واگذاری سرخابی‌ها در نیمه اول سال 98

۱۳۹۷/۱۰/۲۵ - ۰۰:۱۳:۳۱
کد خبر: ۱۳۷۶۳۵
واگذاری سرخابی‌ها در نیمه اول سال 98

از مهم‌ترین مصوبات روز گذشته کمیسیون تلفیق، تصویب عرضه نفت در بازار سرمایه و اجازه انتشار هشت هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای طرح‌های شهری توسط شهرداری‌ها است. در کنار این‌ها، مصوباتی برای توسعه دانشگاه تهران و تامین قیر برای جاده‌سازی و ایجاد راه‌های روستایی نیز به تصویب نمایندگان رسید. این میان مجلسی‌ها اولتیماتومی هم برای واگذاری سرخابی‌های محبوب پایتخت تعیین کردند که براساس آن باید واگذاری آنها تا پایان شهریورماه سال آینده صورت بگیرد. به نظر می‌رسد با وجود مباحث گوناگونی که لایحه بودجه سال آینده با خود به همراه داشته، نمایندگان مجلس در دو روز نخست تلاش کردند تا با دولت همدلانه برخورد کنند و راه را برای قوه مجریه باز نگه دارند.

به گزارش تعادل پس از اینکه در روز یک‌شنبه هفته جاری، کلیات لایحه بودجه سال 1398 به تصویب کمیسیون تلفیق رسید، نمایندگان شروع به بررسی بخش‌های مختلف لایحه بودجه کردند. در همین رابطه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 در دستورکار روز گذشته کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 قرار داشت.

اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 در این جلسه وزارت ورزش و جوانان با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی‌سازی را مکلف کردند که تا پایان شهریور ماه 1398 شرایط پذیرش دو شرکت فرهنگی و ورزشی پیروزی (پرسپولیس) و استقلال را در بازار پایه فرابورس فراهم کنند. طبق این مصوبه کمیسیون تلفیق، پس از پذیرش دو شرکت مذکور در بازار پایه فرابورس و عرضه پنج درصد سهام هر یک از دو شرکت جهت کشف قیمت، 51 درصد سهام آنها به صورت بلوکی و باقی سهام به صورت خُرد عرضه شود.

واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس موضوعی است که از چند سال پیش بارها مطرح شده و حتی یک‌بار مناقصه‌ای برای آن برگزار شد ولی تاکنون نتیجه‌ای در پی نداشته است. البته این تنها تصمیم مهم روز گذشته کمیسیون تلفیق مجلس نبود؛

از دیگر مصوبات مهم روز گذشته می‌توان به تصویب سهم 20 درصدی صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی کشور اشاره کرد. براساس قانون برنامه ششم توسعه بنا بود در سال جاری سهم این صندوق از درآمدهای نفتی به 34 درصد برسد ولی با توجه به مشکلات پیش آمده از تحریم‌ها دولت درخواست کاهش سهم این بخش را داشت. همچنین مصوبه دیگری که به بحث نفت مربوط است، در رابطه با تامین 6 هزار میلیارد تومان قیر برای راهسازی در کشور از منابع شرکت ملی نفت ایران بود.

در همین رابطه، محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق در نشست خبری روز گذشته خود در تشریح جلسات کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸، گفت: دیروز بعد از آنکه کلیات لایحه بودجه ۹۸ در کمیسیون تصویب شد، وارد بررسی جزییات شدیم. طبق آیین نامه داخلی در کمیسیون ابتدا احکام درآمدی تصویب می‌شود و وقتی درآمد کل کشور مشخص شد، وارد بررسی بخش‌های هزینه‌ای می‌شویم.

وی اضافه کرد: تبصره یک لایحه بودجه موضوع درآمدهای نفتی است که با مصوبه کمیسیون مقرر شد ۲۰ درصد از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی واریز شود و ۱۴.۵ درصد از کل صادرات نفت خام و میعانات گازی به حساب شرکت ملی نفت ایران واریز شود. همچنین ۱۴.۵ درصد از خالص صادرات گاز به حساب شرکت ملی گاز ایران واریز می‌شود. بر این اساس ‌۳ درصد از درآمدهای نفتی برای مناطق نفت خیز و محروم واریز می‌شود و مابقی برای تامین هزینه‌ها به حساب خزانه داری کل کشور واریز می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ ادامه داد: همچنین مقرر شد ۶ هزار میلیارد تومان از منابع داخلی شرکت ملی نفت برای تامین قیر رایگان اختصاص یابد که در موارد هزینه‌ای برای شهرداری‌ها، بهسازی راه‌های روستایی و نوسازی مدارس اختصاص می‌یابد.

