواریم روند فعلی ادامه داشته باشد و شاهد رونق تولید باشیم.عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در پایان اضافه کرد: مبارزه با فساد، فقر و بی‌عدالتی و رونق تولید دور روی یک سکه هستند و در مقابل یکدیگر قرار ندارند.

معوقات کارگران آذرآب به زودی پرداخت  می‌شود

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه واگذاری بلوک سهام آذرآب با جدیت در حال پیگیری است گفت: کل حقوق معوق کارگران آذرآب دو ماه و نیم است که به زودی پرداخت خواهد شد.حاتم شاکرمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین تحولات دو کارخانه آذرآب و هپکو به ایسنا، گفت: در جلسه‌ای که اخیرا در وزارت صنایع داشتیم تصمیمات خوبی برای شرکت آذرآب گرفته شد. در این جلسه مدیرعامل بانک کشاورزی هم حضور داشت و در مورد مدیریت آذرآب و پرداخت حقوق و مطالبات معوق کارگران مذاکراتی صورت گرفت.وی ادامه داد: در سفر اخیر وزیر کار به اراک، ایشان قول پیگیری مطالبات معوق کارگران را داده بودند و ما در این جلسه با بانک کشاورزی به توافق رسیدیم که این مطالبات هرچه سریع‌تر پرداخت شود.معاون وزیر کار در پاسخ به این پرسش که آیا بانک کشاورزی باید حقوق معوق کارگران را بپردازد؟ گفت: ما موافقت بانک کشاورزی را گرفتیم تا بخشی از وسایل و تجهیزاتی که آذرآب نزد سازمان تامین اجتماعی دارد آزاد شود. در واقع تامین اجتماعی بخشی از این وسایل را مازاد بر آن تعهداتی که آذرآب به تامین اجتماعی دارد آزاد کند و در اختیار بانک کشاورزی قرار دهد تا با همکاری طرفین این مطالبات پرداخت شود.به گفته شاکرمی، کل مطالبات و حقوق معوق کارگران آذرآب دو ماه و نیم است و از گذشته پرداخت حقوق آنها همواره یک ماه عقب بوده است.وی با بیان اینکه واگذاری بلوک سهام آذرآب بطور جدی در حال پیگیری است، درباره وضعیت شرکت هپکو نیز گفت: خوشبختانه هپکو به چرخه تولید بازگشته و در مسیر تولید قرار گرفته است.پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه هپکو حقوق معوق ندارد و به دولت برنمی‌گردد گفته بود کارگران آذرآب دو ماه و نیم حقوق طلب دارند و تلاش می‌کنیم تا این مطالبات هر چه سریع‌تر پرداخت شود.

 

ارسال نظر