سرمایه‌‌گذاری خارجی در سیستان فرصتی برای کل کشور است

۱۳۹۷/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۸۸۱
سرمایه‌‌گذاری خارجی در سیستان فرصتی برای کل کشور است

وزیر اقتصاد در سفری که در روزهای گذشته به استان سیستان و بلوچستان داشت، با بیان اینکه این استان در سال جاری موفق به جذب بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در کشور شده، جذب سرمایه‌گذاری را مهم‌ترین عامل توسعه در استان دانست. او همچنین تاکید کرد رشد استان تنها با سرمایه‌گذاری دولت عملی نیست و باید بخش خصوصی و دانشگاهیان نیز خود را برای این مهم آماده کنند و در این جهت گام بردارند. سفر دو روزه وزیر اقتصاد در آخر هفته گذشته به این استان با افتتاح پروژه کارخانه توربافی در چابهار و بازدید از دو پروژه فولاد و پتروشیمی همراه شد.

به گزارش تعادل، فرهاد دژپسند در حالی آخر هفته خود را در استان محروم سیستان و بلوچستان سپری کرد که این استان‌ با وجود مشکلات گوناگونی که دارد در سال جاری موفق شد بیشترین جذب سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص دهد. البته یکی از دلایل این موفقیت، کوتاه آمدن امریکا در تحریم طرح‌های مربوط به توسعه بندر چابهار جهت حمایت از رشد و پیشرفت افغانستان است. با این همه هر نیتی که پشت تصمیم دولتمردان امریکایی باشد، فرصتی را برای کشور جهت جبران کاستی‌ها فراهم کرده است. در این سفر وزیر اقتصاد جلسات متنوع و گوناگونی با مسوولان استان و دانشگاهیان داشت و نسبت به آینده پیشرفت اقتصادی در بخش جنوب شرقی کشور ابراز امیدواری کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی که به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده است، در بدو برنامه بازدید خود از سیستان و بلوچستان از تهیه بسته سیاستی برای برون رفت از مشکلات این استان خبر داد. دژپسند با اعلام این خبر اظهار کرد: در سفر دو روزه‌ای که در خدمت مدیران عالی و مردمان خوب سیستان و بلوچستان هستیم قصد داریم به یک بسته‌های فکری و سیاستی برسیم تا بتوانیم در مراحل بعدی برای برون رفت از مشکلات این نقطه از ایران اسلامی این بسته‌ها را مورد استفاده قرار دهیم.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که در زمان بررسی صلاحیت به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی در مجلس شورای اسلامی مطرح کردم این بود که این وزارتخانه باید به گونه‌ای اداره شود که ضمن حفظ نقش ستادی خود، در عمل بتواند با بخش مستقیم اقتصاد جامعه آشنا و در ارتباط باشد. در سفرهایی که انجام می‌دهم از نزدیک مسائل و مشکلات مناطق، استان‌ها و فعالان اقتصادی را مورد بررسی قرار داده و سعی می‌کنیم راه‌حل‌هایی را پیدا کنیم و نهادهای اقتصادی نیز بدون واسطه مشکلاتشان را با ما در میان بگذارند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب مراکز آموزش عالی گسترش بسیار مناسب و فزاینده‌ای پیدا کردند، اظهار کرد: امروز همه استان‌ها از قابلیت بسیار بالایی برخوردار هستند و طبیعتا اساتید برجسته دانشگاه‌ها در رشته‌های اقتصاد، مدیریت و حسابداری به واسطه پژوهش‌ها، پایان نامه‌ها و رساله‌هایی که داوری کردند دارای دیدگاه‌ها و اندیشه‌های جدیدی هستند. این اقتصاددانان مشکلات جامعه را بررسی کرده و دارای پیشنهاد هستند. یکی از برنامه‌های ما این است که در کنار نشست‌هایی که با فعالان اقتصادی و اساتید دانشگاه‌ها داریم مشکلات بررسی و راه‌حل‌هایی برای آنها داشته باشیم.

    جذب سرمایه‌گذاری راه موفقیت سیستان

وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه شورای گفت‌وگو و نشست هم اندیشی فعالان اقتصادی و تجار سیستان و بلوچستان در زاهدان هم شرکت کرد و در این جلسه با بیان اینکه جنوب شرق و شرق کشور به ویژه سیستان و بلوچستان از نظر زیرساخت‌ها محروم هستند گفت: رونق سرمایه‌گذاری و تولید، رویکرد جدی دولت است تا از این مسیر شاهد کاهش تورم، افزایش تولید و اشتغال در کشور باشیم. سیستان و بلوچستان از ظرفیت‌های فراوانی نظیر تجارت، معادن، اقتصاد آب، کشاورزی و غیره برخوردار است که می‌توان با سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها، توسعه، اشتغال و تولید را برای منطقه به ارمغان آورد.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان همچنین از سرمایه انسانی مطلوبی نیز برخوردار است گفت: اگر برنامه راهبردی مناسب برای استان تدوین و بر روی آن نظارت و پیگیری لازم صورت گیرد می‌توان شاهد پیشرفت این نقطه از ایران اسلامی بود.

