آغاز حذف یارانه سه دهک پر درآمد از پایان شهریور

۱۳۹۸/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۲۴۱
آغاز حذف یارانه سه دهک پر درآمد  از پایان شهریور

وزیر کار می‌گوید: سعی می‌کنیم تا آخر سال شناسایی دهک‌های پردرآمد را برای حذف یارانه انجام دهیم. او همچنین در پاسخ به سوال تعادل درباره علت برکناری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور، خبر برکناری به دلیل تهدید به افشاگری را تکذیب کرد.

به گزارش «تعادل»، روز گذشته نشست تخصصی بررسی نقش و جایگاه تعاونی‌های زنان در توسعه اقتصادی و اجتماعی با حضور محمد شریعتمداری، وزیر کار و تعاون، محمد کبیری معاون تعاون وزارت کار و معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمد کبیری، معاون تعاون وزیر کار به اقدامات صورت گرفته برای توسعه شفافیت و نوآوری در حوزه تعاون اشاره کرد و گفت: سامانه جامع هوشمند تعاون به عنوان پنجره واحد تعاون طراحی و بهره‌برداری شده است.

کبیری با اشاره به اهمیت نقش تسهیلات طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری بیان کرد: پرداخت ۱۸۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری موجب حفظ توسعه و ایجاد اشتغال در مناطق مختلف روستایی شده و در حال حاضر فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی روند روبه رشدی داشته است و درکنار توسعه فعالیت اقتصادی باید به توسعه فرهنگ مشارکت‌پذیری و مشارکت محوری علی الخصوص در بنگاه‌داری توجه ویژه شود. محمد شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز دراین نشست گفت: توسعه فعالیت‌های تعاونی و به دست آوردن سهم مناسب این بخش در اقتصاد کشور و نگاه جامع به همه فعالیت‌های زنجیره ارزش در حوزه تعاون از جمله برنامه‌های ما بوده اما باید در نظر گرفت که ما در امر آموزش ضعف داریم و باید از پایه آموزش و مهارت آموزی را آغاز کنیم. ما در مهارتهای کسب و کار دچار مشکلات آموزشی هستیم و باید هر چه سریع‌تر این مشکلات رفع شود.

وی ادامه داد: در تقویت نهادهای مالی، پولی و بیمه‌ای موجود در فعالیت‌های تعاون، هم بانک توسعه تعاون و هم صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون دچار ضعف در سرمایه هستند چرا که هزار میلیارد تومان بیشتر منابع ندارند و منابعی که بخش تعاون نیاز دارد 14 هزار میلیارد تومان است و این سرمایه کفاف نیازهای بخش تعاون را نمی‌دهد و تعاونی‌ها هم توقع دارند که بانک اختصاصی آنها به تعاونی‌ها توجه ویژه و مناسبی داشته باشد.

وزیر کار مهم‌ترین معضل در مجموعه تعاونی‌های کشور را عدم دسترسی به بازارهای خارجی دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات تعاونی‌هایی مانند تعاونی‌های تولیدی و صنایع دستی دسترسی نداشتن آنها به بازارهای خارجی است که با برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی در مراکز استان‌ها به ویژه پایتخت و همچنین ایجاد هلدینگ‌های بزرگ تعاونی که بتوانند دسترسی تعاونی‌ها به بازارهای بین‌المللی را تسهیل ببخشند می‌توان تعاونی‌ها را در سطح بین‌الملل توسعه داد. وی یکی از قطعی‌ترین راه‌های کاهش فقر و از بین بردن چهره‌های خشن در جامعه را توسعه تعاونی‌ها دانست و اضافه کرد: مهم‌ترین خدماتی که تعاون در هفته تعاون انجام داده   جمع کردن توان‌های خرد در کنار هم و ایجاد یک توان بزرگ‌تر است، توسعه تعاون یادگیری ماهیگیری است به جای دادن تور ماهیگیری، در این زمینه دولت وظیفه خود می‌داند که در جهت گسترش و توسعه تعاونی‌ها گام‌های موثر بردارد. شریعتمداری از تسهیلات جدید به تعاون داران خبر داد و گفت: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون تعهد کرد تا ضمانتنامه‌هایی با سقف 500 میلیون تومان برای تعاونگران علی الخصوص تعاونگران زن در کشور بدون وثیقه ملکی و با سایر روش‌های اعتبار سنجی مانند دریافت سفته و چک در اختیار زنان تعاونگر قرار دهد و همچنین صدور کارت‌های مرابحه با ارزش 50 میلیون تومان و نرخ 10 درصد و پرداخت تعدادی وام قرض‌الحسنه تا سقف 10 میلیون تومان به 10 درصد از تعاونی‌های موجود در کشور علی‌الخصوص آنهایی که به صورت اتحادیه و جمعی فعالیت می‌کنند و علاوه بر اینها استفاده از تسهیلات روستایی که با نرخ 4 و 6 درصد توزیع می‌شود نیز خدمات جدیدی است که بانک توسعه تعاون به بخش تعاونی ارایه خواهد کرد.

گفتنی است در حاشیه این برنامه، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوالی مربوط به تکلیف دولت برای شناسایی دهک‌های پردرآمد و حذف یارانه آنها گفت: ماه قبل مهلت اجرای آیین‌نامه و دستورالعمل شناسایی دهک‌های پردرآمد به پایان رسید و ابلاغ شد، در آیین‌نامه علاوه بر اینکه وزارت تعاون مسوول است، با همکاری وزارت ارتباطات و سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور در جهت اجرای دستورالعمل اقدام می‌کنند.

وزیر تعاون گفت: همه دستگاه‌ها هنوز اطلاعات مربوطه را به استانداران نداده‌اند و اطمینان داشته باشید هر میزان که امکان شناسایی اقشار پردرآمد وجودداشته باشد، ‌طرح شناسایی دهک‌ها و حذف آنها از یارانه با کمترین خطا انجام می‌شود.

شریعتمداری در پاسخ به سوالی در مورد امکان حذف سه دهک از یارانه گفت: امکان شناسایی سه دهک سخت است و ما با دقت و وسواس شناسایی افراد پردرآمد را انجام می‌دهیم برای ما مهم است طبقه متوسط آسیب نبیند. تا آخر شهریور این شناسایی آغاز می‌شود و امیدواریم تا پایان سال شناسایی به اتمام برسد.  وزیر کار همچنین در پاسخ به سوال «تعادل» مبنی بر حواشی اخیر برکناری سید میعاد صالحی مدیر اسبق صندوق بازنشستگی کشوری به علت تهدید وی به افشاگری علیه او این موضوع را تکذیب کرد و البته توضیح بیشتری نداد.

 

ارسال نظر