اخبار کلان

۱۳۹۷/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۵۵۳

افزایش سود و مالیات شرکت‌های دولتی در بودجه ۹۸

تسنیم| سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور به دلیل حذف ردیف درآمد متفرقه موضوع مابه‌التفاوت نرخ ارز ۱۳.۵ هزار میلیارد تومان از محل ما به التفاوت نرخ ارز به بودجه بانک مرکزی اضافه شد.  سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به انتشار مطلبی با عنوان «بررسی رشد 50 درصدی درآمد و هزینه شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه 98» نشان می‌دهد، درآمد دولت از محل وصول مالیات و سود ویژه شرکت‌های دولتی تقریبا نصف شده است. سال گذشته و در زمان بررسی لایحه بودجه سال 1397 کل کشوربه دلیل حذف ردیف درآمد متفرقه موضوع مابه‌التفاوت نرخ ارز، مبلغ 4500 میلیارد تومان به مالیات و 9000 میلیارد تومان بابت سود سهام (50 درصد سود ویژه) به بودجه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در قانون بودجه سال 1397 اضافه شد. با توجه به منتفی شدن موضوع درآمد یاد شده در لایحه بودجه سال 1398، و حذف ارقام یاد شده از بودجه بانک مذکور، نه تنها سود سهام و مالیات شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه سال 1398 نصف نشده است بلکه از رقم 11940 (بدون ارقام اضافه شده به بودجه بانک مرکزی) به 12143 میلیارد تومان افزایش یافته است.

سبد حمایتی معیشت کارگران پرداخت می‌شود

پیرو انتشار برخی گزارش‌ها در خصوص عدم دریافت سبد حمایتی از سوی کارگران سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد: با مشخص شدن آمار نهایی بیمه‌پردازان کارگری تامین اجتماعی، طی ۷۲ ساعت آینده کمک معیشت مصوب به حساب بیمه‌پردازان تامین اجتماعی واریز خواهد شد.  روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، پیرو مصوبه هیات محترم وزیران درخصوص «دستورالعمل بسته کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه» موضوع تصویب‌نامه شماره 113437/ت 55855هـ مورخ 28/ 8/ 1397، آمار بیمه‌پردازان سازمان تامین اجتماعی بعد از بررسیهای متعدد و رفع همپوشانی درخصوص بیمه‌شدگانی که از محل این گروه‌ها و جمعیت‌های هدف کمک معیشت دریافت کردند و همچنین تعیین خانوارهایی با درآمد کمتر از سه میلیون تومان در ماه، مشخص و به سازمان برنامه و بودجه ارایه شد. لازم به ذکر است پراکندگی کارگاه‌های مختلف که بیمه‌پردازان در آنها اشتغال دارند سبب تطویل بررسی‌های مورد نیاز شده است.

لذا با تعیین آمار نهایی این افراد، بسته حمایتی معیشتی به این دسته از افراد حداکثر تا 72 ساعت آینده واریز خواهد شد.

کارمندان برای ثبت  در سامانه سهام‌عدالت بشتابند

سازمان خصوصی‌سازی با مقایسه وضعیت ثبت «شماره شبا»ی اقشار مختلف دارندگان سهام عدالت اعلام کرد کارکنان دستگاه‌های اجرایی در ورود شبا بانکی به سامانه سهام عدالت تعجیل کنند. به گزارش سازمان خصوصی‌سازی، این سازمان در مقایسه‌ای از وضعیت ورود شبا بانکی اقشار مختلف دارندگان سهام عدالت اعلام کرد مجموع کارکنان دستگاه‌های اجرایی و بازنشستگان کشوری و لشکری و تامین اجتماعی در یک مرحله در سنوات گذشته مورد شناسایی و ثبت‌نام در سامانه سهام عدالت قرار گرفته‌اند و این گروه در مجموع در حال حاضر با ۷۹ درصد مشارکت، کمترین میزان ورود و ثبت شبا بانکی در سامانه سهام عدالت را دارند که البته نسبت اندک ثبت شبا بانکی کارکنان دولت و خانواده‌های آنان دلیل اصلی آن است. این سازمان از کارمندان دولت و خانوادهای محترم آنان درخواست کرده است از فرصت محدود ایجاد شده برای ورود شبای بانکی خود در سامانه سهام عدالت استفاده کنند و هر چه سریعتر نسبت به این موضوع اقدام نمایند تا از سود سهام عدالت و سایر منافع آتی این طرح برخوردار شوند. بر اساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی، مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور با حدود ۹۳ درصد مشارکت، بیشترین همکاری با سامانه سهام عدالت و ورود اطلاعات شبا بانکی را به این سامانه داشته‌اند. بنا به اطلاعات این گزارش، کلیه کسانی که شبا بانکی معتبر آنان در سامانه سهام عدالت به تایید رسیده است از سود عملکرد سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ سهام عدالت برخوردار می‌شوند که این سود در سال جاری به ازای هر یک میلیون تومان سهامداری معادل مبلغ ۱۷۵ هزار تومان خواهد بود.

کلیات لایحه بودجه  تصویب شد

نایب‌رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۸ از تصویب کلیات بودجه در این کمیسیون خبر داد. علی اصغر یوسف‌نژاد با اشاره به نشست صبح روز گذشته کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۸ برای بررسی کلیات لایحه، گفت که اعضای کمیسیون تلفیق با ۲۲ رای موافق، ۱۶ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۴۰ نماینده حاضر با کلیات این لایحه موافقت کردند. به گفته وی، کمیسیون تلفیق بعد از تصویب کلیات وارد بررسی جزییات لایحه بودجه در بخش درآمدی و هزینه‌ای خواهد شد.

 

 

ارسال نظر