اخبار کلان

۱۳۹۸/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۷۴۵

اعلام نحوه اخذ مالیات حق‌العملکاران تجارت

نادر جنتی معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی در مورد نحوه اخذ مالیات حق العملکاری محصولات صادراتی و وارداتی بخشنامه‌ای صادر کرد. این بخشنامه که مورخ ۸ خرداد ماه ۹۸ به ادارات استان‌ها ابلاغ شده آمده است: با توجه به مکاتبات واصله و شکایات صورت گرفته شده در خصوص مطالبه مالیات حق‌العملکاری از نماینده اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل توسط ادارات امور مالیاتی، به منظور اتخاذ رویه واحد و رفع مشکل مودیان مالیاتی مقرر می‌شود:  

1- در مواردی که اشخاص حقیقی به منظور انجام کلیه تشریفات گمرکی محصولات وارداتی و صادراتی اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل به گمرک جمهوری اسلامی ایران به عنوان نماینده مراجعه می‌نمایند و دارای رابطه استخدامی با صاحب کالا و خدمات به عنوان حقوق بگیر باشند و این امر با توجه به سوابق مالیاتی و مستندات ارایه شده مورد تأیید واحد حسابرسی مالیاتی واقع گردد در این صورت تشکیل پرونده مالیاتی مطالبه مالیات مضاعف برای اشخاص یاد شده، فاقد وجاهت قانونی است و ادارات امور مالیاتی مکلف‌اند مراتب را طی گزارشی به اداره امور مالیاتی مربوط به صاحبان کالا یا خدمات اعلام نمایند.

۲- در مواردی که اشخاص حقیقی به منظور انجام کلیه تشریفات گمرکی محصولات وارداتی و صادراتی اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل به گمرک جمهوری اسلامی ایران مراجعه می‌نمایند و فاقد رابطه استخدامی با صاحب کالا یا خدمات باشد (نسبت به انجام فعالیت شغلی مبادرت می‌نمایند) در این صورت ماموران مالیاتی در زمان حسابرسی به پرونده‌های مالیاتی نامبردگان برابر مقررات می‌بایست نسبت به نحوه شناسایی درآمد‌ها با توجه به مستندات موجود و نحوه فعالیت حق‌العمل کار بررسی‌های لازم را انجام و برابر مقررات نسبت به رسیدگی و تعیین درآمد مشمول مالیات مودیان وفق مقررات اقدام و مطالبه مالیات اقدام نمایند.

۱۳ هزارمیلیارد تومان مطالبات وصول نشده «شستا»

محمد شریعتمداری با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود از پیگیری و اقدام قضایی جهت دریافت بیش از 13 هزار میلیارد تومان مطالبات وصول نشده به دعوا رسیده شستا خبر داد . متن پیام به شرح ذیل است:  «لیست بیش از 13000 میلیارد تومان مطالبات وصول نشده به دعوا رسیده ایجاد شده در دوران پیشین شستا! با مشخصات کامل و به تفکیک همه هلدینگ‌ها مشخص شد و تا ریال آخر این مطالبات وصول می‌شود. بدهکاران اقدام نکنند آنها را با نام افشاء و اقدامات قضایی شدید علیه آنها انجام خواهد شد.

افزایش 300 درصدی قیمت پیاز

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران بیشترین افزایش قیمت اقلام خوراکی نسبت به ماه مشابه سال قبل (اردیبهشت ١٣٩٧) مربوط به اقلام «پیاز» با ٣٠٦,٠ درصد افزایش، «رب گوجه‌فرنگی» با ٢٤٦.٦ درصد افزایش، «سیب‌زمینی» با ٢٤١.٣ درصد افزایش، «گوجه‌فرنگی» با ١٨٦.٨ درصد افزایش و «سیب درختی زرد » با ١٤٢.٧ درصد افزایش است. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده در اردیبهشت ماه ١٣٩٨، بیشترین افزایش قیمت در ماه جاری نسبت به ماه گذشته، مربوط به اقلام «قند» با ٢٥,٦ درصد افزایش، «شکر» با ٢٥.٠ درصد افزایش و «برنج ایرانی درجه یک» با ١٨.٥ درصد افزایش بوده است. در این ماه اقلام «پیاز» (٣٣.٤ درصد)، «خیار » (١٨.١ درصد) و «مرغ ماشینی» (١٧.٨ درصد) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته‌اند . بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل (اردیبهشت ١٣٩٧) مربوط به اقلام «پیاز» با ٣٠٦,٠ درصد افزایش، «رب گوجه‌فرنگی» با ٢٤٦.٦ درصد افزایش، «سیب‌زمینی» با ٢٤١.٣ درصد افزایش، «گوجه‌فرنگی» با ١٨٦.٨ درصد افزایش و «سیب درختی زرد» با ١٤٢.٧ درصد افزایش است.

واردات کالای لوکس با ارز دولتی دردآور است

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در واکنش به واردات 77 هزار دلاری مانکن خیاطی با ارز دولتی در سال 97، گفت: «از ابتدا با تخصیص ارز 4 هزار و 200 تومانی مخالف بودم چرا که این سیاست عامل ایجاد فساد و رانت در فضای اقتصادی کشور می‌شود.» به گزارش خبرگزاری خانه ملت، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر این موضوع که به هر حال این اتفاق رخ داده است و اکنون دولت باید نسبت به تخصیص ارز دولتی و کالاهایی که با این ارز وارد کشور شده است شفاف‌سازی کند گفت: «از دولت در زمینه شفاف‌سازی انتظار می‌رود واردات کالاهای غیر‌ضرور و حتی کالاهایی که واردات آن ضرر دارد را نیز بیان کند و هر جا تخلف شد با متخلف برخورد شود..» او ادامه داد: «مجلس به خصوص کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه، بودجه و محاسبات باید بطور مشترک در زمینه شفاف‌سازی نحوه تخصیص ارز و کالاهایی که وارد شد، ورود کنند و اطلاع‌رسانی شود.» جعفرزاده‌ایمن‌آبادی به آمار گمرک اشاره کرد و گفت: «واردات 77 هزار دلار مانکن خیاطی با ارز دولتی به کشور، درد آور است و باید با متخلفین در این امر برخورد شود.»

 

ارسال نظر