برآورد فرار مالیاتی تا 40 هزار میلیارد تومان

۱۳۹۷/۱۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۲۲۳

گروه اقتصاد کلان|

این روزها وزیر اقتصاد جلسات گوناگونی را با حضور فعالان و صاحب‌نظران مختلف اقتصادی برگزار می‌کند؛ در همین رابطه در دو گفت‌وگویی که روز گذشته از فرهاد دژپسند منتشر شد، او با اشاره به میزان 25 تا 40 هزار میلیارد تومانی فرار مالیاتی در کشور، از کاهش میزان مالیات از 25 تا 20 درصد خبرداد تا به این ترتیب، از یکسو فعالان اقتصادی در شرایط رکودی، فشار کمتری را تحمل کنند و از سوی دیگر گسترش چتر مالیاتی به عنوان استراتژی اصلی وزارت اقتصاد تعیین شود.

به گزارش تعادل، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در محل وزارت اقتصاد با اعضای مجمع کارافرینان جوان دیدار کرد. او در نشست مشترک خود با اقتصاددانان جوان با بیان اینکه وزارت اقتصاد برای همفکری بیشتر دست یاری به سمت اقتصاددانان دراز می‌کند، اظهار کرد: در حوزه اقتصاد کلان باید ایده‌های نو داشته باشیم تا بتوانیم از موانع اقتصادی عبور کنیم. برای مقابله با تورم باید جدی باشیم اما نمی‌خواهیم این مساله به سرمایه‌گذاری اقتصادی صدمه بزند.

وی با بیان اینکه بین ۲۵ تا ۴۰ هزار فرار مالیاتی داریم، این مبلغ را بسیار درشت توصیف کرد و گفت: برای مسدود کردن راه‌های فرار مالیاتی نیازمند بسیج عقلانی جمعی هستیم. اکنون ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی معاف از مالیات است، برای مثال در جایی که به خاطر کم آبی نباید شلتوک کشت شود ما به آن یارانه می‌دهیم و از مالیات هم معافش می‌کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه رسیدن به نرخ رشد اقتصادی شش درصد با این اوضاع یک معجزه خواهد بود، اضافه کرد: نیازمند استفاده از منابع خارجی هستیم، به همین دلیل باید بررسی کنیم که چرا وقتی سالی ۱۲.۷ میلیارد دلار ورود سرمایه‌گذاری داشته‌ایم فقط ۴۰ درصد از آن جذب شده است.

همچنین دژپسند در بخشی دیگر از سخنانش گفت: در 10 ماهه نخست سال جاری تراز تجاری کشور مثبت بوده است. نکته مهم این است که از پیش بینی‌های اقتصادی استفاده کرده و با توجه به آن رشد اقتصادی ایجاد کرده و تورم را مدیریت کنیم. نرخ رشد در ارز برای تولید مناسب نبوده اما باید توجه کرد که این رشد به نفع صادرکننده بوده است. وی با بیان اینکه می‌توان به بهبود متغیرهای کلان اقتصادی امیدوار بود، تاکید کرد: در جلسه با کارآفرینان جوان هم گفتم که چشم‌انداز را خود باید بسازیم و دولت زیرساخت‌ها را آماده می‌کند و همه باید به دنبال آن باشیم تا با جلوگیری از هدررفت منابع و استفاده از فرصت‌ها چشم‌انداز مناسبی در اقتصاد کشور ایجاد کنیم.

