برای سهیم کردن کارگران در سود شرکت‌ها برنامه داریم

۱۳۹۸/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۱۷۰

فرهاد دژپسند در پاسخ به این مساله که برخی از اعضای کابینه اعلام کرده‌اند که برای شورایی اداره کردن شرکت‌های دولتی و سهیم کردن کارگران در سود شرکت‌ها با وزارت اقتصاد رایزنی کرده‌اند بیان کرد: یکی از روش‌هایی که از طریق آن مشارکت می‌طلبیم همین مورد است و مراحل اجرای آن در حال طراحی است.

وی همچنین بیان کرد بعید می‌داند بتواند اداره شورایی را در این دوره از واگذاری‌ها در سطح وسیع کلید بزند ولی برای دوره‌های بعد این موضوع قابل اجراست.

به گزارش «تعادل»، روز گذشته وزارت امور اقتصادی و دارایی میزبان اعضای بخش خصوصی، برخی اعضای اتاق تعاون و اتاق اصناف بود تا هم‌اندیشی بین مقامات وزارت اقتصاد و اعضای بخش خصوصی درباره این دوره از واگذاری‌ها صورت بگیرد.

در این نشست دژپسند اظهار کرد: واگذاری سهاممان در شرکت‌های دولتی که بورسی هستند را در اولویت گذاشتیم. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: از زمانی که اعلام شد قرار است سهاممان در ۱۸ شرکت واگذار شود، شائبه‌های زیادی حول محور «جبران کسری بودجه» و «اعتبارات هزینه‌ای» ایجاد شد. وی ادامه داد: در حالی که به هیچ‌وجه این واگذاری‌ها برای جبران کسری بودجه و اعتبارات هزینه‌ای نیست؛ حتی یک ریال در این حوزه‌ها وارد نخواهد شد. سخنانی که در این خصوص گفته می‌شود فقط منجر به بروز مشکل و ممانعت در مسیر واگداری‌ها می‌شود‌.

دژپسند تاکید کرد: قصد ما واگذاری باقی مانده سهام دولت در شرکت‌های بورسی است تا واقعا هیچ سهمی برای دولت نماند و از سویی دیگر سهم بخش غیردولتی در اداره اقتصاد کشور افزایش یابد. وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه ما اصرار داریم این واگذاری‌ها در محیط شفاف و اتاق شیشه‌ای صورت گیرد، گفت: ما به دنبال واگذاری با روشی هستیم که منتهی به بهبود کارایی اقتصادی بدون شبهه و شائبه شود.

وی در ادامه اظهار داشت: همه کارشناسان متوجه مشکلات خصوصی‌سازی که از زمستان سال 62 آغاز شد هستند؛ طی این دوره خصوصی‌سازی فراز و نشیب‌های زیادی داشته است اما بعد از ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی همه ما این احساس را داشتیم که دیگر با چالش و مشکل اساسی مواجه نیستیم. دژپسند با بیان اینکه آن زمان انتظار بود که یک حاشیه امنی برای خصوصی‌سازی ایجاد شده است، گفت: این در حالی بود که فقط در همین یک سال اخیر موارد و نقدهای مختلفی درباره خصوصی‌سازی مطرح شده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: حجم قابل توجهی از انتقادات در مورد خصوصی‌سازی‌ها مطرح شده است که حتی مقام معظم رهبری هم در جلسه اخیر خود با دانشجویان به این موضوع اشاره داشتند. وی با بیان اینکه در مقام واگذاری‌ها باید با کمترین حواشی به بیشترین تحقق اهداف برسیم گفت: در خصوصی‌سازی با مقاومت‌های بخشی و دستگاهی مواجه هستیم اما باید بر این نکته تاکید کرد که برخی مقاومت‌ها ناشی از مشکلات و آسیب‌هاست. به همین دلیل اخیرا به معاونت اقتصادی ماموریت دادیم تا برای خصوصی‌هاسازی‌های چند سال اخیر یک گزارش آسیب‌شناسی آماده شود. دژپسند با بیان اینکه در شرایط فعلی این سوال مطرح است که آیا فروش مطلق جواب می‌دهد؟ گفت: به نظر می‌رسد باید به سراغ روش‌های دیگر مثل واگذاری مدیریت یا اداره به شرط تملیک برویم. وی با بیان اینکه هدف از واگذاری‌ها تامین مالی دولت نیست گفت: باید در روش‌های واگذاری تجدید نظر کنیم تا کارآیی اقتصادی به دست بیاید. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در واگذاری ۱۸ شرکت بورسی بخش خصوصی می‌تواند به صورت منفرد و کنسرسیوم ورود کند. دژپسند تاکید کرد: در دیدار فعالان اقتصادی با رییس‌جمهور که در ماه رمضان تشکیل شده نیز به تشکیل کنسرسیوم برای خرید شرکت‌های دولتی اشاره شد. همچنین یک فعال بخش خصوصی چنین اظهار کرد: شرکت‌های دولتی دچار فساد سیستماتیک هستند. اگر شرکت‌های دولتی همین الان به بخش خصوصی واگذار شود، اقتصاد ۴۰ درصد بزرگ می‌شود.

