اجرای طرح‌های شاخص قیمت الکترونیک می‌شود

۱۳۹۸/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۳۳۳
اجرای طرح‌های شاخص قیمت الکترونیک می‌شود

معاون دفتر شاخص قیمت مرکز آمار ایران می‌گوید از مهر ماه سال جاری اجرای طرح‌های شاخص قیمت به‌طور کامل با تبلت انجام خواهد شد و اجرای کاغذی آن پایان می‌گیرد.

معاون دفتر شاخص قیمت مرکز آمار ایران از اجرای طرح‌های شاخص قیمت با تبلت و پایان اجرای کاغذی آن، از مهرماه سال جاری خبر داد. اسعدالله رضایی در افتتاحیه کارگاه آموزشی طرح‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI)، با بیان این مطلب افزود: اجرای طرح‌های آمارگیری با تبلت از چند سال پیش توسط مر کز آمار ایران شروع شده و دفتر شاخص قیمت از دفاتر پیشرو در این زمینه بوده است.

این کارگاه آموزشی از تاریخ دهم شهریور ماه به مدت ٣ روز و با حضور حدود ٥٠ نفر از کارشناسان طرح از استان‌ها و ١٠ نفر از کارشناسان دفتر شاخص قیمت‌ها و ٥ نفر از کارشناسان سایر دفاتر مرکز در محل کلاس‌های آموزشی ساختمان یوسف آباد برگزار شد.  دکتر رضایی با ذکر این نکته که از سال ١٣٩٦، طرح‌های شاخص قیمت به‌طور همزمان، به صورت کاغذی و با تبلت اجرا می‌شود، گفت: طراحی نرم‌افزار و تهیه چارچوب این طرح‌ها برای تبلت از سال ١٣٩٦، شروع و تا سال ١٣٩٧ طول کشیده و از سال ١٣٩٧، نیز به صورت آزمایشی با استفاده از تبلت اجرا شده است. وی تصریح کرد: از مهر ماه سال جاری اجرای طرح‌های شاخص قیمت به‌طور کامل با تبلت انجام خواهد شد و اجرای کاغذی آن پایان می‌پذیرد. رضایی در ادامه با اشاره به مصوبه شورای عالی آمار در رابطه با رفع موازی‌کاری در انتشار آمار‌های رسمی و لازم‌الاجرا بودن مرجعیت مرکز آمار ایران در تولید و انتشار شاخص‌های اقتصادی از جمله نرخ تورم، گفت: این موضوع حساسیت هر چه بیشتر اجرای طرح‌های شاخص قیمت ودقت و زحمتی را که کارشناسان استانی برای اجرای این طرح باید داشته باشند، ‌نشان می‌دهد. وی افزود: ‌طرح‌های شاخص قیمت روستایی نیز پس از یک یا دو دوره اجرا، با استفاده از تبلت اجرا خواهد شد. گفتنی است شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) به عنوان یک نماگر اقتصاد کلان جهت سیاست‌گذاری و برنامه‎ریزی در اموری مانند تنظیم سیاست‌های پولی و مالی، سیاست‌های توزیع و مصرف، محاسبه قدرت خرید خانوار و تعدیلات حقوق و دستمزد و همچنین تعدیل حساب‎های ملی مورد استفاده قرار می‎گیرد. این شاخص با تجمیع شاخص‌های ١٢ بخش مصرفی بر اساس طبقه‌بندی استاندارد COICOP در دو گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و گروه «کالاهای غیر‌خوراکی و خدمات» و به تفصیل بخش‌های مختلف نظیر نان و غلات، گوشت قرمز و ماکیان، گوشت ماهی و صدف داران، لبنیات، روغن‌ها و چربی‌ها، میوه و خشکبار، سبزیجات، شکر، شیرینی، مسکن، پوشاک، کفش، بهداشت و درمان، آموزش، حمل و نقل، هتل و رستوران، ارتباطات، انرژی، لوازم خانگی و... به تفکیک مناطق شهری و روستایی محاسبه می‌شود. برای محاسبه این شاخص از اطلاعات جمع‌آوری شده ٤٧٥ قلم کالا و خدمت در قالب ٤٢٠ هزار مظنه قیمت با مراجعه به ٧٥ هزار منبع اطلاع در ٣٥٧ منطقه شهری و ٦٢٦ آبادی درکل کشور به صورت ماهانه جمع‌آوری می‌شود. با توجه به اینکه تربیت نیروی انسانی فنی برای انجام این حجم کار، با اجرای یک برنامه آموزش جامع امکان پذیر می‌شود، لذا آموزش دستورالعمل‌ها و نکات فنی اجرا به کارشناسان ٣١ استان، توسط کارشناسان دفتر شاخص قیمت‌های مرکز آمار داده می‌شود.

 

ارسال نظر