اخبار کلان

۱۳۹۸/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۵۸۰

محدودیتی برای سرمایه‌گذاری خارجی‌ها   نداریم

رییس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران ضمن اعلام اینکه هیچ محدودیتی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور وجود ندارد، گفت: در برنامه ششم توسعه جذب ۶۵ میلیون دلار از طریق سرمایه‌گذاری خارجی پیش‌بینی‌شده که باید از ظرفیت نمایندگی‌های وزارت خارجه در دیگر کشورها بهره ببریم تا بتوانیم سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کنیم.

سیدعلی‌محمد موسوی اظهار کرد: هرمزگان از ظرفیت‌های بالایی برای جذب سرمایه‌گذاری برخوردار است. باید با ایجاد وحدت رویه از سردرگمی سرمایه‌گذار خارجی جلوگیری کنیم. در عرصه سرمایه‌گذاری باید به سمت ائتلاف سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و سرمایه‌گذاری مجدد حرکت کرد. سرمایه‌گذاران توجه داشته باشند به منظور جلوگیری از بعضی ناهماهنگی‌ها و سرگردانی‌ها فقط از طریق سازمان سرمایه‌گذاری در استان نسبت به انجام فعالیت‌های خود و صدور مجوز اقدام کنند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: باید بخش خصوصی را وارد سرمایه‌گذاری کنیم و از حضور و ظرفیت آنها استفاده کنیم. باید از ظرفیت نمایندگی‌های وزارت خارجه در دیگر کشورها بهره ببریم تا بتوانیم سرمایه‌گذاران خارجی را جذب و شاهد توسعه استان هرمزگان باشیم.

موسوی با اشاره به اینکه امیدواریم این همایش نقطه عطفی برای استان زرخیز هرمزگان باشد، اضافه کرد: هیچگاه سرمایه‌گذارانی که در این مقطع زمانی در ایران اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند را فراموش نخواهیم کرد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تلاش‌مان در این است که به سمت جذب سرمایه‌گذاران خارجی پیش رویم، خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه نیز جذب ۶۵ میلیون دلار از طریق سرمایه‌گذاری خارجی پیش‌بینی‌شده است.

۵۳  درصد بیکاران کشور جوان هستند

معاون طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار گفت: از حدود ۳میلیون و ۲۰۰هزار نفر بیکار کشور، حدود یک‌میلیون و ۷۰۰هزار نفر جوان و کارجویان ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند، یعنی ۵۳درصد بیکاران را جوانان تشکیل می‌دهند.

کاوه کیانی با اعلام این آمار افزود: از مجموع جمعیت 10 تا 67 ساله کشور که حدود 67 میلیون نفرند، حدود 40 میلیون نفر غیرفعال اقتصادی هستند و به هر دلیل وارد بازار کار نمی‌شوند، اما از 27 میلیون جمعیت فعال که مشارکت اقتصادی در کشور دارند بخشی بیکارند و بخشی شاغل که از این میزان طبق استاندارد جهانی حدود 24 میلیون نفر شاغل‌اند و حدود 3 میلیون و 200 هزار نفر هم بیکارند.

معاون طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار با بیان اینکه طبق استاندارد سازمان جهانی کار فردی که یک ساعت در هفته کار کند، شاغل محسوب می‌شود گفت: البته این به‌معنای آن نیست که فردی که یک ساعت در هفته کار می‌کند شغل خوب و پردرآمدی دارد و مشکلات معیشتی ندارد، بلکه صرفاً بحث استاندارد جهانی آمار مطرح است و ما حداقل را روی یک ساعت گذاشتیم تا همه حجم کار کشور در اقتصاد را اندازه گرفته باشیم.

این مسوول میزان بیکاری در سال 97 را حدود 12 درصد اعلام کرد که نسبت به سال 96 یک‌دهم درصد رشد داشته است.

کیانی با تفکیک آمار بیکاران و شاغلان گفت: از مجموع نیروی کار فعال کشور، 80 درصد مرد و 20 درصد زن هستند و با این حساب میزان بیکاری مردان 10.14 درصد و زنان حدود 18.9 درصد است.

او با بیان اینکه مراکز دولتی متولی آمار نمی‌توانند درباره وضع اشتغال در کشور تحلیل تجویزی ارایه کنند، گفت: طبق آمار میزان اشتغال در سال 97 نسبت به 96 خیلی تغییر نکرده است هرچند به‌علت تحریم‌های ظالمانه رشد اقتصادی در سال 97 کمتر شده است.

کیانی با اشاره به آمار تفکیک‌شده اشتغال در بخش‌های کشاورزی (17.7درصد)، صنعت (32 درصد) و خدمات (50 درصد) گفت: در بخش خدمات، آمار شاغلان در سال 97، 246 هزار نفر نسبت به سال 96 افزایش یافته است.

معاون طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار درباره انتقادها از مرکز آمار گفت: انتقاد از مرکز آمار زیاد می‌شود، برخی از منتقدان پژوهشگر و اقتصاددان هستند که اینها یا از توضیحات ما قانع می‌شوند یا ما از راهنمایی‌های آنها استفاده می‌کنیم، عده‌ای هم مسوولان هستند که در این موارد ما خودمان را موظف می‌دانیم روشن‌تر و بهتر و کامل‌تر درباره آمارهایمان و دلایل آن توضیح دهیم. وی ادامه داد: تاکنون هیچ مسوولی بر مرکز آمار هیچ فشاری وارد نکرده است که مثلاً عددی چرا منتشر شده یا باید تغییر کند یا چیز دیگری، به هیچ‌وجه چنین اتفاقی نیفتاده است.

 

 

ارسال نظر