دژپسند، با اشاره به جلسات با اساتید اقتصاد و فعالان اقتصاد در سفرهای استانی خود گفت: هفته اخیر جلساتی در استان سیستان و بلوچستان برگزار شد و به اتفاق معاونین خود به فرمایشات اساتید و فعالان اقتصاد توجه کردیم و نتیجه آن در مصوبات هیات دولت تجلی پیدا خواهد کرد. بر همین اساس خبر خوشی نیز برای فعالان استان سیستان و بلوچستان داریم که به زودی اعلام می‌شود. اگر بستر فعالیت مناسب در حکومت ایجاد شود، می‌توان از بروز شرایط بد در اقتصاد جلوگیری کرد. وی با اشاره به رشد 36 درصدی صادرات غیر نفتی در گمرک میرجاوه گفت: امروز وضعیت کوله بران در نقاط مرزی راضی‌کننده است و این موارد خبر خوب تلقی می‌شود. ظاهرا بانک‌ها در ارایه تسهیلات به فعالان اقتصادی سرعت مناسبی ندارند، بانک‌ها برای اینکه بتواندد ارایه سرعت تسهیلات خود را افزایش دهند باید مطالباتشان از دولت تسویه شود. اکنون 10 بانک دولتی به وزارت اقتصاد دعوت شدند، برنامه هفتگی و ماهیانه آنها برای خروج از این وضعیت اخذ شد. در حال حاضر اموال و دارایی مازاد بانک‌ها تا آبان ماه بین 70 تا 100هزار میلیارد تومان برآورد شده است. بر همین اساس برنامه یک ساله کاهش دارایی بانک‌ها جهت کاهش 80درصدی اموال مازاد اخذ شد. وزیر اقتصاد، با بیان اینکه، مالیات ابزار سرکوب فعالیت اقتصادی نیست، گفت: مالیات می‌تواند ابزاری جهت تعدیل فاصله طبقاتی و کاهش دوگانگی منطقه‌ای باشد.اخیرا جلسه‌ای با مسوولان سازمان مالیاتی برگزار شد همچنین نظرات هسته‌های اندیشه ورز نیز در حوزه مالیات اخذ شد، در نیتجه مشخص شد که فایده مند‌تر است که به جای تایکد بر اخذ پایه مالیاتی جدید در خصوص مسکن (مالیات بر عایدی سرمایه) لایجه جامع آماده شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه، در خصوص لایحه صندوق‌های مکانیزه فروشگاهی آمادگی کامل در وزارت اقتصاد وجود دارد، گفت: علاوه بر استقرار کامل طرح جامع مالیاتی به دنبال مذاکره با اصناف و فعالان بخش خصوصی هستیم تا چالش فرار مالیاتی بر طرف شود. همچنین در لایحه جامع مالیاتی که اردیبهشت ماه به دنبال کاهش نرخ پایه مالیات بر عملکرد از 25 به 20 درصد همه فعالیتهای اقتصادی هستیم.

    وقوع انقلاب در عرصه شفافیت مالیاتی

سید کامل تقوی‌نژاد، دیگر سخنران نشست هم‌اندیشی با کارآفرینان جوان در وزارت اقتصاد بود. او از تصویب قانون مکانیزه کردن صندوق‌های فروش در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: این قانون در روزهای اخیر در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است اما هنوز نیاز است تا شورای نگهبان آن را تایید کند.

او با بیان اینکه صندوق‌های مکانیزه فروش یک انقلاب را در عرصه شفافیت مالیاتی و اطلاعاتی در کشور به وجود می‌آورد، اظهار کرد: صندوق‌های مکانیزه فروش برای تمامی فعالان اقتصادی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که به‌صورت یک ابزار مالیاتی درمی‌آید و می‌تواند همه هزینه‌ها و فروش را در سامانه مالیاتی ثبت کند.

رییس سازمان امور مالیاتی همچنین از پیشنهاد برای یکسان‌سازی مالیات بر حقوق در بخش‌های دولتی و خصوصی خبر داد و ادامه داد: ارزش افزوده در قانون در حال اصلاح است با این حال بیشترین تاکید نظام مالیاتی بر این است که مودیان مالیاتی نسبت به قوانین مالیاتی اطلاع پیدا کنند. تقوی‌نژاد همچنین با بیان اینکه کارمزدها و خدمات در حوزه حمل‌ونقل مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود، اظهار کرد: حجم معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان بالا است و ما برای فعالیت‌های این بخش شرایط ویژه‌ای را در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم ضرایب خاص بنگاه‌داری را برای آنها در نظر بگیریم.

او همچنین با بیان اینکه هر ساله شرکت‌های دانش‌بنیان از مبالغ قابل توجهی معافیت‌های مالیاتی برخوردار می‌شوند، گفت: در سال ۹۲ حدود ۴۰ شرکت، در سال ۹۴ حدود ۲۰۲۵ شرکت، در سال ۹۵ حدود ۲۴۰۰ شرکت و در سال ۹۶ حدود ۲۳۳۳ شرکت دانش‌بنیان برای معافیت مالیاتی معرفی شدند. با این‌حال این مساله مطرح می‌شود که برخی از شرکت‌هایی که خواهان استفاده از معافیت‌های مالیاتی هستند، خود را دانش‌بنیان معرفی می‌کنند در حالی که برخی از آنها ۳۰۰ میلیارد تومان معافیت مالیاتی کسب کرده‌اند.

 

ارسال نظر