ضرورت استفاده از ظرفیت‌های مالی جامعه در جهت رونق تولید

۱۳۹۸/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۶۴۴

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با توجه به حجم نقدینگی 2 هزار هزار میلیارد تومانی می‌توان با نگاه از زوایای مثبت ظرفیت‌های مالی جامعه را جهت رونق تولید به کار بگیریم و برای استفاده از این حجم نقدینگی، ایجاد بنگاه‌های بزرگ مقیاس مانند صنایع معدنی، پالایشگاه و پتروشیمی از سوی بخش خصوصی اقدامی ضروری است.

فرهاد دژپسند به مناسبت هفته دولت در برنامه تلویزیونی تیتر امشب حضور یافت و به پرسش‌های ضبط شده برخی از شهروندان در رابطه با اوضاع اقتصادی کشور پاسخ داد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های کشور برای رونق تولید بیان کرد: ما با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در جامعه داریم اعم از توانمندی‌های انسانی، ظرفیت‌های مالی، فیزیکی و طبیعی، توانستیم 8 سال جنگ را با پیروزی پشت سر بگذاریم، اکنون هم با توجه به حجم نقدینگی 2 هزار هزار میلیارد تومانی می‌توان با نگاه از زوایای مثبت ظرفیت‌های مالی جامعه را جهت رونق تولید به کار بگیریم منتها برای استفاده از نقدینگی ایجاد بنگاه‌های بزرگ مقیاس مانند صنایع معدنی، پالایشگاه و پتروشیمی از سوی بخش خصوصی اقدامی ضروری است و در این بین باید روشی طراحی شود تا بخش خصوصی۲۰ درصد آورده داشته باشد و مابقی را از سرمایه‌های مردمی بازار بورس تهیه کند، علاوه بر اینکه طی یک سال گذشته بورس رشد ۱۴۰ درصدی را به خود دیده است و تبدیل به تکیه گاهی برای حفظ ارزش دارایی‌های مردم شده است و شرکت‌های بورسی نسبت به سال گذشته ۷ درصد رشد داشتند و به عقیده من سرمایه‌گذاری در بورس علاوه بر اینکه تهدید نقدینگی را تبدیل به فرصت می‌کند، تهدید‌های دیگر را هم برطرف می‌کند.

دژپسند در ارتباط با واگذاری‌ها گفت: در حال حاضر دولت شرکت‌های زیادی برای واگذاری دارد، یا باید آنها را به قیمت نازل بفروشیم، یا از ظرفیت‌های انسانی استفاده کنیم و مدیریت شرکت‌ها را به بهترین طرح و برنامه مدیریتی واگذار کنیم.

وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسش شهروندی مبنی بر کمبود اعتبار بانک‌ها برای تخصیص وام ادامه داد: منابع قرض‌الحسنه محدود است و اولویت با زوج‌های جوان و خسارت‌دیدگان از حوادث طبیعی است. ممکن است مردم از دوندگی برای دریافت وام خسته شده باشند که به زودی شرایطی فراهم خواهد شد که این روند تسهیل یابد.

سوال یک شهروند دیگر از وزیر اقتصاد این بود که آیا می‌توانید جای یک بازنشسته یک روز زندگی کنید که دژپسند در پاسخ به این شهروند گفت: بازنشستگان قشر مظلوم جامعه هستند. اولویت دولت همیشه تامین مطالبات بازنشستگان بوده است، من واقعا شرایط بازنشستگان را درک می‌کنم. در دولت یازدهم و دوازدهم یکی از مواردی که خوب به آن توجه شده، رفع مشکلات بازنشستگان بوده و دولت با وجود محدودیت منابع بیش از وسع خود در این زمینه تلاش کرده است.

فرهاد دژپسند درباره حفظ ارزش پول ملی اظهار کرد: ارزش پول ملی به قدرت و توان تولید، وضعیت اقتصاد کشور و تورم برمی‌گردد و به واسطه نوع نگرش حاکمیتی در کشور، دشمنان در کمین تضعیف و ایجاد شوک در اقتصاد ما هستند و دولت باید شوک‌های بیرونی را کنترل و مدیریت کند و در این باره باید بگویم تا حدودی در بازار ارزثبات حاکم شده است و پول ملی در حال تقویت است.

