کمبودی در تامین نهاده کشاورزی نداریم

۱۳۹۷/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۹۲۷

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هیچگونه محدودیت یا کمبودی در زمینه تامین و توزیع نهاده‌های کشاورزی نداریم.

به گزارش ایرنا، مرتضی رضایی در نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه دام و طیور در سیرجان افزود: گرچه در کوتاه زمانی این کمبود احساس شد ملی هم‌اکنون مشکل برطرف شده است .

وی اضافه کرد: این وزارتخانه تامین نیازها و رفع مشکلات دامداران و پرورش‌دهندگان طیور را در اولویت کاری قرار داده است.  رضایی گفت: تمام امکانات را برای افزایش بیشتر تولیدات دامی و طیور به‌کار گرفته‌ایم و استقبال خوبی هم شده است .  وی ادامه داد: امروز هیچ محدودیتی برای ایجاد طرح‌های دامی نداریم و این بخش ضمن اشتغال بالا صرفه اقتصادی بالایی داشته و رقابت پذیر شده است.  معاون امورتولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه اصل این است که در شرایط کنونی همه بخش‌های اقتصادی باید با هم حرکت کنند اظهارداشت: به زودی از این بحران عبور می‌کنیم و باید بهره وری را ببریم و با دنیای تکنولوژی حرکت کنیم.

به گفته رضایی اینک همه طرح‌های اقتصادی در حوزه دام و طیور توجیه پذیرند و ما هیچگونه محدودیتی برای واگذاری امکانات نداریم و از این بخش حمایت می‌کنیم.  وی همچنین استان کرمان را با موقعیت آب وهوایی گرم و خشک برای طرح‌های دامپروری و مرغداری را مناسب دانست و افزود: این استان علاوه بر قطب اقتصاد کشاورزی از مناطق برتر کشور در تولیدات دامی و تولید گوشت مرغ است. رضایی از ابطال پروانه‌های راکد طرح‌های دام و طیور خبر داد و گفت: تمامی طرح‌های دام و طیور که تسهیلات را دریافت کردند و فعالیتی نداشته یا بر اساس ظرفیت کا رنمی کنند پروانه بهره‌برداری آنان باطل و به واجدین شرایط متقاضی واگذار می‌شود.

 


مدیریت آب خصوصی شود

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: آب یک مقوله اجتماعی، امنیتی و سیاسی است، لذا باید هزینه بخش‌های زیست محیطی و اجتماعی آب را دولت پرداخت کند، با این حال مدیریت آب باید خصوصی باشد. در واقع تا زمانی که مدیریت آب دولتی باشد، اوضاع و شرایط همین است. به گزارش ایسنا، عباس کشاورز در همایش ملی مدیریت آب در شرق کشور با اشاره به اینکه بحران آب به تنهایی متوجه عملکرد بخش کشاورزی یا صنعت نیست، اظهار کرد: مشکل در این مساله از سیستم مدیریت آب در کشور نشات می‌گیرد که به مولفه‌های متعدد و مهمی بی‌توجه بوده و ظرفیت‌های اکولوژیکی، نمونه‌ای از آنهاست. یکی از نقاط ضعف ما عدم توجه به به رویکردهای مدیریت آب است که از این دید، باید در برخی سیاست‌ها و راهبردها تجدیدنظر کرد. وی با تاکید بر لزوم اعمال مدیریت تقاضا برای آب، تصریح کرد: آب یک مقوله اجتماعی، امنیتی و سیاسی است، لذا دولت باید هزینه بخش‌های زیست‌محیطی و اجتماعی آب را پرداخت کند. با این حال مدیریت آب باید خصوصی باشد. در واقع تا زمانی که مدیریت آب دولتی باشد، اوضاع و شرایط همین است. برای این منظور لازم است همه آحاد جامعه به اهمیت مدیریت آب توجه کنند زیرا اتخاذ یک رویکرد مدیریتی کارآمد در این حوزه مستلزم مشارکت‌جویی تمام بخش‌های جامعه است.

کشاورز با بیان اینکه در حال حاضر آمار و ارقامی که در حوزه آب از سوی سازمان‌های دولتی و خصوصی ارایه می‌شود، یکسان نیست، گفت: به عبارت دیگر در گفتمان خود پایه‌های زبانی مشترک نداریم. در همین راستا اتاق بازرگانی باید بسته‌ای از ظرفیت‌های منطقه‌ای شرق کشور گردآوری کند تا به زبان آمایش سرزمین با دولت وارد مذاکره شود. به عقیده من تنها راهکار برون‌رفت از بحران تهیه همین ظرفیت‌ها است. معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که لازم نیست تمرکز تنها برای تامین آب برای برون‌رفت از بحران باشد، بلکه ضروری است با تمرکز بر رفع و حل مسائل مرتبط با ناپایداری منطقه، مدیریت یکپارچه طبیعی و اصلاح زیرساخت‌ها، برای برون رفت از بحران آب در شرق کشور اقدام شود. کشاورز در خصوص ارتقای مدیریت منابع آب، گفت: ارتقای مدیریت منابع آب از طریق ساماندهی بخش تقاضا، ارزش‌گذاری آب به عنوان یک نهاده اقتصادی، مشارکت ذی‌نفعان و بخش خصوصی در مدیریت آب، کاهش تبخیر و بازچرخانی‌های متعدد آب، استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت، بهره‌گیری مجدد از پساب شهری، ارتقای بهره‌وری، اصلاح آموزش و فرهنگ‌سازی عمومی، اصلاح الگوی مصرف در بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت، اصلاح ساختار مدیریت آب و... ممکن می‌شود. وی با اشاره به دیگر راهکارها در خصوص مساله بحران آب، تصریح کرد: راهکارهای دیگر ارتقای زیرساخت‌های کمی و کیفی، حفاظت از منابع آب، تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، به کاربردن سیاست آب مجازی و مشارکت و همگرایی دستگاه‌های حاکمیتی در اجرای این اقدامات است. معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: فراهم کردن مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های آبی، حمایت از صنایع کم‌آب‌بر در منطقه، اصلاح الگوی کشت و معرفی گیاهان با تقاضای آبی کمتر، توسعه پایدار شرق کشور از طریق تدوین برنامه توسعه اقتصادی و توجه بیشتر به ظرفیت‌های طبیعی، صدور دیپلماسی از طریق تثبیت حق‌آبه‌های داخلی و مرزی، ایجاد تکنولوژی‌های جدید برای ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی و غیره نیز از دیگر موارد است.

 

 

ارسال نظر