152 میلیون کودک در دنیا

۱۳۹۸/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۸۴۶

برآوردهای سازمان بین‌المللی کار در سال 2016 نشان می‌دهد که 152 میلیون کودک در دنیا مشغول به کار هستند و بیشتر این کودکان در سنین 5 تا 17 سال بودند. همچنین از بین 152 میلیون نفر کودک مشغول به کار در دنیا 73 میلیون نفر در کارهای پر خطر فعالیت دارند. طبق آمار منتشر‌شده، کارهای پرخطر بیشتر در بین کودکان 15 تا 17 ساله شایع بوده است و نزدیک به یک‌چهارم کار کودکان (19 میلیون نفر) توسط کودکان زیر 12 سال انجام شده است. به گزارش «تعادل» برآوردهای سازمان بین‌المللی کار در سال 2016 نشان می‌دهد که 152 میلیون کودک در دنیا مشغول به کار هستند و بیشتر این کودکان در سنین 5 تا 17 سال بودند. همچنین از بین 152 میلیون نفر کودک مشغول به کار در دنیا 73 میلیون نفر در کارهای پر‌خطر فعالیت دارند. مطابق با آمار منتشر‌شده، نیمی از (48 درصد) قربانیان کار کودک در سن 5 تا 11 سال بوده‌اند که 28 درصد از آنان 12 تا 14 سال و 24 درصد از افراد 15 تا 17 سال سن داشته‌اند. همچنین تعداد کودکان کار در جهان به تفکیک بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که از جمعیت 152 میلیون نفری کودکان مشغول به کار در دنیا، 108 میلیون نفر (71 درصد) در بخش کشاورزی، 26 میلیون نفر (17 درصد) در بخش صنعت و 18 میلیون نفر (12 درصد) در بخش خدمات مشغول به کار هستند. بنابراین کار کودکان بیشتر در بخش کشاورزی متمرکز است که این شامل ماهیگیری، جنگل‌داری، دامداری و آبزی‌پروری است، و پس از آن کار کودکان در بخش خدمات و در نهایت در بخش صنعت از جمله معدن متمرکز است.

   اقدامات سازمان بین‌المللی کار در راستای محو کار کودک

سازمان بین‌المللی کار در طول تاریخ 100 ساله خود برای محو کار کودکان تلاش زیادی انجام داده و یکی از اولین کنوانسیون‌هایی که تصویب کرده مربوط به حداقل سن کار در بخش صنعت بوده است. این سازمان یکی از شرکای جهانی برای دستیابی به هدف شماره 8 توسعه پایدار (ترویج رشد اقتصادی مطمئن، پایدار و فراگیر و اشتغال کامل، مولد و آبرومند برای همگان) است و به عنوان دبیرخانه برای ریشه‌کن کردن کار اجباری، برده‌داری مدرن، قاچاق انسان و کار کودکان در سراسر جهان فعالیت می‌کند. در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری در خصوص محو کار کودک در جهان حاصل شده است و به دلیل حمایت شدید که با اقدامات قانونی و عملی همراه بوده، بین سال‌های 2000 تا 2016، آمار کودکان کار حدود 38 درصد کاهش یافته است.

     مصوبه مجمع عمومی ملل متحد

در ماه جولای 2019 مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد و بر اساس آن سال 2021 به عنوان سال جهانی محو کار کودک اعلام شد و به این ترتیب از سازمان بین‌المللی کار خواسته شد تا هدایت اجرای آن را به عهده گیرد . این قطعنامه الزام‌آور برای کشورهای عضو با تاکید بر اتخاذ اقدامات فوری و موثر برای ریشه‌کن کردن کار اجباری کودکان، پایان دادن به برده‌داری مدرن و قاچاق انسان و اطمینان از کاهش و ممنوعیت به‌کارگیری و از بین بردن بدترین اشکال کار کودک و همچنین عدم استخدام و استفاده از کودکان سرباز و پایان دادن به تمامی اشکال کارکودک تا سال 2025 است. همچنین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اهمیت کنوانسیون حداقل سن کار، مصوب سال 1973 و کنوانسیون بدترین اشکال کار کودک، مصوب سال 1999 سازمان بین‌المللی کار به همراه کنوانسیون حقوق کودک را تایید کرد. به‌علاوه با به رسمیت شناختن «احیای مشارکت‌های جهانی» برای اجرای برنامه توسعه پایدار 2030، در جهت نیل به آرمان‌ها و اهداف مرتبط با کاهش کار کودک تلاش خواهد کرد.

 

ارسال نظر