اخبار کلان

۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۱۵۳

وزارت اقتصاد واگذاری مجتمع گوشت اردبیل را بررسی می‌کند

فرهاد دژپسند با اشاره به موضوع خرید مجتمع گوشت اردبیل توسط پوری حسینی، رییس فعلی سازمان خصوصی‌سازی گفت: پوری حسینی در مقام رییس سازمان خصوصی‌سازی، معامله مجتمع گوشت اردبیل را انجام نداده و این معامله پیش از تصدی ایشان به این عنوان صورت گرفته است. وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: موضوع مهم این است که آیا در فرآیند واگذاری این مجتمع به پوری حسینی و تیمشان، مُرّ قانون رعایت شده است یا خیر؟ که در این خصوص از حراست وزارت امور اقتصادی و دارایی درخواست شده این موضوع را مورد بررسی قرار دهند. وی افزود: البته در این موضوع که تعارض منافعی وجود نداشته شکی نیست؛ چرا که پوری حسینی در آن زمان مسوولیتی نداشته است؛ اما این موضوع که آیا تمام موارد مُرّ قانون رعایت شده یا خیر در دست بررسی است. دژپسند با اشاره به اینکه دادستان اردبیل نیز عنوان کرده که موضوع پرونده مجتمع گوشت اردبیل در دست بررسی است، افزود: بدهی پوری حسینی هنوز قطعی نشده است و اگر قطعی شده بود، حکم صادر می‌شد. بنابراین نمی‌توان آنچه  در مرحله رسیدگی بوده به عنوان اتهام اعلام جرم بیان کرد. عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در آیین‌نامه پیش‌بینی شده اگر تا دو قسط تاخیر اتفاق بیفتد ایرادی وجود ندارد اما درباره بیش از دو قسط تاخیر تعهداتی وجود دارد که می‌توان اختیارات را به سازمان خصوصی‌سازی داد تا به این موضوع عمل کند. وی در پاسخ به اینکه آیا با استعفای رییس سازمان خصوصی‌سازی موافقت شده است یا خیر، تصریح کرد: آقای پوری حسینی استعفا را تکذیب کرده است. همچنین از سمت خود برکنار نشده است. دژپسند در خصوص آخرین وضعیت واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی افزود: دولت موضوع این واگذاری را تصویب کرده و هیات واگذاری باید تشکیل شود تا بتوان شرایط را تعیین و سپس اقدامات لازم را انجام داد.

ثبت سفارش خودرو با برگه انبار بلامانع شد

بر اساس بخشنامه هیات دولت ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری بدون رعایت سال ساخت، که تا تاریخ ابلاغ این تصویب نامه دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد هستند به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشأ ارز به بانک مرکزی بلا مانع است. همچنین کلیه ثبت سفارشهای قبلی خودرو لغو می‌شود. این مصوبه از این جهت حائز اهمیت است که اخیراً برخی واردکنندگان اقدام به واردکردن خودرو به محدوده‌های گمرکی کرده و قبض انبار دریافت کرده‌اند. براساس این مصوبه امکان ثبت سفارش برای خودروهای دارای قبض انبار ایجاد شده است. واردکنندگان خودرو می‌توانند ظرف مدت 4ماه در خصوص ترخیص خودروهای وارد شده به گمرک اقدام کنند.

سرانه مصرف شبکه‌های اجتماعی در ایران

طبق اعلام مرکز آمار ایران در سال گذشته هر فرد ١٥ساله و بیشتر بطور متوسط ١ساعت و ٤ دقیقه در روز در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته‌ است. در سال ١٣٩٦، ٥٣ درصد از افراد ١٥ ساله و بیشتر عضو شبکه‌های اجتماعی بودند.

- از بین شبکه‌های اجتماعی، تلگرام با ٩٤,٥ درصد و پس از آن اینستاگرام با ٤٣.١ درصد بیشترین عضویت را داشته‌اند.

- هر فرد ١٥ساله و بیشتر بطور متوسط ١ساعت و ٤دقیقه در روز در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته‌ است.

انتقاد وزارت کار از تاخیر صندوق توسعه ملی

معاون توسعه اشتغال وزیر کار با اشاره به پیگیری دریافت مجوز سالانه برداشت از منابع صندوق توسعه برای اشتغال گفت: مراحل سوم و چهارم تخصیص منابع اشتغال این صندوق هنوز به بانک‌ها پرداخت نشده است.

عیسی منصوری با بیان اینکه تاکنون 3هزار میلیارد تومان از این رقم به بانک‌ها ابلاغ شده، افزود: معادل همین میزان هم از سوی بانک‌ها با منابع صندوق توسعه تلفیق شده و در مجموع 6هزار میلیارد تومان از این منابع در اختیار بانک‌ها برای پرداخت است.

وی گفت: تاکنون نیز در مجموع حدود 18هزار میلیارد تومان طرح توسط دستگاه‌های اجرایی به بانک‌ها معرفی شده که در این راستا بانک‌های عامل با وجود در اختیار داشتن 6هزار میلیارد تومان تا الان 7هزار و 500 میلیارد تومان طرح را مصوب کرده‌اند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار اظهار کرد: تاکنون قرارداد 5هزار و 800 میلیارد تومان از این طرح‌ها بین متقاضیان و بانک‌ها منعقد شده و 5هزار و 400 میلیارد تومان تسهیلات نیز پرداخت شده است.

وی با اشاره به ابلاغ دو مرحله دیگر از این تسهیلات که هر مرحله 15درصد از منابع مربوطه است، گفت: متأسفانه با وجود گذشت بیش از یک ماه از ابلاغ مرحله سوم و یک هفته از مرحله چهارم هنوز به بانک‌ها رقمی پرداخت نشده است.

به‌گفته وی، از 6هزار میلیارد تومانی که بعد از افزایش نرخ ارز به رقم تسهیلات توسعه اشتغال افزوده شده بخشی از آن معادل 3هزار و 700 میلیارد تومان مقررشد به بخش‌های حمایتی اختصاص یابد که رقمی معادل 2هزار میلیارد تومان آن به کمیته امداد امام (ره) اختصاص دارد.

 

ارسال نظر