اخبار کلان

۱۳۹۸/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۵۰۷

کم‌کاری دولت در اجرای طرح مالیات برعایدی سرمایه

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دلیل اجرایی نشدن طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» را کم‌کاری دولت عنوان کرد و گفت: مشکل اصلی که هم‌اکنون اقتصاد کشور را رنج می‌دهد عدم دریافت مالیات از درآمدهای غیرمولد است. به گزارش تسنیم علی‌اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با رادیو از  نگاه‌های جزیره‌ای و بخشی به مالیات در ایران انتقاد کرد و گفت: متاسفانه نگاه جامعی به مالیات در کشور صورت نگرفته است. وی افزود: نظام مالیاتی کشور باید بر اساس مالیات بر مجموع درآمد طراحی و چارچوب مالیاتی هر فرد نیز از ابتدای ورود به صحنه اقتصادی و زندگی اجتماعی و کسب درآمد تعیین می‌شد که متاسفانه اینگونه نیست.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: مشکل اصلی که هم‌اکنون اقتصاد کشور را رنج می‌دهد عدم دریافت مالیات از درآمدهای غیرمولد است.این نماینده مجلس درخصوص دلیل اجرایی نشدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: این موضوع به کم کاری دولت برمی‌گردد. دولت باید لایحه مربوط به این نوع مالیات را تهیه و به مجلس ارایه کند.کریمی اضافه کرد: با وجود پیگیری‌های مجلس در این زمینه به‌ویژه حوزه مالیات بر عایدی املاک و مستغلات اما متاسفانه دولت لایحه مربوطه را ارایه نکرد و مجلس مجبور به ارایه طرحی در این خصوص شد.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به وضعیت طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» در کمیسیون عنوان کرد: کلیات طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شده و هم‌اکنون در مرحله بررسی جزییات آن هستیم اما به دلیل اینکه دولت اصرار دارد لایحه‌ای در این خصوص در دست تهیه دارد و مجلس باید صبر کند، روند تصویب نهایی این طرح کند شده است.

ترخیص بخشی از کالاهای مشمول گروه4

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران از امکان ترخیص قسمتی از کالاهای مشمول گروه ۴ براساس تصمیمات اتخاذ شده در هفتمین جلسه شورای بازرگانی و ابلاغیه وزیر صمت خبر داد. مهرداد جمالی ارونقی از امکان ترخیص قسمتی از کالاهای مشمول گروه ۴ براساس تصمیمات اتخاذ شده در هفتمین جلسه شورای بازرگانی و ابلاغیه وزیر صمت خبر داد. وی در پستی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: با عنایت به طرح موضوع ترخیص کالاهای گروه ۴ تأمین ارز شده، متعاقب تشکیل جلسه و بررسی‌های صورت پذیرفته و موافقت بانک مرکزی، وزارت صمت و گمرک ایران با موضوع و وفق بند ۱۴ تصمیمات متخذه در هفتمین جلسه شورای بازرگانی ۲۷ مردادماه ۱۳۹۸ و مطابق دستور و ابلاغیه وزیر محترم صمت، «امکان ادامه فرآیند تجاری اعم از تمدید و ویرایش ثبت سفارش یا ترخیص کالا برای آن دسته از پرونده‌های مشمول تعرفه‌های گروه (۴) که چه قبل یا بعد از تاریخ ممنوعیت کالا تأمین ارز شده باشند (به جز خودروهای سواری) فراهم شد.»

انتقاد از قرار داد‌های موقت کارگران

نماینده بهبهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مظلوم‌ترین قشر در بین حقوق‌بگیران؛ کارگران هستند، گفت: کارگران نسبت به قوانین گذشته ثبات شغلی ندارند و هر روز که به سوی کارخانه یا کارگاه حرکت می‌کنند، نگران این هستند که مبادا کارت‌هایشان را برداشته باشند یا مانعِ ورودشان به محیط کار شوند. «حبیب‌الله کشت‌زر» امنیت شغلی را عامل مهمی در رونق محیط کار دانست و به خبرنگار ایلنا گفت: اگر کارگر امنیت شغلی داشته باشد، انگیزه بیشتری برای کار کردن دارد. این در حالی است که کارگر همواره استرس و نگرانی دارد. این نماینده مجلس خواستار تامین توجه بیشتر به موضوع امنیت شغلی برای کارگران شد و گفت: متاسفانه قراردادهای کار ارزش کافی ندارند و کارفرما هر لحظه که اراده کند، به کار کارگر پایان می‌دهد که این شرایط کار بر زندگی کارگران اثر منفی می‌گذارد. عضو کمیسیون انرژی مجلس، خروجی قراردادهای کار را بی‌ارزش توصیف کرد و گفت: وقتی عنوان قرارداد موقت را اعلام می‌کنیم، یعنی زندگی کارگر را بر مبنای موقت پایه‌ریزی کرده‌ایم. به عبارت بهتر اگر قرارداد کارگر یک ساله هم باشد، به محض آنکه کارفرما در پایان ماه اراده کند، می‌تواند کارگر را اخراج کند و دست کارگر به جایی بند نخواهد بود. وی با ابراز تاسف از اینکه در کارهای مستمر شاهد قراردادهای موقت کار هستیم، گفت: اکنون کارگرانی هستند که سال‌ها در کارخانه یا حتی دستگاه‌های دولتی کار می‌کنند اما هنوز قراردادی محسوب می‌شوند. معنای قرارداد برای کارگر این است که اگر صبح کارفرما حوصله نداشت، می‌تواند به کار کارگری که سال‌ها در آن محیط کار کرده و زحمت کشیده، با کوچک‌ترین بهانه پایان دهد. کشت زر با اشاره به کارگرانی که در اعتراض به ماهیت قراردادهای موقت به نمایندگان مجلس مراجعه می‌کنند، گفت: اکنون در حوزه انتخابیه بنده؛ برخی بنگاه‌های اقتصادی هستند که 40 سال سابقه فعالیت دارند و برخی کارگران هم در تعدادی از این بنگاه‌ها سال‌ها کار کرده‌اند اما مسائلی پیش می‌آید که موجب می‌شود این کارگران به یک‌باره اخراج شوند. یعنی به همین سادگی کارگران شغل‌شان را از دست می‌دهند. وی با ابراز تاسف از برخی کم‌لطفی‌ها که در حق کارگران صورت می‌گیرد، گفت: باید هرچه سریع‌تر به قرارداد موقت پایان داده شود زیرا انگیزه را از کارگران گرفته و باعث شده تا کارگر مدام نگران آن باشد که هر لحظه از سوی کارفرما بدون دلیل منطقی اخراج و شرمنده زن و فرزندش شود.

 

ارسال نظر