اخبار کلان

۱۳۹۸/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۸۸۳

دستاوردهای پیمان اوراسیا برای تولید و تجارت ایران

مهدی میراشرفی در بازدید از منطقه آزاد انزلی، با ابراز خرسندی نسبت به جذب سرمایه‌گذار در امور بندری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه آزاد انزلی، اظهار کرد: تعدادی از پست اسکله‌های بندر کاسپین این منطقه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای اولین‌بار در بنادر کشور ایجاد و در حال بهره‌برداری است؛ این مساله سبب افزایش ظرفیت بنادر با کمک بخش خصوصی شده که نوید بسیار خوبی برای کشور است.

رییس کل گمرک ایران با اشاره به اهمیت پیوستن ایران به پیمان گمرکی اوراسیا، افزود: اولویت ما در بحث دریای خزر و نگاه کشور به تجارت، نگاه به کشورهای همسایه است و اورآسیا پیمانی صد درصد گمرکی است که به کشورهای عضو امکان می‌دهد بدون پرداخت حقوق عوارض همچون کشوری واحد کالاهایشان را با هم مبادله کنند؛ عضویت ایران در این پیمان می‌تواند شرایط منحصر به فردی را برای تولید و تجارت کشور فراهم کند و منطقه آزاد انزلی و بندر کاسپین با دارا بودن زیرساخت‌های مناسب می‌تواند در این پیمان نقش کلیدی ایفا کند.

وی خاطرنشان کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران همه امکانات خود را بسیج خواهد کرد تا بتواند از همه ظرفیت این پیمان و نیز بخش خصوصی که در این مناطق وجود دارند یا در آینده ایجاد می‌شوند استفاده کند.

معاون وزیر اقتصاد بندر کاسپین را یکی از بهترین بنادر دریای خزر عنوان و ضمن تاکید بر اینکه از مواهب این بندر علاوه بر استان گیلان، کشور می‌تواند بهره مند شود، اظهار داشت: در شرایط کنونی کشور که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با مضایقی که بخش دولتی در بحث سرمایه‌گذاری با آن مواجه است، رو به رو نیست، توجه به این مهم در این منطقه می‌تواند سرعت بیشتری به توسعه بندر کاسپین ببخشد، تا این بندر نقش توسعه‌ای استانی، ملی و حتی فراملی ایفا کند و با تحقق طرح یک کمربند – یک راه، در راستای احیای جاده ابریشم که از سوی چینی‌ها در حال پیگیری است و اتصال کریدور شمال – جنوب نقش فرا ملی منطقه آزاد انزلی برجسته می‌شود و این امر موجب رشد و ایجاد اشتغال در سطح استان خواهد شد.

میر اشرفی مناطق آزاد را مناطق پردازش صادرات عنوان کرد و افزود: خوشبختانه طی بازدیدی که از منطقه آزاد انزلی داشتیم، شاهدیم که منطقه آزاد انزلی در راستای اجرای این تعاریف و کارکردهای بین‌المللی گام برمی‌دارد و به آن نزدیک می‌شود که با توجه به شرایط فعلی کشور، همسو شدن این مناطق با این تعاریف مسرت بخش است.

وی افزود: با توجه به اینکه مناطق آزاد جهت جذب سرمایه‌گذار ایجاد شده‌اند و خارج از قلمرو گمرکی هستند، گمرک در این مناطق بیشترین تسهیلات را ارایه می‌دهد و قوانین مزاحم نیز در اینجا جریان ندارد و در راستای تسهیل تجارت نیز، واردات مواد اولیه، واردات کالا و صادرات کالاهای تولیدی منطقه مشمول تخفیف ارزش افزوده است و این مناطق محلی مناسب برای واردات کالاها به کشور هستند.

شروط ثبت‌سفارش بدون انتقال ارز مواد اولیه اعلام شد

گمرک ایران در اطلاعیه‌ای موضوع پیش‌شرط‌های «ثبت‌سفارش بدون انتقال ارز مواد اولیه و ملزومات ضروری خطوط تولید» را اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع بازرگانان محترم می‌رساند پیرو تصویب‌نامه شماره ۱۴۱۷۳۵/ ت ۵۶۱۶۷ ه مورخ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵ هیات محترم وزیران، امکان ثبت سفارش و واردات مواد اولیه، قطعات و ملزومات ضروری خطوط تولید «به صورت بدون انتقال ارز» و تا سقف معادل ۳۰۰ میلیون دلار، برای تمامی بازرگانان تا پایان سال ۱۳۹۸، در سامانه جامع تجارت فراهم شده است.

متقاضیان استفاده از بند فوق لازم است در هنگام ثبت پرونده جدید یا ویرایش پرونده‌های قبلی، در سربرگ اطلاعات مالی و بانکی، نوع عملیات ارزی را «بدون انتقال ارز» و روش تأمین ارز را «از محل بند ۹ ماده ۳۸ آیین‌نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات- مرتبط با واردات مواد اولیه، قطعات و ملزومات ضروری خطوط تولید» انتخاب کنند.

ضمناً نوع ارز انتخاب شده در این پیش فاکتورها، باید حتماً «یورو» باشد.

استفاده از بند فوق برای هر بازرگان، تنها یک بار و برای یک پرونده و حداکثر به میزان ۳۰هزار دلار، امکان‌پذیر است. استفاده از بند مذکور تا پایان سال ۱۳۹۸ و برای تعرفه‌های پیوست شده مجاز بوده و بررسی درخواست مجوز ارزی پرونده‌های از محل بند مذکور، بر عهده سازمان صنعت‌، معدن و تجارت استان‌ها است.

شایان توجه است در صورت ثبت‌سفارش از محل بند مذکور، بازرگانان باید قبل از اظهار کالا در گمرک، اطلاعات منشأ ارز را در سامانه جامع تجارت ثبت کرده و کد ساتا دریافت نمایند، در غیر این صورت، امکان ترخیص محموله از گمرکات وجود نخواهد داشت.

 

 

ارسال نظر