آیاحذف یارانه پردرآمدها اجرایی‌می‌شود

۱۳۹۸/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۴۶۷
آیاحذف یارانه  پردرآمدها  اجرایی‌می‌شود

دولت پس از چهار ماه بالاخره آیین‌نامه مربوط به حذف سه دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه را تصویب کرد. براساس آیین‌نامه اجرایی تبصره 14 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شده تا با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و وزارت کشور (استانداران)، طی دستورالعملی نسبت به شناسایی و حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی خانوارها اقدام و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است، پس از اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به حذف یارانه خانوارهای اعلامی اقدام کند.

هیات وزیران در جلسه اواسط تیرماه، به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو و تعاون، کار و رفاه اجتماعی آیین‌نامه اجرایی تبصره (۱۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور را تصویب کرد.  به گزارش تعادل، در ماده 2 این آیین‌نامه بر وزارتخانه‌های نفت و نیرو تکلیف شده است که از طریق شرکت‌های تابع ذی‌ربط تمامی دریافتی‌های (منابع) مندرج در جدول تبصره (۱۴) را به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز کنند. همچنین خزانه‌داری کل کشور هم موظف است براساس اعلامیه‌های صادر شده از سوی شرکت‌های تابع وزارتخانه‌های یادشده، بلافاصله سهم عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.  همچنین سازمان امور مالیاتی کشور موظف است عوارض مذکور را پس از وصول، ظرف یک ماه به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز کند تا به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت شود.

          افزایش قیمت سوخت تحویلی به پتروشیمی‌ها

دراین آیین‌نامه آمده است: وزارت نفت مکلف است قیمت سوخت تحویلی به پتروشیمی‌ها را از 1320ریال به ازای هر مترمکعب به 2600 ریال افزایش دهد. منابع حاصل از این افزایش توسط شرکت ملی گاز ایران به خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود تا مطابق بند یاد شده هزینه شود.

در بخشی دیگر از این آیین‌‌نامه آمده است: نیروگاه‌ها شامل نیروگاه‌های مقیاس کوچک و بزرگ که تمامی برق خود را به شبکه سراسری برق تحویل می‌دهند مکلفند به ازای هر لیتر فرآورده نفتی و هرمتر مکعب گاز طبیعی تحویلی مبلغ پنجاه (۵۰) ریال با احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده به صورت نقدی در قبال صورت‌حساب صادر شده توسط شرکت‌های ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و ملی گاز ایران از طریق شرکت توانیر به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز کنند.

کل مبالغ واریزی بابت سوخت مصرفی از ابتدای سال پس از تخصیص سازمان در اختیار وزارت نیرو (شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی) قرار می‌گیرد تا پس از پرداخت مالیات و عوارض موضوع ردیف (۱۳) پرداختی‌های (مصارف) جدول تبصره (۱۴)، مطابق ردیف (۱۴) پرداختی‌های (مصارف) جدول مذکور برای بازپرداخت تعهدات وزارت نیرو بابت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی (خصوصی و دولتی) پرداخت و هزینه شود.

نیروگاه‌های خارج از شبکه سراسری که برق خود را به قیمت تکلیفی به فروش می‌رسانند موظفند مبلغ ششصد و شصت و یک (۶۶۱) ریال به ازای هر لیتر فرآورده نفتی و هر مترمکعب گاز طبیعی تحویلی به صورت نقدی در قبال صورتحساب صادر شده توسط شرکت‌های ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و ملی گاز ایران پرداخت کنند.

همچنین وزارت نیرو از طریق شرکت‌های تابع موظف است برق نیروگاه اتمی بوشهر را به‌طور متوسط معادل یک هزار ریال به ازای هر کیلو وات ساعت خریداری و به صورت ماهانه با نیروگاه مذکور تسویه حساب کند.

وزارت نفت مکلف است از طریق شرکت‌های تابع نسبت به پرداخت هزینه خدمات جایگاه‌های سوخت بنزین، نفت گاز و نفت سفید) به روش حق‌العمل و درصدی از ارزش ریالی فروش سوخت و همچنین هزینه حمل و نقل فرآورده‌های نفتی به جایگاه‌های عرضه سوخت اقدام کند.

با افزایش قیمت گاز طبیعی فشرده (CNG)، وزارت نفت مکلف است از طریق شرکت‌های تابع منابع حاصل را به منظور تقویت ایمنی و توسعه هوشمندسازی جایگاه‌ها هزینه کند. همچنین سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از طریق خزانه‌داری کل کشور مکلف است مالیات بر ارزش افزوده فروش داخلی فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی و برق را متناسب با واریز منابع مربوط به صورت علی الحساب، تا تخصیص سازمان به حساب مربوط سازمان امور مالیاتی کشور نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

همچنین کلیه واحدهای آموزشی دولتی وزارت آموزش و پرورش از پرداخت هزینه‌های آب، برق و گاز طبیعی (در صورت رعایت الگوی مصرف) تا سقف یک هزار میلیارد ریال معاف هستند. در بخش دیگری از این آیین‌نامه آمده است: طبق قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، وزارتخانه‌های نفت و نیرو و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظفند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، تمامی گردش مالی و حساب‌های ریالی و ارزی شرکت‌های مشمول این آیین‌نامه را از مبادی اولیه وصول صرفا از طریق حساب‌های افتتاح شده نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام دهند. همچنین بانک مذکور مکلف است بانک‌های عامل را موظف به مسدود کردن سایر حساب‌ شرکت‌های مذکور کند.

    منابع صرفه‌جویی شده سهم سرمایه‌گذاران

بازپرداخت‌های تعهدات ارزی و ریالی ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور - مصوب ۱۳۹۴، به تفکیک 30 هزار میلیارد ریال به شرکت ملی گاز ایران برای طرح‌های گازرسانی، 10 هزار میلیارد ریال به شرکت ملی نفت ایران برای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی و یک هزار میلیارد ریال به شرکت ملی نفت ایران برای طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه و مشعل است.

