«تعاون برای کار شایسته» شعار روز جهانی تعاون

۱۳۹۸/۰۴/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۶۴۵

15 تیر 1398 مصادف با 6 ژوئیه 2019 (اولین شنبه ماه ژوئیه) نود و ششمین روز جهانی تعاون است. اتحادیه بین‌المللی تعاون (Alliance operative-Co International)، برای اولین‌بار در سال1923، اولین شنبه ماه ژوئیه را به عنوان روز جهانی تعاون نامگذاری کرد. بن‌مایه روز جهانی تعاون در سال 2019، تعاون برای کار شایسته

(WORK DECENT 4 COOPS) است.

پیام این بن‌مایه این است که تعاونی‌ها، بنگاه‌های اقتصادی مردم‌محور هستند که به صورت دموکراتیک اداره و کنترل می‌شوند و توسعه انسانی و عدالت اجتماعی را اولویت کاری خود قرار می‌دهند. آریل گوارکو، رییس اتحادیه بین‌المللی تعاونی (ICA)، در خصوص این روز گفت: «تعاونی‌ها به حفظ اشتغال و ارتقای کار شایسته در تمام بخش‌های اقتصادی کمک می‌کنند. اعضای تعاونی‌ها از طریق همکاری و مشارکت، برای تغییر زندگی، جامعه و جهان خود انگیزه بیشتری دارند.» او همچنین اضافه کرد: «در روز جهانی تعاون، به ما بپیوندید تا آینده‌ای که در آن توسعه انسانی و عدالت اجتماعی در اولویت قرار دارد را جشن بگیریم.»

از طریق روز تعاون، سیاست‌گذاران محلی، ملی و جهانی، سازمان‌های جامعه مدنی و بطور کلی عموم مردم می‌توانند یاد بگیرند که چگونه تعاونی‌ها شرایط محیطی مناسبی برای کار شایسته فراهم می‌کنند . در سال جاری، سازمان ملل متحد در تاریخ 8 ژوئیه روز جهانی تعاون را جشن می‌گیرد.  براساس برآوردهای اخیر، گزارش جهانی تعاونی‌ها و اشتغال 2017 حدود دو میلیون و 937 هزار و 323 شرکت تعاونی در دنیا وجود دارد و بیش از 279 میلیون نفر (تقریباً 10 درصد شاغلین جهان)، در این تعاونی‌ها اشتغال دارند یا اینکه منبع اصلی درآمد آنها از تعاونی‌هاست.

فراتر از این اعداد، مطالعات مختلف موید این است که، در مقایسه با اشتغال در بخش‌های دیگر، مشاغل تعاونی در طول زمان پایدارتر هستند، در تعاونی‌ها شکاف درآمدی کوچک‌تری بین مشاغل مختلف وجود دارد و توزیع متعادل‌تری بین مشاغل تعاونی در مناطق روستایی و شهری وجود دارد.

بر اساس سامانه جامع آمارهای ثبتی تعاون، تا پایان سال 1397، 92 هزار و 370 شرکت تعاونی و 593 اتحادیه فعال در کشور وجود دارد. تعداد کل اعضای تعاونی‌های مذکور بیش از 55 میلیون نفر است و حدود یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار نفر در این تعاونی‌ها اشتغال دارند. بیشترین میزان فعالیت تعاونی‌های کشور مربوط به فعالیت‌های «کشاورزی»، «صنعت» و «ساختمان» است.

 

ارسال نظر