تعلیق در اشتغال فراگیر

۱۳۹۷/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۳۰۳
تعلیق در اشتغال فراگیر

گروه اقتصاد کلان|

سامانه کارا که از سال گذشته به منظور ثبت نام و دریافت تسهیلات اشتغال روستایی برای متقاضیان طرح های اشتغالزا با اولویت مناطق روستایی، عشایری و مرزی آغاز به کار کرده بود، از حدود 4ماه گذشته این سامانه متوقف شده است. بر اساس گفته‌های مسئولان این طرح «تا زمانی که طرح های موجود در کمیته‌های فنی و بانک ها تعیین تکلیف نشود سامانه کارا باز نخواهد شد.» تا کنون حدود 6 هزار میلیارد تومان  پرداخت شده است که مرحله اول و دوم است. مرحله سوم و چهارم به اندازه 15درصد اعتباراست که سازمان مدیریت دستور پرداخت را داده است.

   طرح اشتغال فراگیر با منابع 12 هزار میلیاردی

به گزارش «تعادل» طرح اشتغال فراگیر از دی ماه سال گذشته و با هدف کاهش مهاجرت به شهرها، اشتغالزایی و حل بیکاری در مناطق روستایی و عشایری و همچنین ایجاد شغل در سطح شهرها آغاز شد. بر اساس این قرار است معادل ریالی 1.5 میلیارد دلار (حدود 6 هزار میلیارد تومان) از محل صندوق توسعه ملی نزد موسسات عامل (بانک های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی) سپرده گذاری شود و با تلفیق منابع هر موسسه برابر با سهم صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت شود.در راستای اجرای این طرح، مجموع منابع صندوق توسعه ملی با تلفیق منابع هر یک از موسسات مذکور حدود 12 هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی

 اختصاص می‌یابد.

 همزمان با اجرای این طرح، وزارت کار سامانه‌ای به منظور تسهیل متقاضیان به راه انداخت تا روند ثبت‌نام و بررسی طرح‌ها از این طریق صورت گیرد. در این سامانه به متقاضیان وام اشتغال روستایی فهرست رسته‌های اولویت دار معرفی شده است.

این سامانه برای پرداخت تسهیلات در قالب دو گروه «تسهیلات اشتغال فراگیر» و «تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری» طراحی شده است که در زمان ورود به سامانه، متقاضی متناسب با اجرای طرح کسب و کار خود در مناطق شهری یا غیرشهری پس از اطلاع از جزئیات شرایط، نسبت به انتخاب گزینه «تسهیلات اشتغال فراگیر» یا «تسهیلات اشتغال مناطق روستایی و عشایری»

 اقدام می‌کند.

بر اساس گفته‌های مسئولان این طرح، متقاضیان دریافت تسهیلات تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان پس از بررسی طرح در شهرستان و تایید کمیته فنی استان و تسهیلات ۲۵۰ میلیون تا ۲.۵ میلیارد تومان نیز بعد از بررسی دستگاه اجرایی و تایید کمیته فنی استان مربوطه برای پرداخت به موسسه عامل معرفی می شوند؛ اما گفته شده که در تسهیلات بالای ۲.۵ میلیارد تومان در سطح ملی توسط وزارت کار با حضور نمایندگان دستگاه بخشی مرتبط با طرح توجیهی، سازمان برنامه و بودجه، معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری بررسی و نسبت به تایید یا رد طرح

 اقدام می شود. مطابق اهداف این برنامه، متقاضیان استفاده از تسهیلات بر اساس شاخص‌های «رسته‌های در اولویت»، «منطقه هدف کسب و کار» و «اهلیت برای راه اندازی طرح اشتغال» ارزیابی می شوند و در صورتی که طرح متقاضی در قالب «رسته‌های اعلامی دارای اولویت اشتغال» ارائه شده باشد طرح در دستور کار بررسی صلاحیت پرداخت تسهیلات قرار می گیرد.

 در عین حال با توجه به اینکه مناطق روستایی و عشایری در اولویت اجرای طرح های اشتغال هستند، اینکه اجرای طرح متقاضی کسب و کار در مناطق هدف قرار دارد یا خیر با تشخیص دستگاه اجرایی مرتبط با طرح توجیهی متقاضی و کمیته فنی در سطح استان مشخص

 خواهد شد.

همچنین اگر فرد متقاضی، در طرح توجیهی اشتغال خود دو شرط رسته های در اولویت و منطقه هدف اجرای طرح را رعایت کرده باشد در مرحله بعد، «اهلیت» متقاضی باید بررسی شود؛ به این معنا که فرد به چه میزان به کسب و کار پیشنهادی در قالب طرح توجیهی خود، تسلط دارد؛ همچنین با توجه به اینکه عمده طرح‌های اشتغال باید مبتنی بر مشارکت جمعی و گروهی باشند بنابراین متقاضی استفاده از تسهیلات اشتغال باید توانایی کارفرمایی و سرپرستی کسب و کار را داشته باشد.

