اخبار اقتصادی

۱۳۹۸/۰۴/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۳۹۱

اعلام پایان حیاط خلوتی در صندوق بازنشستگی کشوری

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه امروز پایان حیاط خلوتی صندوق بازنشستگی است، گفت: شفافیت، فسادستیزی، جوان‌گرایی و نخبه‌گزینی و شایسته‌گزینی ۴ محور رویکرد جدید این صندوق است.

سید‌میعاد صالحی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه رویکرد جدید صندوق بازنشستگی کشوری بر چهار محور استوار است، گفت: شفافیت، فسادستیزی، جوان‌گرایی و نخبه‌گزینی و شایسته‌گزینی ۴ محور رویکرد جدید این صندوق است. صالحی در جریان همایش کانون‌های بازنشستگان سراسر کشور که در تهران برگزار شد، در نشست با مدیران استانی این صندوق با بیان اینکه در ابتدای شروع به کار من در صندوق بازنشستگی تصور بر این بود که بحث شفافیت و مبارزه با فساد شعاری بیش نیست، گفت: امروز برای همگان مشخص شده که مسیر و خط صندوق بازنشستگی مسیر شفافیت و فساد‌ستیزی است و این یک شعار نیست و در ۳ ماه اخیر اقدامات مختلفی در این زمینه انجام شده است و ما شعار نمی‌دهیم و این تنها بخش کوچکی از اقدامات ما برای شفاف‌سازی و مبارزه با فساد است و سیاست‌های ما با قاطعیت ادامه خواهد یافت. صالحی گفت: مبارزه با فساد و شفافیت قطعاً حاشیه‌های زیادی دارد، اما افراد بدانند که با خیمه شب بازی‌های سیاسی و غیر‌سیاسی نمی‌توانند ما را به حاشیه ببرند چرا که ما چیزی برای پنهان کردن از مردم نداریم و در این مسیر قاطعانه ایستاده‌ایم و یک به یک برنامه‌های مان را در زمینه مبارزه با فساد اجرایی خواهیم کرد. مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه آرامش ثبات یافته ناشی از شفافیت باید در فرایند آگاهی بخشی اتفاق افتد، اظهار داشت: شفافیت قطعاً منجر به فساد ستیزی و وفاق می‌شود و آنچه مشکل دارد عدم شفافیت است که به نفاق و حاشیه م نجر می‌شود. اگر ما حقوق پایین یا حقوق‌های بالایی دریافت می‌کنیم یا مزایا و دریافتی‌های دیگری داریم چرا مردم نباید از آنها اطلاع داشته باشند. وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته صندوق ‌بازنشستگی‌کشوری حیاط خلوت بخش‌های مختلف بوده است، تاکید کرد: امروز پایان حیاط خلوتی صندوق‌بازنشستگی‌کشوری فرا رسیده و ما اجازه ادامه چنین مسیری را نخواهیم داد. صالحی با بیان اینکه چرا همه باید تصور کنند که صندوق یک صندوق مشکل‌دار و به گل نشسته‌ای است، گفت: همه دنیا به سمت برندسازی حرکت می‌کنند، اما ما خودمان صندوق و برندی مانند آن را که یکی از غول‌های اقتصادی کشور است، تخریب می‌کنیم و با نگاهی تحقیرآمیز به آن نگاه می‌کنیم. مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: ما بنگاهی داریم که هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال زیان می‌دهد و باید برای نگه داشتن آن از منابع صندوق هزینه کنیم، در حالی که در آن سو، بنگاهی داریم که ۲۷۰۰ میلیارد تومان سود خالص در سال دارد، اما این رقم سود تنها به زیان‌های صندوق پرداخته می‌شود، در حالی که ما یک اعتبار و سرمایه ارزشمندی در اختیار داریم. وی تأکید کرد: اگر بنگاه‌های ما در مجموع به سودآوری قابل قبولی برسند می‌توانیم در کنار صرفه‌جویی در هزینه‌ها منابعی را برای پرداخت دوره‌ای برای بازنشستگان عزیز در قالب کارت‌های اعتباری یا روش‌های دیگر فراهم کنیم. هر مقدار این سودآوری افزایش یابد، رقم بالاتری برای پرداخت در اختیار بازنشستگان قرار می‌گیرد.

افزایش فاصله طبقاتی با رشد شاخص فلاکت

احمد انارکی‌محمدی نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان اینکه مردم با شاخص پوست و استخوان خود تورم و بیکاری را لمس می‌کنند، گفت: شاخص فلاکت برای سال ۹۷ عدد ۳۹ را نشان می‌دهد، اما برای درک فشارهای وارده بر مردم، حضور در بین مردم کافی است تا قبل از اینکه آمارها از درد و رنج مردم بگوید خودمان همچون مردم با پوست و استخوان بفهمیم چه خبر است و چه باید کرد. نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه پیش‌بینی شرایط اقتصادی و تحریم‌ها باید قبل از اجرا صورت می‌گرفت، افزود: با سناریوهای مدون و عملیاتی فشارها باید به حداقل می‌رسید، چراکه کشور ظرفیت‌های بی‌شماری دارد و می‌توان با این توانمندی‌ها از حجم مشکلات کاست و آرامش را به اقتصاد کشور بازگرداند. وی با بیان اینکه تحریم‌ها و کاهش صادرات نفت و سایر کالاها منجر به کاهش رشد اقتصادی و کاهش رتبه کشور در بین اقتصادهای جهان شده است، ادامه داد: این حجم از مشکلات اقتصادی فعلی بیشتر مربوط به ساختارهای اقتصادی، ناکارآمدی برخی بخش‌های مدیریتی، سوداگری و رانت خواری است. انارکی محمدی تاکید کرد: بدترین آسیبی که تورم و بیکاری ایجاد می‌کند مربوط به افزایش فاصله طبقاتی و بی‌عدالتی است، جایی که فقرا فقیر‌تر و اغنیا غنی‌تر می‌شوند و در چنین شرایطی ناهنجارهای اجتماعی نیز افزایش می‌یابد. وی با اشاره به همراهی مردم با مسوولان برای دور زدن تحریم‌ها، افزود: مردم صبورانه و با آگاهی و درک بالای شرایط همراه نظام هستند و در چالش برجامی با امریکا، قاطعانه حق را به دیپلماسی و استراتژی کشورمان می‌دهند و این دلیل اصلی مقاومت و صبوری است. نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شاید بتوان گفت سطح آگاهی، تحلیل و احساس مسوولیت مردم ایران بسیار فراتر از میانگین جهانی است و باید به این مردم افتخار کرد، اما این امر باید بر تلاش و تدبیر مسوولان بیفزاید تا بخشی از آنچه لایق این مردم بوده حداقل فراهم شود.

 

ارسال نظر