تمدید تعلیق یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان

۱۳۹۷/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۲۲۲
تمدید تعلیق یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان

گروه اقتصاد کلان| امیرعباس آذرم‌وند|

 اکنون مدتی است که بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری مطرح شده. موضوعی که امید می‌رفت در جریان بودجه سال 1398 قابل پیگیری باشد. با این حال آن‌گونه که بسیاری مطرح می‌کنند لایحه بودجه 98 با چنین ظرفیتی طراحی نشده است. در همین راستا روز گذشته یک نماینده مجلس گفت: متاسفانه دولت در بودجه ۹۸ تنها ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص داده این در حالی است که به گواه مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری این طرح نیاز به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت و مجلس دارد. البته پیش از او نیز چند نماینده دیگر مجلس هم به این موضوع اعتراض کرده بودند. با این حال به نظر می‌رسد در روزهایی که حتی میزان دقیق درآمدهای نفتی در سال آینده مورد توافق سازمان برنامه و مرکز پژوهش‌های مجلس قرار ندارد، فرصت کمتری برای پرداختن به این مسائل وجود دارد.

به گزارش «تعادل»، با وجود تاکید برنامه ششم توسعه بر یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان و اعتراضات پی در پی آنها در مقابل وزارت کار و مجلس، به نظر نمی‌رسد دولت در این رابطه و حداقل تا سال آینده برنامه‌ای برای این کار داشته باشد. البته شرایط برای دولت هم آنگونه که می‌خواست و برای این کار ضروری می‌دانست هم فراهم نیست؛ خروج امریکا از برجام و اعمال تحریم‌های یک طرفه از سوی کاخ سفید به نوعی رشته‌های دولت را پنبه کرد. کاهش حداقل یک بشکه‌ای فروش نفت در روز و افزایش نرخ تورم در کنار رکود اقتصادی، منابع درآمدی دولت را در هر دو بخش مالیات و نفت دچار مشکل کرده است. با توجه به روابط نسبتا مهم اقتصاد ایران با جهان، اعمال ابن فشارها شرایط اداره کشور به ویژه دخل و خرج امور را بسیار دشوار کرده و حتی برخی از کارشناسان در این موارد به دولت حق می‌دهند تا اندکی قصور کند. اما این فقط تعداد معدودی از کارشناسان و نمایندگان مجلس را برای حمایت از همه کارها توجیه می‌کند و در رابطه با بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هم همین وضعیت دیده می‌شود؛ با وجود توجه بیشتر به مباحث کلان، تعدادی از نمایندگان هم نسبت به بودجه طرح‌هایی از این دست انتقاد می‌کنند.  ناهید تاج‌الدین در گفت‌وگوی روز گذشته در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، اظهار کرد: متاسفانه با وجود آنکه در بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه به صراحت آمده که سازمان تأمین اجتماعی موظف است مطابق قوانین مربوطه در طول اجرای قانون برنامه، حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران را متناسب‌سازی کند و با وجود گذشت دو سال از اجرای برنامه ششم، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان همچنان به دلیل عدم تامین اعتبار اجرا نمی‌شود و عمده‌ترین بهانه آن نیز عدم پرداخت و عدم تعیین تکلیف طلب بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی از دولت است .

وی افزود: در ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه به صراحت آمده که دولت مکلف است در طول اجرای قانون برنامه در قالب بودجه سنواتی نسبت به پرداخت بدهی حسابرسی‌شده خود به سازمان تأمین اجتماعی از محل‌های مشخص اقدام کند و در اجرای حکم این بند باید سالانه حداقل ۱۰%درصد بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی تسویه شود و هرگونه تعهد جدید برای سازمان تأمین اجتماعی باید در قانون بودجه همان سال پیش‌بینی و تأمین شود.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه دولت در بودجه ۹۸ تنها ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص داده؛ این در حالی است که به گواه مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری اجرای کامل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیاز به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات از سوی دولت و مجلس دارد و اعتباراتی که تاکنون به این امر اختصاص یافته حدود ۴۴۰۰ میلیارد تومان در دو سال اخیر است. ضمن آنکه همسان‌سازی حقوق در بودجه ۹۸ نیز حداقل به تخصیص ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد .

تاج الدین اضافه کرد: اختصاص رقم ۲۰۰۰ میلیارد تومان در بودجه ۹۸ برای اجرای همسان‌سازی در حالی که ۱۵ هزار میلیارد تومان برای این امر لازم است، دقیقا به معنای این است که یکسال دیگر همسان‌سازی به تعویق می‌افتد و ما شاهد یکسال اهمال در انجام برنامه ششم هستیم .

وی خاطرنشان کرد: نباید بیش از این قانون برنامه ششم بی‌اعتبار شود و بازنشستگان و مستمری بگیران عزیز که هزینه‌های زندگی آنها به مراتب از کسور پردازان بیشتر است اینطور دچار بحران معیشت باشند.

البته این تنها بخشی از برنامه ششم توسعه نیست که در لابحه سال آینده مورد غفلت قرار گرفته، در مواد دیگر چون سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی و با وجود تاکید این برنامه بر سهم 34 درصدی دولت از نمایندگان خواسته این سهم را تا 20 درصد کاهش دهد تا از این طرریق بتواند هزینه‌های دیگر را بپردازد. پیش از او نیز، یک عضو هیات‌رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس خطاب به رییس‌جمهور گفت: با ۲۰۰۰ میلیارد تومان نمی‌توانیم حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری و تامین اجتماعی را همسان‌سازی کنیم. در این شرایط نیاز به اعتباری بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان احساس می‌شود. نماینده مردم بوئین زهرا با اشاره به مشکلات گوناگون جامعه در ماه‌های اخیر و پیش رو گفته بود: همه آگاهیم که مردم و اقشار مختلف جامعه اعم از کارمندان، بازنشستگان و کارگران وضعیت نامطلوبی دارند. فکر و چاره‌ای نموده تا در بودجه ۹۸ گوشه‌ای از مشکلات این عزیزان را مرتفع کنیم. با دو هزار میلیارد نمی‌توانیم حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری و تامین اجتماعی را همسازن‌سازی کنید. در این شرایط نیازمند اعتباری بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان هستیم.

اعتراضات پی در پی بازنشستگان در روزها و ماه‌های اخیر و اعلام مطالبات آنها از مسوولان برای بهبود شرایط خود، احتمالا کار را برای دولتمردان جهت جلب رضایت این قشر بسیار سخت کرده است. بازنشستگان مانند کارگران پس از اینکه مدتی فشارهای اقتصادی را به خصوص پس از بحران رکود تورمی ابتدای دهه 90 تحمل کرده بودند، اکنون شرایط را سخت‌تر از گذشته می‌دانند و دولت هم امکان عمل به وعده‌های خود را ندارد. در این کشاکش اقتصادی و صنفی، البته سیاست ورزی هم می‌تواند راهگشا باشد ولی دولت هم باید امکان و تلاش کافی برای تامین مطالبات مردم داشته باشد. به بیان دیگر با وجود سخت شدن شرایط برای دولت اما مردم از او توقع دارند هر چه زودتر بر اوضاع مسلط شود و سکان امور را به نحو شایسته‌ای به دست بگیرد.

 

 

ارسال نظر