وزیر اقتصاد همچنین با بیان اینکه هدف دولت، با حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری، کمک همه‌جانبه به مردم است اظهار کرد: بهبود فضای کسب و کار، کاهش آسیب‌های نظام مالیاتی و گمرک با رویکرد ایجاد رونق و تسهیل شرایط کسب و کار مورد توجه قرار دارد. سیستان و بلوچستان با برخورداری از فرصت قرار گرفتن در منطقه مرزی و داشتن تنها بندر اقیانوسی کشور و دسترسی به بازارهای آسیای میانه می‌تواند سرمایه‌های خارجی را با سودآوری خوب جذب کند. راه موثر برای رفع شکاف سرمایه و ایجاد موتور رشد منطقه، سرمایه‌گذاری خارجی در سیستان و بلوچستان است.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان هم اینک در رده‌های نخست جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور قرار دارد گفت: می‌توان ضمن جلب نظر سرمایه‌گذاران خارجی با استفاده از تسهیلات بانکی و منابع صندوق توسعه ملی و ترکیب این سرمایه‌ها، توسعه این استان را رقم زد.دژپسند با اشاره به تسهیلات اعطایی بانک‌ها در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در 9 ماهه نخست امسال 14 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در این استان پرداخت شده است. در این رابطه و برای جذب سرمایه‌گذاری، ضروری است یک دروازه مشترک بین ایران و پاکستان ایجاد شود.

    سند آمایش موجب تحول

سیستان و بلوچستان می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست هم اندیشی با اساتید و نخبگان دانشگاهی سیستان و بلوچستان که در محل دانشگاه این استان برگزار شد هم شرکت کرد و گفت: در سیستان و بلوچستان این ظرفیت وجود دارد که شکاف سرمایه را از طریق جلب سرمایه‌گذاری خارجی با تحریک عوامل بومی و منطقه‌ای حل کنیم. وزیر اقتصاد در جمع اساتید و دانشگاهیان سیستان و بلوچستان بر تشکیل نشست‌های اندیشه ورزی اساتید دانشگاه با مسوولان حوزه اقتصادی استان در بازه زمانی هر سه ماه یک‌بار تاکید کرد.

وی با بیان اینکه رشد 20 درصدی منابع در کشور از دیگر موفقیت‌های این مدت است اظهار کرد: این موفقیت‌ها در حالی به دست آمده که دشمنان تمام تلاش خود را برای وارد کردن ضربات اقتصادی به کشور به‌کار گرفته‌اند. اگر تک تک ایرانیان عزم خود را جزم کنند می‌توان مشکلات کنونی در عرصه اقتصادی کشور را به حداقل رساند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه قدرت ایران هم اینک به جایگاه خوبی رسیده است گفت: برای رسیدن کشور به رفاه باید قدرت ملی افزایش یابد. باید از تمام ظرفیت‌های داخلی برای رونق و توسعه اقتصادی کشور استفاده کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان گفت: این استان از ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی نظیر اقیانوس، مرزهای طولانی، معادن و غیره برخوردار است. ضروری است برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان، اساتید دانشگاه، نخبگان و فرهیختگان علمی این استان به بررسی دقیق مشکلات و ارایه راهکار‌ها برای برون رفت از آن بپردازند تا با استفاده از ظرفیت‌های بیکران این خطه، آن را به اهرم توسعه کشور تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه چابهار به عنوان یک منطقه خاص می‌تواند سکوی پرش نیمه شرقی کشور باشد بیان کرد: اگر سند آمایش سیستان و بلوچستان به خوبی تهیه و اجرا شود تحول استان را به همراه دارد. عزم دولت برای توسعه سواحل مکران و تبدیل آن به سکوی پرش اقتصادی منطقه جدی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به سود آوری سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان به سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی توصیه کرد: با توجه به سود آوری کلان سرمایه‌گذاری در این استان و فراهم بودن زمینه‌های لازم، به این منطقه جذب شوند.

    افتتاح کارخانه توربافی

علاوه بر این وزیر امور اقتصادی و دارایی از پروژه‌های در دست ساخت فولاد و پتروشیمی نگین مکران بازدید کرد.

در این بازدیدها که مشاور رییس‌جمهور ودبیرشورای عالی مناطق آزاد، معاونین وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاونین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و مدیران عامل سازمان‌های مناطق آزاد کشور دژپسند را همراهی می‌کردند، کارخانه توربافی بلوچی، تولید‌کننده تورهای ماهیگیری افتتاح شد.

فولاد مکران در پیکره هشتم صنعتی منطقه آزاد چابهار قرار دارد و ظرفیتی مهم برای اشتغال جنوب سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود که طبق برنامه‌ریزی و پیش بینی‌های انجام شده قرار است در افق تولید فولاد در چابهار در یک بازه زمانی 10 ساله به 10 میلیون تن در سال برسد.مراحل احداث فاز اول مجتمع فولاد مکران در حال انجام است و طبق برآوردهای انجام شده این فاز پس از تکمیل می‌تواند سالانه یک میلیون و 600 هزار تن آهن اسفنجی را تولید و وارد بازارهای هدف کند.

 مجتمع پتروشیمی نگین مکران نیز در پیکره هشتم صنعتی منطقه آزاد چابهار با مساحتی بیش از 1200 هکتار در محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار واقع شده است که ظرفیت تولیدی فاز نخست این شهرک در حدود 8.5 میلیون تن در سال پیش‌بینی شده که محصولاتی همچون: اوره، متانول، آمونیاک، اوره آمونیاک، متانول تو پروپلین و ... را تولید خواهد کرد.

فاز یک شهرک پتروشیمی مکران در آبان‌ماه سال ۹۸ با ذخیره‌سازی و بارگیری محصولات صادراتی رسما به بهره‌برداری می‌رسد.همچنین واحد تولیدی ماهوربافی بلوچی (توربافی) با هدف توسعه صنایع شیلاتی، کمک به جامعه صیادی و همچنین صادرات محصولات صید و صیادی شامل تور، طناب و بویه احداث شده است.

 

ارسال نظر