رفع فقر مطلق در لایحه بودجه 98

۱۳۹۷/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۳:۴۲
کد خبر: ۱۳۷۴۶۴
رفع فقر مطلق در لایحه بودجه 98

گروه اقتصاد کلان|

کمیسیون تلفیق بودجه مجلس روز گذشته به منظور بررسی لایحه بودجه 98 دولت تشکیل جلسه داد. در این جلسه که رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر نفت و و رییس کل بانک مرکزی هم به آن دعوت شده بود، موضوعاتی چون شیوه تعیین قیمت نفت در بودجه، رفع فقر و دوسقفی شدن بودجه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. گزارش‌ها حاکی از این است که در این جلسه 14 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی با ارز 4 هزار و 200 تومانی در نظر گرفته و همین‌طور بودجه‌ای برای رفع فقر مطلق در لایحه بودجه پیش بینی شده است.

  ایستگاه مجلس

به گزارش «تعادل» بودجه سال 98 امسال برخلاف رسوم سال‌های پیش دولت روحانی با دو هفته تاخیر به مجلس ارایه شد. البته این اتفاق نه به دلیل بی‌انضباطی دولت، بلکه با دستور رهبری و به منظور اصلاح برخی مواد برای متناسب کردن آن با تحریم‌های اقتصادی صورت گرفت.  طبق آیین‌نامه‌های داخلی مجلس نحوه رسیدگی به لایحه بودجه یک شور خواهد بود و ترتیب رسیدگی به این شرح است:

نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه سالانه کل کشور و پیوست‌ها و سوابق آن تا مدت ده روز می‌توانند پیشنهادهای خود را به کمیسیون‌های تخصصی مجلس تقدیم کنند.  همزمان کمیسیون‌های تخصصی موظفند حداکثر تا پانزده روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم کند. همچنین کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف پانزده روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون‌های تخصصی گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تسلیم کند. مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق حداکثر تا پانزده روز با موافقت هیات‌رییسه قابل تمدید می‌شود.  در نهایت در جلسه علنی، ‌پس از رسیدگی به کلیات بودجه و تصویب آن، به پیشنهادهای مربوط به درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار بودجه عمومی دولت رسیدگی و سقف آن به تصویب خواهد رسید. پس از آن پیشنهادهای مربوط به تبصره‌ها و ردیف‌ها رسیدگی می‌شود. بر همین اساس روز گذشته جلسه کمیسیون تلفیق با حضور نوبخت، زنگنه و همتی، رییس سازمان برنامه و بودجه، وزیر نفت و رییس کل بانک مرکزی و اعضای کمیسیون برگزار شد.

  شفاف نبودن بودجه

بر اساس گزارش‌ها در این جلسه کلیات بودجه 98 مورد بررسی قرار گرفته و نوبخت نیز مواردی از کلیات این لایحه را به اعضای کمیسیون ارایه کرده است. حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، عضو کمیسیون تلفیق با اشاره به این نشست گفت: نوبخت در این جلسه، درباره قیمت پیشنهادی دولت برای قیمت نفت در بودجه سال 98، از رقم بشکه‌ای 56 دلار دفاع کرد و آن را برای شرایط تحریمی مناسب دانست. پژمان‌فر ادامه داد: نوبخت در جلسه دیروز کمیسیون تلفیق، گزارشی از وضعیت بودجه عمومی کشور و شرکت‌های دولتی به اعضای کمیسیون ارایه داد و عنوان کرد که دولت سیاست فقرزدایی، ایجاد اشتغال و جلوگیری از تورم را تعقیب می‌کند.

وی با اشاره به حضور رییس کل بانک مرکزی در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه 98، گفت: آقای همتی در این جلسه، گزارشی از میزان تورم و برنامه دولت برای مهار تورم در سال آینده ارایه کرد، البته توضیحات وی برای اعضای کمیسیون قانع‌کننده نبود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 98 تأکید کرد: در این جلسه مطرح شد که راهکارهایی برای با کمک مجلس و دولت برای شفافیت در بودجه پیدا شود، البته در این جلسه اشکالاتی از سوی تعدادی از اعضای کمیسیون نسبت به شفاف نبودن بودجه سال 98 مطرح شد و دوستان عنوان کردند که در این لایحه شفافیت وجود ندارد که قرار شد بررسی‌های بیشتری در این زمینه صورت گیرد.  حجت‌الاسلام پژمان‌فر افزود: در بخش دیگری از این جلسه، نوبخت به گزارش‌های مرکز آمار درباره میزان اشتغال اشاره کرد، اما بسیاری از اعضای کمیسیون معتقد بودند که این گزارش‌ها مبنای درستی ندارد و اعتقادشان این بود که وقتی تعریف نسبت به ایجاد اشتغال بین دولت و مجلس متفاوت باشد، نمی‌توان خیلی به آمارها اعتماد کرد و در این صورت نتیجه متفاوتی هم خواهد داد.