به گفته وی براساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق مقرر شد برای عرضه نفت در بورس حداقل ۲ میلیون بشکه نفت سبک، ۲ میلیون بشکه نفت سنگین و ۲ میلیون بشکه میعانات گازی ماهانه در بورس انرژی عرضه شود و در آنجا به فروش برسد.

در رابطه با عرضه نفت در بورس اوراق بهادار، دیگر نمایندگان مجلس هم نظراتی داشتند. علی اصغر یوسف نژاد نایب‌رییس کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به جلسه این کمیسیون اظهار داشت: در این جلسه اعضای کمیسیون تلفیق وزارت نفت را مکلف کردند که ماهانه حداقل 2 میلیون بشکه نفت خام سبک، 2 میلیون بشکه نفت خام سنگین ایران و یک میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی را به صورت مداوم و منظم با امکان تسویه 100 درصد ریالی در رینگ صادراتی بورس انرژی عرضه نماید. وزارت نفت همچنین مکلف است گزارش عملکرد خود را هر 3 ماه به کمیسیون انرژی مجلس ارسال نماید.

به نظر می‌رسد عرضه نفت در بورس می‌تواند تا حدی کاهش صادرات نفت را جبران کند.

   انتشار هشت هزار میلیارد اوراق مشارکت برای شهرداری‌ها

رییس کمیسیون تلفیق، در ادامه نشست خبری خود با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق در تبصره ۲ لایحه بودجه ۹۸ گفت: این تبصره راجع به واگذاری‌هاست که حکم داده شد در مواردی که شرکت‌های دولتی واگذار می‌شوند، براساس احکام کلی سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی شرکت‌هایی که در لیست واگذاری قرار می‌گیرند تا زمانی که واگذار نشدند از نظر واریز یک دوازدهم سود سهام خود، مانند شرکت‌های دولتی عمل می‌کنند. مصوبه مهم دیگر کمیسیون تلفیق این بود که دولت را مکلف کردیم در سال ۹۸ دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را واگذار کند.

محمود نگهبان سلامی، یک عضو دیگر کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۸ کل کشور از مجوز این کمیسیون برای انتشار ۸ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی توسط شهرداری‌ها و انتشار هزار میلیارد تومان اوراق اسلامی برای نوسازی مدارس خبر داد.

محمود نگهبان سلامی در گفت‌وگویی با اشاره به نشست روز دوشنبه کمیسیون تلفیق گفت: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق در سال ٩٨ اجازه داده می‌شود با رعایت قوانین و مقررات شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آنها با تایید وزارت کشور (سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) تا سقف ۸ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین خود و با بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری‌ها منتشر کنند.

با توجه به اینکه دولت برنامه‌های گسترده‌ای برای نوسازی شهری داشته ولی در طرف مقابل با مشکلاتی در تامین منابع روبرو است، چاره‌ای جز انتشار اوراق مشارکت نداشته است. با توجه به زلزله خیز بودن ایران و رعایت نشدن استانداردها در بخشی از واحدهای مسکونی کشور، امکان به تعویق انداختن این برنامه وجود ندارد و حتی برخی نسبت به آن‌چه تعلل دولت‌های مختلف در قبال این مساله می‌خوانند معترض بودند.

   مصوبه‌ای برای توسعه دانشگاه تهران

به گفته نگهبان سلامی، طبق این مصوبه اوراق فروش نرفته این بند در سقف مطالبات معوق طرح با تایید شهرداری مربوطه و سازمان برنامه و بودجه کشور قابل واگذاری به طلبکاران طرح است.

وی اضافه کرد: طبق مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق اجازه داده می‌شود دولت مبلغ یک هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی با سررسید کمتر از پنج سال جهت احداث، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور) منتشر کند.

همچنین جلال میرزایی دیگر عضو کمیسیون تلفیق در گفت‌وگو با ایسنا گفت: بر اساس یکی از مصوبات امروز کمیسیون تلفیق، وزارت راه و شهرسازی مکلف شد معادل هزار میلیارد تومان نیز از املاک مسکونی در اختیار خود را در محدوده شهر تهران برای کمک به تامین منابع طرح ساماندهی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران بلاعوض در اختیار دانشگاه تهران قرار دهد.

وی گفت: این مصوبه گام مهمی در راستای طرح توسعه دانشگاه تهران محسوب می‌شود.

 

ارسال نظر