   پرداخت 50 درصد منابع

به گفته معاون اشتغال وزارت کار تاکنون 50 درصد از منابع یک و نیم میلیارد دلار صندوق توسعه ملی برای اجرای برنامه اشتغال روستایی در اختیار 4 موسسه عامل اجرای این طرح قرار گرفته و با دستور رئیس جمهور مرحله دوم تامین منابع مالی اجرای این طرح با ابلاغ رئیس سازمان برنامه و بودجه تخصیص پیدا می‌کند و فاز دوم طرح توسعه اشتغال روستایی و عشایری به زودی اجرایی می شود. مطابق قانون آخر شهریورماه پایان مهلت جذب تسهیلات اشتغال روستایی در کل کشور است،  تاکنون نیمی از منابع 1.5میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی یعنی حدود 3 هزار میلیارد تومان در قالب دو مرحله به چهار موسسه عامل پرداخت شده که با تلفیق3هزار میلیارد از منابع داخلی بانک ها در مجموع 6 هزار میلیارد تومان تاکنون برای اشتغالزایی در روستاها، منبع مالی تأمین شده است. مطابق اظهارات عیسی منصوری، معاون اشتغال وزارت کار مکاتبات برای جذب 50 درصد باقی مانده تسهیلات اشتغال روستایی با رئیس جمهور انجام شده بود. قرار بود، 50 درصد باقی مانده تسهیلات  اشتغال روستایی

پرداخت شود.  به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در تخصیص50 درصد اول منابع طرح اشتغالزایی، برخی رسته ها از جمله فرآوری مواد معدنی و خدمات نتوانسته اند منابع کافی را جذب کنند، به همین دلیل در حال حاضر، تنها امکان ثبت نام در این رسته ها در سامانه کارا فراهم شده است و بقیه رسته هایی که بیش از ظرفیت خود اعتبار جذب کرده اند بسته شده اند.

پیش از این وزارت کار بیان کرده بود، که پیگیردرخواست مرحله دوم تسهیلات اشتغالی هستند.همین موضوع بهانه ای شده بود تا سامانه کارا متوقف شود. سامانه کارا که از سال گذشته برای ثبت‌نام متقاضیان طرح های اشتغالزا با اولویت مناطق روستایی، عشایری و مرزی آغاز به کار کرد، در چندین مقطع به منظور بررسی طرح‌های ثبت شده متوقف و مجددا بازگشایی شد.اکنون، ثبت نام متقاضیان جدید تسهیلات اشتغال در این سامانه متوقف است.متقاضیان ثبت طرح‌های اشتغال روستایی و عشایری برای دریافت تسهیلات، هنگام ورود به بخش «ثبت نام متقاضی» اجازه ثبت نام ندارند.

   پرداخت قسط سوم اشتغال روستایی

حالا بعد از گذشت بیش از 2 ماه یکباره معاون اشتغال وزارت کار در سفر استانی خود اعلام می کند که پرداخت قسط سوم اشتغال روستایی مدت زیادی است که ابلاغ شده است و منتظر واریز به حساب بانک‌ها هستیم.

عیسی منصوری،معاون اشتغال وزارت کار گفت: پرداخت سوم قسط اشتغال روستایی از طریق سازمان برنامه‌وبودجه مدت زیادی است که ابلاغ شده است و منتظر واریز به حساب بانک‌ها هستیم. همچنین مرحله چهارم روز سه‌شنبه هفته گذشته از طریق صندوق توسعه ملی و بانک ملی توافق شد و در اختیار استان قرار خواهد گرفت.  اما با وجود اینکه مرحله سوم تسهیلات اشتغالزایی هم تا چند روز آینده واریز می شود سامانه کارا همچنان متوقف و امکان ثبت نام برای متقاضیان وجود ندارد. این سوال برای متقاضیان وجود دارد، مگر نه این است که دلیل توقف این سامانه نبود منابع لازم برای طرح ها بود، اکنون که منابع برای ایجاد اشتغال رسیده است چرا سامانه کارا متوقف است.

مدیرپروژه سرمایه گذاری وزارت تعاون در این زمینه به تسنیم گفته است: صندوق کارآفرینی با صندوق توسعه ملی قرار داده بسته است تا برای پرداخت تسهیلات مشکلی نداشته باشند. باید پول به حساب بیاید، تا زمانی که پولی تصویب شده است به حساب بانک های عامل واریز نشود نمی توانیم سامانه تسهیلات بدهیم.

 رامین اسدی با بیان اینکه سامانه کارا در حال حاضر در کرمانشاه و سیستان بلوچستان باز است  اظهار کرده: تا زمانی که طرح های موجود در کمیته های فنی یا ارسال شده به بانک ها ، بررسی و تعیین تکلیف نشود سامانه کارا باز نخواهد شد. اسدی با تأکید بر اینکه نهادهای حمایتی در اولویت  دریافت تسهیلات هستند، گفته است: مکاتباتی را با سازمان مدیریت و سازمان توسعه ملی داشته ایم برای اینکه منابع زودتر به بانک های عامل واریز شود. مرحله بعدی  تسهیلات اشتغال روستایی باوجود اینکه چندبار مکاتبه کرده‌ایم هنوز واریز نشده است.

 

ارسال نظر