محمود نگهبان سلامی در گفت‌وگو با ایسنا در زمینه بحث‌های مربوط به اشتغال در این جلسه اطلاعات بیشتری ارایه کرده است. به گفته این نماینده مجلس در این جلسه رییس سازمان برنامه و بودجه از پیش‌بینی برای ایجاد بیش از یک میلیون شغل در سال ٩٨ خبر داده است. وی با بیان اینکه در این دکتر نوبخت سه هدف اصلی بودجه را اشتغال، کاهش فقر مطلق و مهار تورم دانسته و گفت: نوبخت همچنین اظهار کرد ۶۵۳۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد یک میلیون و هفتاد و هفت هزار شغل در سال ۹۸ در نظر گرفته شده و همچنین ۱۴ میلیارد دلار با ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی و دارو .. پیش‌بینی شده است.

  دو سقفی ماندن بودجه

محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 مجلس نیز در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به نشست دیروز کمیسیون تلفیق بودجه سال 98  اعلام کرد: بر اساس این گزارش مشخص شد که بودجه دو سقفی خواهد بود. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 مجلس ادامه داد: بر اساس درآمد و هزینه‌های پیش بینی شده در لایحه بودجه سال 98 اهداف کلانی دنبال می‌شود، در بخش اشتغال، تمرکز دولت در لایحه بودجه بر اشتغالزایی در حوزه مسکن است که در بافت‌های فرسوده شهر و مسکن اجتماعی این هدف دنبال می‌شود. نماینده مردم تویسرکان در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به هدف ارتقای معیشت مردم، بیان کرد: 14 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی با ارز 4 هزار و 200 تومانی در نظر گرفته شده، همچنین بودجه‌ای برای رفع فقر مطلق در لایحه بودجه پیش بینی شده است. وی توضیح داد: بودجه رفع فقر مطلق به افرادی تعلق می‌گیرد که درآمد آنها از حداقل مستمری که کمیته امداد امام خمینی (ره) پرداخت می‌کند کمتر است، در واقع دولت به دنبال آن است که همه اقشار برابر حداقل مستمری کمیته امداد، دریافتی داشته باشند، برای این هدف 7 هزار میلیارد تومان اعتبار دیده شده است. این نماینده مجلس ادامه داد: بیژن زنگنه وزیر نفت از شرایط درآمد و صادرات نفت در سال 98 گزارشی ارایه کرد، وزیر از میزان صادرات و درآمد نفتی پیش بینی‌هایی را ارایه کرد و بیان شد با فرض اعمال تحریم‌های اقتصادی امریکا علیه ایران، اعداد و ارقامی که برای این بخش در لایحه بودجه پیش بینی شده، مطابق با واقعیت‌ها است. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 با بیان اینکه این کمیسیون در نوبت عصر نیز نشست دارد، اظهار کرد: زنگنه در گزارش خود به ظرفیت چاه‌های نفت و مصرف داخلی پرداخت و در خصوص قیمت نفت در بازار جهانی برای نمایندگان عضو کمیسیون توضیحاتی ارایه کرد.

  زمان عبور بودجه 98 از ایستگاه کمیسیون تلفیق

محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 98 مجلس شورای اسلامی با اعلام آغاز روند بررسی لایحه بودجه 98 در این کمیسیون، گفت: اولین جلسه لایحه بودجه سال 98 از روز سه‌شنبه (18 دی) در کمیسیون تلفیق آغاز و آیین‌نامه برگزاری جلسات نیز تدوین شده است.

وی با اشاره به برنامه زمانبندی کمیسیون تلفیق برای بررسی لایحه بودجه 98 و تشکیل جلسات، افزود: بررسی لایحه بودجه سال 98 از شنبه (22 دی) در دو نوبت صبح و عصر در کمیسیون تلفیق ادامه می‌یابد و نشست‌های کمیسیون در هفته آینده نیز برگزار می‌شود.سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 98، اضافه کرد: طبق برنامه زمانبندی، مقرر شده که بررسی لایحه بودجه 98، در بخش‌های هزینه‌ای و درآمدی تا اواسط بهمن در کمیسیون تلفیق پایان یابد.

مفتح در پایان خاطرنشان کرد: پس از اتمام مراحل بررسی لایحه بودجه 98 در کمیسیون تلفیق بودجه، گزارش نهایی آن تقدیم هیات‌رییسه مجلس می‌شود که بلافاصله بررسی آن در صحن نیز آغاز خواهد شد.

  ارقام دو سقفی

لایحه بودجه سال ۹۸ در دو سقف بسته شده است؛ سقف اول ۴۰۷ هزار میلیارد تومان و سقف دوم ۴۴۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. همچنین در این لایحه منابع شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها ۷۲ درصد، درآمدهای اختصاصی دولت ۴ درصد و منابع عمومی دولت ۲۴ درصد است. در این لایحه اعتبارات هزینه‌ای ٣٢٠ هزار میلیارد تومان، اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای ۶۲ هزار میلیارد تومان و اعتبارات تملک دارایی مالی ۲۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. در لایحه بودجه درآمدهای مالیاتی ۱۲۶ هزار میلیارد تومان، صادرات رسمی نفتی یک ونیم میلیون بشکه در روز، سهم صندوق توسعه ملی ۲۰ درصد و متوسط قابل وصول هر بشکه نفت صادراتی ۵۴ دلار در نظر گرفته شده است. همچنین نرخ تسعیر ارز کالاهای اساسی ۴۲۰۰ تومان و متوسط نرخ ارز ۵۵۴۴ تومان پیش‌بینی شده و ۱۴ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی و نهاده‌های دامی و کشاورزی در نظر گرفته شده است.

 

 

ارسال نظر