اخبار کلان

۱۳۹۸/۰۱/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۲۲۳

بسته حمایتی دوم در انتظار تامین اعتبار

مهر| محمدباقر نوبخت، در خصوص سرانجام تعیین تکلیف بسته حمایتی مرحله دوم، گفت: قبلاً هر چه از مابه‌التفاوت ارز پتروشیمی‌ها که برای تهیه بسته حمایتی پیش بینی کرده بودیم، به دست آوردیم، در قالب بسته حمایتی توزیع کردیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: به محض اینکه مابه‌التفاوت پیش بینی شده تأمین و تکمیل شود، بسته‌ها توزیع خواهند شد.

وی در رابطه با اینکه نحوه توزیع این بسته به چه صورتی خواهد بود، گفت: به همان سبک قبلی (بسته حمایتی اول) عمل خواهیم کرد.به گزارش مهر، به هر حال آنچه اهمیت دارد این است که متولیان امر باید در رابطه با توزیع بسته حمایتی مرحله اول و نحوه توزیع مرحله دوم، منابعی که در این رابطه هزینه شد و البته خواهد شد و همچنین گروه‌ها و بخش‌هایی که از آن بهره برده‌اند، گزارشی ارایه کنند تا اذهان عمومی در جریان جزییات آن قرار گیرند.

تعداد دام سبک کشور به ۶۶.۶ میلیون راس رسید

مرکز آمار ایران نتایج آمارگیری اندازه‌گیری تغییرات ماهانه تعداد دام سبک در اسفند ماه سال ۹۷ را منتشر کرد.

نتایج آمارگیری اندازه‌گیری تغییرات ماهانه تعداد دام سبک در اسفند ١٣٩٧ نشان می‌دهد که تعداد گوسفند و بره موجود در دامداری‌های کشور، در اسفندماه سال گذشته 48.5 میلیون رأس و تعداد بز و بزغاله ۱۸.۱ میلیون رأس بوده که نسبت به مهرماه همان سال، به ترتیب 28.6 و 24.4 درصد افزایش یافته است.یافته‌های این طرح آمارگیری بیانگر این موضوع است که در اسفندماه سال گذشته، تعداد ۳.۳ میلیون رأس بره و ۱.۴ میلیون رأس بزغاله در بهره‌برداری‌های پرورش‌دهنده دام سبک کشور متولد شده است. مقایسه تعداد دام سبک مولد با تعداد دام زاییده شده در نیمه سال دوم سال ١٣٩٧ حاکی از آن است که در ماه‌های آتی، روند زایش دام‌های مولد در بهره‌برداری‌ها با کاهش مواجه خواهد شد

کاهش مالیات بر ارزش افزوده بنگاه‌ها تا ۲ هفته آینده

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به فعالان اقتصادی خبر داد تا دو هفته آینده نرخ مالیات بر ارزش افزوده بنگاه‌های اقتصادی کم خواهد شد.

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با رادیو گفت: مصوبه کاهش و اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده که با امضای 100 نفر از نمایندگان در صحن علنی مجلس ارسال شده است تا دو هفته آینده نهایی خواهد شد و این مژده به فعالان داده می‌شود که 80 درصد از مشکلات طرح قبلی اصلاح شده و از دغدغه تولیدکنندگان کاسته خواهد شد.

وی توضیح داد: قانون مالیات بر ارزش افزوده که در سال‌های قبل مدون شده بود، حجم قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی را به خود اختصاص می‌داد و یکی از معضلات حوزه تولید محسوب می‌شد که بر اساس این قانون، مالیات بر ارزش افزوده توسط تولید‌کننده پرداخت می‌شد و این درحالی است که این مالیات می‌بایست توسط مصرف‌کننده نهایی پرداخت شود.

وی از اقدام دیگر مجلس برای رونق تولید و توسعه اشتغال خبر داد و افزود: با ارایه طرح دو فوریتی مجلس و توافقات به عمل آمده با وزارت اقتصاد، و سازمان مالیاتی کشور نرخ مالیات بر درآمد نیز کاهش خواهد یافت که در چند روز آینده عملیاتی خواهد شد و این کمک بسیاری به توانمندسازی بنگاه‌های اقتصادی خواهد کرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در حال حاضر ایران جزو کشورهایی است که بالاترین نرخ مالیات بر درآمد را داراست و تجربه ثابت کرده است که با کاهش نرخ مالیات بر درآمد فرار مالیاتی توسط بنگاه‌ها نیز کمتر می‌شود.

وی در ادامه از اصلاح قانون بانک مرکزی نیز خبر داد و افزود: طرح اصلاح قانون بانک مرکزی در صحن مجلس نهایی شده است و این اصلاح می‌تواند زمینه ساز اتفاقات مثبت در حوزه بنگاه‌ها و نیز استقلال این بانک باشد.

افزایش حق مسکن کارگری به مصوبه دولت بستگی دارد

تسنیم|علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار، درباره آخرین وضعیت حق مسکن کارگران گفت: به اعتقاد من در جلسات بعدی هئیت دولت بحث حق مسکن کارگران باید تعیین تکلیف شود. تلاش ما این است که این مصوبه تا پایان فروردین ماه تصویب شود. بنابر این پیگیری‌ها را حتماً آغاز می‌کنیم.

 نماینده کارگران در شورای عالی کار بیان کرد: نحوه اجرای این مصوبه به مصوبه هیات دولت بستگی دارد. ما تأکید داریم تا پایان فروردین ماه حق مسکن کارگران تصویب و در حقوق فروردین ماه آنها اجرایی شود .

گفتنی است در نشست شورای عالی کار در اول بهمن ماه سال گذشته مقرر شد که حق مسکن کارگران به میزان 60 هزار تومان افزایش یافته و به 100 هزار تومان برسد.این مصوبه برای اجرایی شدن نیاز به تأیید هیات وزیران دارد اما از بهمن ماه تاکنون هنوز در هیات وزیران بررسی و تصویب نشده است.

 

ارسال نظر