اخبار کلان

۱۳۹۸/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۹۵۲

کاهش 23 درصدی گوشت تولید شده در سال گرانی

در فصل زمستان ١٣٩٧ تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور به ٨١,٥ هزارتن رسید. بر اساس نتایج آمار‌گیری مرکز آمار ایران، در زمستان سال گذشته، گوشت گاو و گوساله با تولیدی معادل ٤٧,١ هزار تن، ٥٧.٩ درصد از کل وزن گوشت قرمز تولید شده را به خود اختصاص داده است. همچنین گوسفند و بره نیز با ٢٦.٤ هزار تن، بز و بزغاله با ٥.٨ هزار تن و سایر انواع دام‌ها با ٢.١ هزار تن، به‌ترتیب ٣٢.٤ درصد، ٧.٢ درصد و ٢.٦ درصد از کل وزن گوشت قرمز تولید شده در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس نتایج این طرح، وزن گوشت قرمز تولید شده انواع دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های کشور در فصل زمستان ۱۳۹۷ جمعاً ٨١,٥ هزار تن گزارش شده، که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است. بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با ٤٧,١ هزار تن، ٥٧.٩ درصد از کل وزن گوشت قرمز تولید شده را به خود اختصاص داده است. گوسفند و بره با ٢٦.٤ هزار تن، بز و بزغاله با ٥.٨ هزار تن و سایر انواع دام‌ها با ٢.١ هزار تن، به‌ترتیب ٣٢.٤ درصد، ٧.٢ درصد و ٢.٦ درصد از کل وزن گوشت قرمز تولید شده را به خود اختصاص داده‌اند. مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های کشور در زمستان سال ۱۳۹۷ با عملکرد فصل مشابه سال ۱۳۹۶ نشان‌دهنده کاهش ٢٣درصدی مقدار تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. کاهش مقدار تولید گوشت نسبت به فصل مشابه سال قبل برای گوسفند و بره ٣٤ درصد، برای بز و بزغاله ۱٦ درصد، برای گاو و گوساله ۱٥ درصد، برای گاومیش و بچه گاومیش ١٤درصد، و برای شتر و بچه شتر ٤٩ درصد بوده است.

نتایج حاصل از این طرح نشان می‌دهد که تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌ها در اسفند ماه نسبت به بهمن همین سال بیش از ١٨ درصد افزایش داشته است.

تعیین تکلیف ۳  هزار اظهارنامه معطل در گمرک

معاون فنی گمرک ایران بخشنامه‌ای را به گمرکات اجرایی ابلاغ کرده است، که بر این اساس ترخیص اقلام اظهار شده به گمرک، بدون نیاز به اصلاح ثبت سفارش، طبق ردیف تعرفه استنباطی گمرک، مشروط به ثابت بودن شرح تجاری کالا، ادامه روند و تشریفات بلامانع است. گفتنی است، برآوردها نشان می‌دهد 3هزار اظهارنامه با این دستور‌العمل در گمرک تعیین تکلیف می‌شود.

هزینه ٢ میلیون و

٨٠٠ هزار تومانی سفر خارجی

بر اساس آمار مرکز آمار یاران، تعداد کل سفرها در بهار ١٣٩٧، حدود ١١٣ میلیون سفر بوده که نسبت به بهار ١٣٩٦، ٩,٣ درصد افزایش یافته است. نتایج طرح آمارگیری از گردشگران ملی - بهار ١٣٩٧، حاکی از آن است که در فصل بهار ١٣٩٧، بیش از ١٧میلیون خانوار کشور حداقل یک سفر داشته‌اند که نسبت به خانوارهای سفر رفته در زمان مشابه سال قبل (بهار١٣٩٦)، ١,١ درصد افزایش یافته است. نتایج طرح نشان‌دهنده آن است که خانوارها بطور متوسط برای هر سفر ٧٧5 هزار تومان هزینه کرده‌اند که نسبت به هزینه‌های سفر هر خانوار در بهار ١٣٩٦، ٦,٧ درصد افزایش یافته است. تعداد کل سفرها در بهار ١٣٩٧، حدود ١١٣ میلیون سفر بوده که نسبت به بهار ١٣٩٦، ٩,٣ درصد افزایش یافته است. تعداد سفرهای داخلی حدود ١١٢ میلیون و٣٠٠ هزار سفر بوده که نسبت به سال قبل از آن ٩.٤ درصد افزایش داشته است. تعداد سفرهای خارجی بیش از ٦٦٥ هزار سفر بوده که نسبت به فصل بهار سال قبل از آن ١٢.٧ درصد کاهش داشته است. متوسط هزینه هر سفر داخلی برای یک نفر، بیش از ١٠٠ هزار تومان بوده است که نسبت به بهار ١٣٩٦، ٠,٦ درصد افزایش داشته است. بطور متوسط سفرهای داخلی با اقامت شبانه برای یک نفر حدود ١٧٠ هزار تومان و سفرهای داخلی بدون اقامت شبانه برای یک نفر حدود ٥٠ هزار تومان هزینه داشته است. با وجود کاهش تعداد سفرهای خارجی، متوسط هزینه هر سفر خارجی برای یک نفر در بهار ١٣٩٧، حدود ٢میلیون و ٨٠٠ هزار تومان بوده است که نسبت به بهار ١٣٩٦، ١٠,٧ درصد افزایش داشته است. در مجموع متوسط هزینه هر سفر (متوسط هزینه‌های سفرهای داخلی (با اقامت و بدون اقامت) و خارجی) در بهار ١٣٩٧، بیش از ١١٧ هزار تومان بود که کاهش ١,٣ درصدی نسبت به بهار سال ١٣٩٦ داشته است.

تفاوت حق مسکن فروردین کارگران باید پرداخت شود

افزایش ۶۰ هزار تومانی کمک هزینه مسکن کارگران از سوی معاون اول رییس‌جمهور به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز دهم اردیبهشت ماه ابلاغ شد. با تصویب شورای عالی کار و تأیید هیات وزیران، حق مسکن کارگران که تاکنون ۴۰ هزار تومان بود به ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت. علی خدایی نایب‌رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار با اشاره به ابلاغیه دولت درباره افزایش ۶۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران گفت: کمک هزینه مسکن کارگران باید از ابتدای سال ۹۸ یعنی فروردین ماه به میزان ۱۰۰هزارتومان محاسبه وپرداخت شود.

وی متذکر شد: کارفرمایانی که در فروردین برمبنای ۴۰هزارتومان پرداخته‌اند موظف به پرداخت مابه‌التفاوت آن در حقوق اردیبهشت ماه خواهند بود.  در بهمن ماه سال گذشته شورای عالی کار با افزایش ۶۰ هزار تومانی حق مسکن کارکنان مشمول قانون کار موافقت کرده بود و در چانه‌زنی‌های مزد سال ۹۸ نیز همین میزان برای حق مسکن لحاظ شد اما اجرای آن منوط به تصویب هیات وزیران بود.

 

 

ارسال نظر