نتیجه جلسه شورای عالی کار اعلام شد

۱۳۹۸/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۷۳۶

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه مقرر شد تا دو هفته آینده پیشنهادات دستگاه‌ها برای تأمین مسکن کارگران در شورای عالی کار بررسی شود گفت: گسترش تعاونی‌های مصرف و مسکن را بررسی خواهیم کرد.

نهم مردادماه امسال دویست و هشتاد و چهارمین جلسه شورای عالی کار با چند دستور کار تشکیل شد که مهم‌ترین دستور کار این نشست «ترمیم قدرت خرید کارگران» با توجه به تورم شدید سال گذشته و امسال بود و مقرر شد شرکای اجتماعی یعنی نمایندگان کارگری و کارفرمایی پیشنهادات مکتوب خود را برای افزایش غیرنقدی قدرت خرید کارگران ارایه دهند تا در جلسه بعدی شورای عالی کار بررسی شود. با وجود اینکه نمایندگان کارگری پیشنهادات خود را طی هفته‌های گذشته به دبیرخانه شورای عالی کار ارایه داده‌اند و یک ماه از تشکیل آخرین نشست شورای عالی کار گذشت، خبری از برگزاری جلسه نبود. بالاخره بعد از پیگیری‌های فراوان این جلسه با دستورکار راهکارهای تأمین مسکن و تأمین کالای اساسی برگزار خواهد شد. دویست و هشتاد و پنجمین جلسه شورای عالی کار با دستور کار «بررسی راهکارهای تقویت تعاونی‌های مسکن و مصرف کارگران و چگونگی به‌کارگیری سایر ظرفیت‌ها در این راستا با حضور معاون امور تعاون وزارت متبوع»، «بررسی راهکارهای تامین مسکن مشارکتی کارگران با حضور معاون فرهنگی اجتماعی وزارت متبوع» و « بررسی راهکارهای تامین کالاهای اساسی کارگران توسط تعاونی‌های توزیع» و سایر موارد در تاریخ 98.07.02 در سالن جلسات این وزارتخانه برگزار شد. علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه مقرر شد در اسرع وقت این تکالیف در دولت مورد بررسی قرار گیرد، گفت: جلسه روز گذشته به ریاست معاون امور روابط کار و معاونین وزیر در امور اجتماعی و امور تعاون برگزار شد.  وی با بیان اینکه پیشنهادات نمایندگان کارگری برای بحث مسکن کارگران مطرح شد، گفت: معاون امور تعاون نیز درباره تعاونی‌های مسکن گزارش‌ها و پیشنهاداتی را ارایه کردند. خدایی درباره مصوبات جلسه گفت: یکی از مصوبات این نشست اصلاح آیین نامه‌های تبصره2 ماده 149و 153 قانون کار در حوزه تأمین مسکن کارگران بود که این آیین نامه‌ها مربوط به دهه هفتاد است و با توجه به اینکه ساختارها تغییر کردند قابلیت اجرایی ندارند؛ لذا مقرر شد حداکثر در دو هفته آینده این آیین‌نامه‌ها در شورای عالی کار نهایی شود و تا یکماه آینده در هیات وزیران نیز مورد بررسی قرار گیرد تا مسوولیت‌ دستگاه‌های مختلف در حوزه تأمین مسکن کارگران را مطالبه کنیم.

 نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه کمتراز 4درصد کارگران مسکن شان از طریق تعاونی‌های مسکن تأمین می‌شود، ادامه داد: مقرر شد با همکاری معاونت تعاون و اداره کل تشکل‌های کارگری، گسترش تعاونی‌ها و اصلاح ساختار تعاونی‌های موجود را در دستور کار قرار دهیم. وی با اشاره به اینکه نشست بعدی شورای عالی کار دو هفته آینده است ،گفت: پیشنهادات در حوزه آماده‌سازی ساختارهای تأمین مسکن کارگری و گسترش تعاونی‌های مصرف و مسکن تا دو هفته آینده در این شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد. حاتم شاکرمی، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز مصوبات دویست و هشتاد و پنجمین نشست شورای عالی کار را که سه‌شنبه دوم مهر با حضور نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، «حسین کمالی» مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «ابراهیم صادقی‌فر» معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و «محمد کبیری» معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، تشریح کرد .  شاکرمی گفت: تایید پیشنهاد اصلاح آیین نامه تبصره 2 ماده 149 به اتفاق آرای اعضای شورای عالی کار در راستای افزایش نقش دولت در توانمند‌سازی تعاونی‌های مسکن و مصرف کارگران با مشارکت وزارت راه و شهرسازی، سازمان تامین اجتماعی و وزارت کشور (شهرداری‌ها) یکی از مصوبات این نشست بود. دراین جلسه مصوب شد هوشمند‌سازی شبکه‌های توزیع تعاونی‌های مصرف و ساماندهی تعاونی‌های مسکن کارگری به روش‌های نوین انجام شود .

 

ارسال نظر