اخبار کلان

۱۳۹۸/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۸۱۵

۲۶۰ هزار نفر بیمه بیکاری می‌گیرند

کریم یاوری مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، ‌کار و امور اجتماعی، در مورد مقرری بیکاری افزود: مقرری بیمه بیکاری به بیمه‌شدگانی که بدون میل و اراده از کار بیکار شده و آماده کار هستند، پرداخت می‌شود و این یک حمایت اجتماعی است.تمام مشمولان قانون کار و کار کشاورزی که مشمول قانون تامین اجتماعی هستند، مشمول قانون بیمه بیکاری هستند. حق بیمه بیکاری به میزان 3 درصد مزد بیمه شده است که توسط کارفرما پرداخت می‌شود. یاوری ادامه داد: شرایط استحقاق دریافت مقرری بیمه بیکاری این است که بیمه شده قبل از بیکار شدن حداقل 6 ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، بیمه شده مکلف است ظرف 30 روز از تاریخ بیکاری موضوع را به ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی محل اعلام کند. وی گفت: بیمه‌شده آمادگی خود را برای اشتغال به کار مجدد از شغل تخصصی یا مشابه اعلام نماید. بیمه شده در دوره‌های کار‌آموزی و سواد‌آموزی توسط واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام می‌شود، شرکت نماید. بیمه‌شدگانی که به علت بروز حوادث قهریه و غیر‌مترقبه از قبیل سیل، زلزله، آتش‌سوزی... بیکار می‌شوند بدون در نظر گرفتن 6 ماه سابقه پرداخت حق بیمه می‌توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند. مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: جمع پرداخت مقرری از زمان برخورداری از مزایای بیمه بیکاری برای مجردان حداقل 6 ماه و حد اکثر 36 ماه و برای متاهلان یا متکلفین سرپرست خانوار حداقل 12 ماه و حداکثر 50 ماه بر اساس سابقه کلی پرداخت حق بیمه   است. به گفته یاوری، میزان مقرری روزانه بیمه شده بیکاری معادل 55% متوسط مزد یا حقوق یا کار مزد روزانه بیمه شده است. به مقرری افراد متاهل یا متکفل، تا حداکثر 4 نفر از افراد تحت تکفل به ازای هریک از آنها به میزان 10% حداقل دستمزد افزوده خواهد شد، در هر حال مجموع دریافتی مقرری بگیر نباید از حد اقل دستمزد، کمتر و از 80% متوسط مزد یا حقوق وی بیشتر باشد . کریم یاوری در پاسخ به اینکه مقرری بیمه بیکاری چه زمانی قطع می‌شود، گفت: زمانی که بیمه شده مجدداً اشتغال به کار یابد. بیمه‌شده بدون عذر موجه از شرکت در دوره‌های مهارت‌آموزی، کار‌آموزی و سواد‌آموزی خود‌داری کند و بیمه‌شده از قبول شغل تخصصی خود یا شغل مشابه پیشنهادی خودداری کند، بیمه‌شده بیکار ضمن دریافت مقرری بیمه بیکاری مشمول بازنشستگی یا از‌کار‌افتادگی کلی شود، بیمه‌شده به نحوی از انحاء با دریافت مزد ایام بلا تکلیفی به کار مربوطه برگردد و در صورتی که پس از پرداخت مقرری بیمه بیکاری محرز شود که بیکاری بیمه شده ناشی از میل و اراده او بوده است. مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری گفت: یکی از امتیازات این قانون که هم مشمول کارگران و هم کارفرمایان است، اصلاح ساختار اقتصادی است. بیمه‌شدگانی که به علت تغییرات ساختار اقتصادی واحد مربوطه به تشخیص وزارتخانه ذی‌ربط و تایید شورای عالی کار بیکار موقت شناخته شوند، نیز مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.

به گفته وی، هرگونه تغییر یا بازسازی خط تولید، جابه‌جایی کارگاه و ماشین‌آلات به منظور کاهش وابستگی و بهینه کردن تولید که در راستای سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی صورت گیرد، تغییر ساختار اقتصادی تلقی می‌شود. یاوری گفت: مقرری بگیران بیمه بیکاری مطابق تبصره 2 ماده 7 آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری مکلف هستند، در فاصله زمان‌های معینی که توسط واحد‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعیین می‌شود، در محل ادارات کار حضور یافته و دفاتر مربوطه را امضاء نمایند. به گفته این مقام مسوول، دریافت‌کننده مقرری بیمه بیکاری مکلف است، در صورت اشتغال مجدد حداکثر طی 15 روز از تاریخ اشتغال، مراتب را به واحد‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام  کند. هم‌اکنون حدود 260 هزار نفر از مقرری بیمه بیکاری استفاده  می‌کنند.

سرخابی‌ها امسال واگذار نمی‌شوند

رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در سال جاری با روند کنونی امکان‌پذیر نیست. میرعلی‌اشرف عبدالله ‌پوری‌حسینی در گفت‌وگو با شبکه خبر گفت: با روند کنونی و شرایط دو باشگاه فوتبالی استقلال و پرسپولیس و عدم اصلاح ساختارها و صورت‌های مالی این دو باشگاه، بعید است تا شهریور و حتی در تا پایان سال 98 بتوان این دو باشگاه را از طریق فرابورس واگذار کرد. رییس سازمان خصوصی‌سازی افزود: اگر از مسیری که مجلس برای ما طراحی کرده بخواهیم پیش برویم، امسال نمی‌توانیم دو باشگاه سرخابی رادر فرابوس واگذار کنیم، چون عرضه در فرابورس نیازمند اصلاحات ساختاری دو باشگاه است. وی در مورد اینکه آیا بدهکاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مانع اصلی واگذاری دو باشگاه است، گفت: صرف بدهکار بودن دو باشگاه مانع حضور آنها در فرابورس نمی‌شود، بلکه ساختار آنها و تبدیل شدن به سهامی عام باید انجام شود. عمده ارزش دارایی خالص دو باشگاه «برند» آنها است و گرنه دارایی‌های دیگر دو باشگاه زیاد ملموس نیست. این گزارش می‌افزاید: در حالی پوری‌حسینی، رییس سازمان خصوصی‌سازی تاکید دارد که مقدمات واگذاری سرخابی‌ها در فرابورس هنوز فراهم نشده است که روز گذشته مشاور بازنشسته این سازمان تصریح کرد سرخابی‌ها شهریورماه در فرابورس کشف قیمت می‌شوند.

به گفته سیدجعفر سبحانی، مشاور بازنشسته رییس سازمان خصوصی‌سازی، طبق مصوبه مجلس و تلاش وزارت ورزش و جوانان و سازمان بورس، قرار است دو باشگاه سرخابی‌ تا شهریورماه در فرابورس برای کشف قیمت عرضه شوند.

 

 

ارسال نظر