سهم 26 درصدی کالاهای اساسی در واردات کالا به کشور

۱۳۹۸/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۱۶۳
سهم 26 درصدی کالاهای اساسی در واردات کالا به کشور

6.8  درصد کاهش صادرات و 0.11 درصد کاهش واردات

گروه اقتصاد کلان|

پس از چندین ماه مقاومت گمرک ایران در برابر اعلام آمار واردات و صادرات، اکنون این سازمان در گزارشی مختصر آمار واردات و صادرات کشور را اعلام کرده است. آنگونه که گمرک گزارش داده است در 5 ماهه نخست سال جاری صادرات کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل 9.1 درصد (دلاری) کاهش یافته و به ۱۷.۸ میلیارد دلار رسیده است. واردات نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.8 درصد (دلاری) کاهش یافته و به 17.7 میلیارد دلار رسیده است. گفتنی است از میان کالاهای وارداتی میزان 4.7 میلیارد دلار آن (26 درصد)، کالای اساسی بوده است و از میان کالاهای اساسی نیز 950 میلیون دلار آن (20درصد)، به واردات برنج اختصاص داشته است.

به گزارش «تعادل»، گمرک ایران چند ماهی آمار مربوط به تجارت خارجی را اعلام نکرده بود ولی اخیرا کلیات وضعیت تجارت خارجی ایران طی پنج ماه اول امسال را اعلام کرده است.

   ۱۷.۸ میلیارد دلار صادرات

طبق این آمار در پنج ماه اول سال جاری میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی به بیش از ۶۰ میلیون و ۷۳۷ هزار تن به ارزش

۱۷میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است.

میزان صادرات در این دوره نسبت به پنج ماهه اول سال گذشته حدود ۲۹.۸ درصد در وزن افزایش و از لحاظ ارزش دلاری ۹.۱ درصد کاهش داشته است.

اما بیشترین صادرات ایران به کشور چین با رقمی بیش از چهار میلیارد و ۴۳۵ میلیون دلار با سهم حدود ۲۴.۹ درصد از کل ارزش صادرات بوده است.عراق با ۳.۹ میلیارد دلار، ترکیه ۲.۴ میلیارددلار، امارات ۱.۶ میلیارد دلار و افغانستان با ۸۹۸ میلیون دلار در رده‌های بعدی کشورهای عمده مقصد صادرات ایران قرار دارند.

   ۱۷.۷ میلیارد دلار واردات

اما در پنج ماهه اول سال جاری واردات با کاهش ۰.۱۱ در وزن و ۶.۸ درصد در ارزش دلاری در مقایسه با سال گذشته همراه بوده است. بطوری که میزان واردات به ۱۴ میلیون و ۱۲۶ هزار تن با ارزش ۱۷ میلیارد و ۷۳۹میلیون دلار رسیده است.

در دوره مورد بررسی کشور چین با حدود ۴.۲ میلیارد دلار بالاترین سهم را از کل ارزش وارداتی ایران به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار دارد.

این در حالی است که امارات با ۳.۴ میلیارد دلار، ترکیه ۲.۲ میلیارد دلار، هند ۱.۸ میلیارد دلار و آلمان با ۸۶۵میلیون دلار در رده‌های بعدی واردات ایران قرار دارند. مقایسه میزان صادرات و واردات در پنج ماه اول امسال نشان می‌دهد که میزان ارزی که در نتیجه صادرات حاصل شده حدود ۶۰ میلیون دلار بیشتر از ارزی است که برای واردات صرف شده و اختلاف چندانی ندارند. از لحاظ وزنی، میزان صادرات بیش از چهار برابر واردات بوده است.همچنین گمرک ایران گزارشی از واردات کالاهای اساسی به کشور هم ارایه داده است. طبق گزارش گمرک در 5 ماهه نخست سال جاری ۹ میلیون و ۵۱۰ هزار تن کالای اساسی به ارزش بیش از ۴ میلیارد و ۷۳۲ میلیون دلار در ۵ ماه نخست سال وارد کشور شده است. این میزان 26 درصد از کل واردات کشور در 5 ماهه نخست سال جاری را به خود اختصاص می‌دهد.براساس این گزارش برنج، ذرت، دانه‌های روغنی، روغن‌های خوراکی و کنجاله سویا در صدر کالاهای اساسی وارده به کشور در 5 ماهه اول سال بوده است.از میان کالاهای اساسی برنج با ۹۴۶ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۲۱۰ دلار و وزن ۸۸۸ هزار و ۴۹۱ تن بالاترین میزان واردات به لحاظ ارزش دلاری را به خود اختصاص داده است. این میزان 20 درصد کل کالاهای اساسی وارداتی را به خود اختصاص می‌دهد. پس از آن نیز ذرت با ۸۸۰ میلیون و ۴۱۷ هزار و ۸۱۲ دلار و وزن ۳ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۳۴ تن قرار دارد (17.7 درصد کل کالاهای اساسی وارداتی).

 دانه‌های روغنی با ۵۷۷ میلیون و ۵۱ هزار و ۸۱ دلار و وزن یک میلیون و ۲۱۳ هزار و ۶۴۷ تن، روغن‌های خوراکی با ۵۱۲ میلیون و ۷۷۴ هزار و ۶۱۴ دلار و وزن ۶۶۱ هزار و ۳۷ تن، کنجاله سویا با ۴۰۲ میلیون و ۷۳۸ هزار و ۶۴۸ دلار و وزن ۹۱۰ هزار و ۶۶۸ تن به ترتیب رده‌های دوم تا پنجم را دارا بودند.

در پنج ماه نخست سال همچنین ۳۷۰ میلیون و ۲۵۱ هزار دلار دارو به وزن ۴ هزار و ۷۵۴ تن، ۳۱۴ میلیون و ۱۱ هزار و ۵۲۳ دلار گوشت قرمز به وزن ۶۹ هزار و ۱۷۴ تن، ۳۰۵ میلیون و ۹۷ هزار و ۸۳ دلار قند و شکر به وزن ۸۷۲ هزار و ۲۰۷ تن، ۲۹۵ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۵۸۷ دلار جو به وزن یک میلیون و ۱۲۱ هزار و ۹۰۴ تن، ۱۲۵ میلیون و ۷۱۲ هزار و ۶۶۷ دلار کود به وزن ۲۳۷ هزار و ۱۰۱ تن و ۲ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۷۵۷ دلار و گوشت مرغ به وزن یک هزار و ۵۱۶ تن به عنوان کالای اساسی وارد کشور شده است.در بررسی تغییرات صورت گرفته از لحاظ ارزش و وزن کالاهای اساسی در مدت مذکور قند و شکر با ۶۴۰ درصد رشد از لحاظ ارزش دلاری و ۸۹۱ درصد افزایش از حیث وزن بالاترین سطح تغییرات را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته و پس از آن کنجاله سویا با ۱۱۷ درصد در ارزش دلاری و ۱۱۴ درصد افزایش وزنی، کود شیمیایی با ۵۸ درصد رشد در ارزش دلاری و ۷۸ درصد رشد در وزن و جو با ۴۹ درصد افزایش در ارزش و ۲۲ درصد رشد در وزن بیشترین تغییرات را داشته‌اند.

 

 

ارسال نظر