در تبصره آن آمده است: با توجه به اینکه منابع ارزی صرفه‌جویی شده حامل‌های انرژی بر حسب قانون متعلق به سرمایه‌گذاران عامل صرفه‌جویی است، وزارت نفت از طریق شرکت‌های تابع مکلف است وجوه حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی متعلق به سرمایه‌گذاران عامل صرفه جویی را پس از تخصیص معادل ریالی توسط سازمان و پرداخت سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به ذی‌نفع مربوط براساس نرخ تسعیر حواله به ارز منشأ اولیه تحویل دهد. در بخشی از این آیین‌نامه آمده است: قیمت هر بشکه نفت خام و میعانات گازی تحویلی پالایشگاه‌ها معادل مبلغ 973 هزار و 974 ریال پیش‌بینی و رقم قطعی بر مبنای عملکرد نهایی مشخص خواهد شد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است ارز حاصل از فروش صادراتی فرآورده‌های نفتی را با نرخ تسعیر نیمایی از شرکت‌های تابع وزارت نفت خریداری کند.

    41 هزار میلیارد تومان یارانه به مردم

در ماده سه این آیین‌نامه درباره مصارف هدفمندی یارانه‌ها آمده است:

   مبلغ 411 هزار میلیارد ریال با اولویت برای پرداخت نقدی و غیرنقدی خانوارها.

   مبلغ 84 هزار میلیارد ریال برای پرداخت نقدی جهت کمک به کاهش فقر مطلق خانوارهای هدف و بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست.

شیوه نامه اجرایی این ماده توسط سازمان و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه تهیه و ابلاغ می‌شود.

در تبصره آن آمده است: مبلغ 3 هزار میلیارد ریال از اعتبار این بند برای بیمه تامین اجتماعی زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست از ابتدای سال ۱۳۹۸ اختصاص می‌یابد.

همچنین مبلغ 49 هزار میلیارد ریال، در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می‌گیرد تا برای اجرای بیمه افراد فاقد بیمه سلامت از طریق سازمان بیمه سلامت ایران، کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های وابسته به آن وزارت، حفاظت و حمایت مالی از بیماران صعب‌العلاج و خاص هزینه کرده و گزارش عملکرد مربوط را به صورت ماهیانه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ارایه کند.

همچنین دراین بخشنامه آمده است: مبلغ 61 هزار و 450 میلیارد ریال بابت خرید تضمینی گندم و یارانه نان تخصیص می‌یابد. از ابتدای سال ۱۳۹۸ یارانه آرد صنف و صنعت حذف و منابع حاصل از آن به خرید تضمینی گندم اختصاص می‌یابد. همچنین سازمان هدفمندی‌ها موظف است مبلغ 21 هزار و 165 میلیارد ریال را از متناسب با دریافتی‌ها برای مواردی اعم از موارد زیر هزینه کند:

اجرای اهداف مندرج در ماده (۳۹) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اعم از: ارتقای شاخص‌های عدالت اجتماعی، کمک به واحدهای تولیدی و توسعه صادرات کمک به هزینه سوخت راه‌آهن، هزینه حمل سوخت (فته سفید و گاز مایع) و آره عشایر، کمک به احداث مسکن محرومین.

همچنین پرداخت سهم بیمه کارفرما بابت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و کمک هزینه آموزش کارورزی بیکاران، افزایش سرمایه صندوق‌های ضمانت سرمایه‌گذاری جهت تسهیل تامین وثایق مورد نیاز

   تأمین بیست درصد (۲۰) کمک به رزمندگان معسر کسری هزینه درمان تکمیلی جانبازان و ایثارگران

   پوشش بیمه اقشار خاص (شاغلان صنایع دستی از قبیل قالیبافان و زیلوبافان، زنان سرپرست خانوار)

   افزایش سرمایه و منابع صندوق کارآفرینی امید

    اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان

گفتنی است اعتبارات موارد، متناسب با تحقق منابع، توسط سازمان به دستگاه‌های اجرایی مربوط ابلاغ و در چارچوب موافقتنامه متبادله با سازمان به مصرف خواهد رسید.

    تکلیف برای حذف یارانه  سه دهک بالای جامعه

همچنین در ماده 6 این آیین‌نامه آمده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و وزارت کشور (استانداران)، طی دستورالعملی که ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه تهیه می‌کند، نسبت به شناسایی و حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی خانوارها اقدام کند، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است، پس از اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به حذف یارانه خانوارهای اعلامی اقدام کند.

در تبصره یک آن آمده است: خانوارهای حذف شده می‌توانند نسبت به اعتراض در خصوص قطع یارانه خود و افراد تحت تکفل با اعلام رضایت از دسترسی وزارت یاد شده به کلیه اطلاعات بانکی و ارایه اطلاعات و مستندات لازم، اقدام نمایند، وزارت مذکور مکلف است پس از بررسی مستندات ارایه شده. اسامی سرپرستان خانوارهای واجد شرایط دریافت یارانه نقدی را مجددا به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام نماید تا در اولین نوبت، پرداخت یارانه نقدی آنها برقرار شود. وزارت یادشده موظف است نتایج را به کلیه معترضین اعلام کند.

در تبصره ۲ آن نیز چنین آمده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف به تبادل اطلاعات موضوع این ماده با یکدیگر هستند.

در ماده 7 آن نیز درباره شرایط مشمولیت موالید به یارانه آمده است: موالید جدید صرفا با تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در صورت وجود منابع با رعایت قوانین و مقررات مربوط مشمول دریافت یارانه خواهند بود.

 

 

ارسال نظر