او با رد متناسب بودن واگذاری به تعاونی‌ها اعلام کرد: این شیوه‌ها جواب نمی‌دهد، تعاونی‌ها تاکنون موفق نبودند . بهتر است شرکت‌ها به بخش خصوصی واگذار شود و بعد بخش خصوصی سهام آن را در بورس عرضه کند و مردم هم در آن سهیم شوند.

یکی از حضار، غلام‌حسین شافعی رییس اتاق ایران بود که اظهار کرد: گرچه به نظر من بعضی اعضای دولت برای خصوصی‌سازی اراده دارد ولی برخی دیگر اعتقادی ندارند. برخی اعضای دولت به نحوی رفتار می‌کنند انگار قرار است با واگذاری اموال دولتی دستشان قطع شود. بنابراین واگذاری‌ها نه تنها اراده دولتی‌ها بلکه اراده حاکمیت را می‌طلبد.

وی همچنین درباره بهبود فضای کسب و کار از طریق مقررات‌زدایی گفت: باید مجموعه دولت برای مقررات زدایی هماهنگ باشند در گذشته مواردی بوده که برخی مجوزها حذف شده ولی چند قانون دیگر تصویب شده است که به افزایش مقررات انجامیده و این مسیری است که باید اصلاح شود.

همچنین یکی دیگر از حضار افقهی، رییس کل سازمان توسعه تجارت بود که چنین گفت: اگر بخواهیم اقتصاد را بزرگ کنیم و اصلاحات ساختاری کنیم باید کمک کنیم. یکی از آنها کلید زدن اصلاحات ساختاری و نهادی در بنگاه‌هاست.

بخش خصوصی زمانی وارد گود می‌شود که توان رقابت داشته باشد. لابی که پشت شبه‌دولتی‌ها وجود دارد، قدرت رقابت را گرفته است.

از شورای گفت‌وگو مصوبه‌ای که به نتیجه برسد ندیدیم

بخش خصوصی به این موارد توجه می‌کند و همین موارد است که کمک می‌کند که بخش خصوصی پیش برود یا عقب‌نشینی کند.

روش واگذاری منحصر شده است صرفا به فروش. در حالی که در قانون روش‌های متعددی پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه رانت و فساد دو سو دارد، گفت: نمی‌توان گفت صرفا دولتی‌ها فساد دارند و اهل رانت هستند. اگر رانتی از وی دولت توزیع می‌شود کسانی هم از آن استفاده می‌کنند و به این ترتیب آنها هم درگیر فساد هستند.

گفتنی اس دژپسند در پایان نشست در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سوال خبرنگار تعادل مبنی بر اینکه برخی از اعضای کابینه اعلام کرده‌اند که برای شورایی اداره کردن شرکت‌های دولتی و سهیم کردن کارگران در سود شرکت‌ها با وزارت اقتصاد رایزنی کرده‌اند بیان کرد: یکی از روش‌هایی که از طریق آن مشارکت می‌طلبیم همین مورد است و مراحل اجرای آن در حال طراحی است.

وی همچنین بیان کرد بعید می‌داند بتواند اداره شورایی را در این دوره از واگذاری‌ها در سطح وسیع کلید بزند ولی برای دوره‌های بعد این موضوع قابل اجراست.

 

ارسال نظر