وی به راهکارهای دولت برای تقویت پول ملی اشاره کرد و گفت: دولت برای سیاست ارز کمیته ۵ نفره تشکیل داد و مقرر شد، به گونه‌ای سیاست‌گذاری کند تا تقاضای غیرمعمول کنترل و عرضه ارز از کانال‌های مختلف بیشتر شود و در این رابطه هرچه بتوانیم نرخ ارز را واقعی‌تر کنیم زمینه‌های کاهش هزینه تولید و قیمت کالاها را فراهم کرده و در زندگی مردم ملموس خواهد بود. دژپسند درپاسخ به پرسش شهروندی مبنی بر آینده بازار مسکن اذعان کرد: وزارت راه و شهرسازی در خصوص قیمت مسکن و سامان آن تصمیماتی را اتخاذ کرده که در آخر هفته جاری اعلام خواهد شد اما دولت از طریق عرضه مسکن و ایجاد تسهیلات برای رونق در ساخت مسکن تلاش می‌کند بازار را متعادل کند.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی در مورد مشکلات ترخیص کالا از گمرک بیان کرد: باید بین گمرک و پایانه‌ها و بنادر تفکیک صورت گیرد. برخی مشکلات ترخیص کالا‌ها مربوط به بنادر است نه گمرک به گونه‌ای که در برخی بنادر مواردی بوده که ثبت سفارش نشده یا مبدا ارز مشخص نبوده در واقع کالا به مرحله اظهار نامه گمرکی نرسیده است که ترخیص شود.

وی ادامه داد: گمرک توانسته کاهش قابل توجه‌ای در زمان ترخیص کالا‌ها ایجاد کند به گونه‌ای که دوره زمانی ۲۶ روزه برای ترخیص کالا به ۴ روز کاهش یافته است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اخذ مالیات از پردرآمد‌ها توضیح داد: جامعه حقوق بگیران به‌طور ثابت مالیات می‌پردازند، آیا در چنین شرایطی اجازه داریم از افرادی که درآمد زیاد دارند مالیات نگیریم. مالیات دین یک صاحب درآمد به ۸۰ میلیون جمعیت کشور است.

وزیر اقتصاد گفت: امسال رویکرد سازمان امور مالیاتی با راه‌اندازی سیستم‌های هوشمند، افزایش درآمد مالیاتی از طریق به تور انداختن فرار‌های مالیاتی است، اما این امر نباید به اقتصاد و تولید و تجارت درست آسیب بزند. در واقع امسال وصولی مالیات را با حفظ اصول افزایش می‌دهیم.

دژپسند در ادامه تصریح کرد: ما هنوز وابسته به نفت هستیم و باید از بودجه نفتی رهایی یابیم. چون متکی به نفت هستیم اگر درآمد نفتی آسیب ببیند روی اقتصاد اثرگذار است.

وی ادامه داد: تراز تجاری در چند سال اخیر مثبت شده و این امر سبب می‌شود به نیازمندی‌های تولید کمک کنیم. رشد اقتصادی در سال ۹۱ و ۹۲ خیلی منفی بود. در دولت یازدهم بسته‌ای برای تولید در نظر گرفته شد در سال ۹۳ رشد مثبت شد و تا ۹۶ ادامه داشت در سال ۹۷ رشد اقتصادی منفی شد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: ما باید به سمت درست کردن محیط کسب و کار برویم و سرمایه‌گذار وارد میدان شود. باید تامین منابع را از نظام بانکی جدا کنیم و به سراغ بازار سرمایه برویم. باید اقتصاد را مردمی کنیم.

دژپسند در پاسخ به درخواست یکی از شهروندان مبنی بر افزایش یارانه نقدی گفت: افزایش یارانه از بودجه دولتی، نقدینگی را افزایش می‌دهد و اثر تورمی دارد . برای این کار باید قیمت حامل‌ها را افزایش دهیم و این یک بسته سیاستی است که باید آنالیز و تحلیل شود.

عضو کابینه دولت درباره امکان ثبت نام مجدد سهام عدالت گفت: طبق قانون در حال حاضر مجاز به بازگشایی سایت ثبت نام سهام عدالت نیستیم، این موضوع در لایحه دولت آمده و اگر به تصویب مجلس برسد اجرایی می‌شود.

 

 

ارسال نظر