ضرب‌الاجل برای ترخیص کالاهای گروه (۴) از گمرک

۱۳۹۸/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۸۹۸

بعد از اعلام دستورالعمل‌هایی مبنی بر تسهیل ترخیص کالاهای رسوب‌کرده در گمرک و بنادر و به ویژه کالاهای گروه ۴، گمرک ۱۲ آبان‌ماه را مهلت نهایی ارایه‌ اسناد و مدارک لازم برای بررسی وضعیت پرونده‌های کالاهای گروه ۴ که دارای ثبت سفارش هستند اعلام کرد.

تعیین تکلیف کالاهای رسوب کرده در گمرکات و بنادر در سال جاری به‌طور ویژه‌ای در دستور کار دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت اقتصاد، گمرک و سازمان بنادر قرار گرفت و بعد از بازرسی‌هایی که از بنادر انجام شد دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی در این رابطه صادر و به تدریج به مرحله اجرا رسید.

 گفته می‌شد طی ماه‌های گذشته آمار کانتینرهای موجود در بنادر و گمرکات کشور به دلایل مختلف از جمله مسائل ارزی به بیش از ۱۱۰ هزار کانتینر رسیده بود، از این‌رو راهکارهایی در رابطه با تعدیل این وضعیت پیشنهاد و به تصویب رسید و از چندی پیش ترخیص کالاها با سرعت بیشتری در حال انجام است.

این در حالی است که در مورد کالاهای گروه (۴) که ترخیص آنها با مشکلاتی همراه بود اخیرا دستورالعمل‌های ویژه‌ای صادر شد و در همین رابطه نیز به تازگی گمرک از صاحبان این گروه کالایی خواسته تا به سرعت به وضعیت پرونده‌های خود رسیدگی کنند.

بنابر اعلام گمرک ایران، تمامی صاحبان کالاهای گروه (۴) که دارای (ثبت سفارش) بوده لیکن به هر دلیلی از جمله مشکل عدم تایید منشا ارز، اتمام تاریخ مجوز ثبت سفارش مربوطه، اتمام تاریخ مصوبه مربوطه و... موفق به اظهار یا ترخیص کالا نشده‌اند، باید حداکثر تا تاریخ ١٢ آبان ١٣٩٨، نسبت به ارایه اسناد و مدارک مربوطه از جمله تصویر مجوز ثبت سفارش و تصویر قبض انبار کالای مربوطه به دفتر واردات گمرک ایران اقدام کنند.

این در شرایطی است که اخیرا نیز گمرک از تعیین و اعلام فهرست کالاهای همراه مسافر و واردات ۳۰۰ قلم کالای گروه ۴ به مناطق آزاد و سرزمین اصلی خبر داده بود.

طبق اعلام ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک،  سهمیه کل کالای همراه مسافر و خرده‌فروشی و همچنین میزان سهمیه مجاز ورود پوشاک (البسه، کیف و کفش) به هر منطقه، مربوط به سال ۱۳۹۸ به همراه فهرست ۸۴۹ ردیف تعرفه کالاهای مجاز به ورود یا خروج از محدوده مناطق آزاد تحت عنوان کالای همراه مسافر و خرده‌فروشی به همه گمرکات ابلاغ شده است.

از این فهرست حدود ۳۰۰ قلم کالا در گروه ۴ کالایی قرار دارد که ثبت سفارش برای همه این اقلام از جمله کالاهای گروه چهارم اشاره شده با تایید دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه صادر می‌شود.

 آخرین اعلام مسوولان گمرک از وضعیت رسوب کالاها بعد از اجرای دستورالعمل‌ها و مصوبات مربوطه نشان می‌دهد که در پایان مهرماه تعداد کانتینرهای وارداتی موجود در بنادر و گمرکات کشور به حدود ۸۰ هزار کانتینر می‌رسد، در عین حال که آمار تکمیلی نشان می‌دهد بیش از ۱۰۰۰۰ کانتینر ظرف ۱۰ روز از گمرکات مهم کشور ازجمله گمرکات شهیدرجایی بندرعباس، بندرامام‌خمینی(ره)، بندرانزلی و خرمشهر ترخیص شده است.

 

ارسال نظر