اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۹/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۰۳۳

دو  پیش‌شرط برای خصوصی‌سازی

ایسنا|یک مقام مسوول کارگری بر ضرورت شناسایی صلاحیت مدیران و ارزش واقعی بنگاه‌های اقتصادی پیش از واگذاری تاکید کرد. فتح‌اله بیات اهلیت را شرط اول واگذاری بنگاه اقتصادی به بخش خصوصی دانست و گفت: اهلیت افراد قبل از واگذاری‌ها باید محرز شود و به افرادی که توانایی اداره بنگاه اقتصادی را ندارند و فاقد هرگونه تجربه و سابقه کار در این زمینه هستند واگذاری صورت نگیرد.

وی در ارزیابی دلیل عدم بهره‌وری بنگاه‌ها و شرکت‌هایی همچون هفت‌تپه و مشکلاتی که برای کارگران آن رخ می‌دهد، گفت: خصوصی‌سازی با خصولتی‌سازی فرق دارد. متاسفانه در سال‌های اخیر به اسم خصوصی‌سازی بسیاری از بنگاه‌ها به افراد ناکارآمد و فاقد صلاحیت سپرده شد و مشکلات عدیده‌ای را برای بنگاه‌ها، دولت و کارگران آن به وجود آورد. رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی تصریح کرد: معنی واگذاری یک بنگاه به بخش خصوصی این نیست که افراد با رانت شرکت بزرگی را با نیروهای کارش در اختیار بگیرند و با حداقل پرداختی از آن سوءاستفاده کنند. به اعتقاد بیات، عده‌ای از شرکت‌هایی که به بخش خصوصی واگذار می‌شوند با هدف سوءاستفاده از منابع و اعتبار شرکت یا گرفتن وام‌های کلان، بنگاه و کارگران را به وضع امروز می‌رسانند و بعد از زیر بار مسوولیت شانه خالی می‌کنند. وی گفت: چرا باید از کارگران چنین بنگاه‌هایی بخواهیم برای مطالبات عقب‌افتاده خود سکوت کنند و از خانواده‌هایشان بخواهند هشت ماه حقوق نگرفتن را تحمل کنند؟ پس کارگران مطالبات صنفی و بی‌کفایتی مدیران کارخانه را چگونه به گوش مسوولان برسانند؟ این مقام مسوول کارگری در پایان با بیان اینکه در بحث خصوصی‌سازی نباید واسپاری شود، افزود: وزارت کار و وزارت صنعت، معدن و تجارت در قبال شرکتی که واگذار می‌شود، کسی که آن را خریداری می‌کند و ارزش واقعی آن مسوولیت دارد و قبل از هر گونه واگذاری اهلیت مدیران را باید شناسایی و بهره‌وری و سودآوری آن را بررسی کند. یکی از پرحاشیه‌ترین و دردسرسازترین شرکت‌های ایران در دو دهه اخیر شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه بوده است. وجود بحران‌های ناشی از مدیریت ناصحیح و در پی آن اعتراضات کارگری در عدم رسیدگی به مطالبات کارگران و انباشت حقوق معوق، این شرکت را در سال‌های گذشته با مشکلات عدیده مواجه کرده است.در چند روز اخیر با تصمیم اعضای هیات‌مدیره، مدیریت این شرکت تغییر کرد و مدیرعامل جدید نیشکر هفت تپه به کارگران معرفی شد.

عدم همخوانی استخدام‌ها  با شایسته‌سالاری

صدا و سیما|رییس سازمان اداری و استخدامی با بیان اینکه استخدام‌های ما با معیارهای شایسته سالاری همخوانی ندارد، گفت: استخدام‌های تحمیلی به نظام اداری آسیب می‌زند. جمشید انصاری، در سومین همایش مدیریت منابع انسانی، گفت: استخدام‌های ما با معیارهای شایسته‌سالاری همخوانی ندارد و این مورد در بخش خصوصی بیشتر مشهود است. معاون رییس‌جمهور ادامه داد: اگر سرمایه‌گذاری‌ها پایین است، می‌توانیم سرمایه‌گذاری منفی را تحمل کنیم، ولی اگر سرمایه نیروی انسانی را به عنوان بخش عظیمی از سرمایه اجتماعی کشور از دست بدهیم، برنامه‌های توسعه دولت به خوبی پیش نخواهد رفت. وی با بیان اینکه استخدام‌های تحمیلی به نظام اداری آسیب می‌زند، خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات ناشی از تصمیمات مدیران نیست، بسیاری از مدیران به جای اینکه خود را مسوول بدانند، همه تقصیرها را گردن نیروی انسانی می‌اندازند. رییس سازمان اداری و استخدامی کشور تصریح کرد: مشکل از جایی شروع شده است که اداره کشور را با بنگاه اقتصادی اشتباه گرفته‌ایم و نیروی انسانی را کسانی می‌دانیم که وظیفه دارند ماموریت‌های اصلی دولت را محقق و برنامه‌ها را تبیین و اجرا کنند و مسائل دیگر به حاشیه رفته است.

اقدام گمرک  برای جلوگیری از خروج غیرقانونی پوست

تسنیم|دفتر صادرات گمرک اعلام کرد که تشریفات صادرات پوست، چرم وسالامبور برای جلوگیری از خروج غیرقانونی دقیق می‌شود تا از خروج غیرقانونی این محصولات جلوگیری به عمل‌آید. دفتر صادرات گمرک با انتشار مصوبه‌ای اعلام کرد: باعنایت به تفاوت قیمت داخلی و بین‌المللی پوست، چرم، سالامبور و سایر محصولات وابسته به صنعت چرم و احتمال اظهار خلاف، جاسازی، کم اظهاری ارزش اقلام مذکور (جهت عدم پرداخت عوارض صادراتی یا خروج غیرقانونی آنها) و همچنین با توجه به بخشنامه شماره 1233305‌/96‌/282 مورخ 8‌/11‌/96 و بخشنامه‌های پیروی آن (موضوع اقلام مشمول عوارض صادراتی)، مجدداً تأکید می‌گردد هنگام پذیرش محمولات صادراتی موصوف ضمن اعمال کنترل‌های دقیق، بررسی اسنادی، ارزیابی کامل، نظر نماینده اداره کل دامپزشکی را نیز اخذ نموده و بارعایت کلیه ضوابط و مقررات مربوطه اقدام نمایند و بر سالم بودن محفظه کانتینر وسیله حمل، الصاق پلمب و هدایت آن تا هنگام خروج از مرز نظارت لازم را معمول نمایند. بدیهی است مفاد این بخشنامه صرفا برای گمرکات تخصصی مجاز به صادرات پوست، چرم و سالامبور بوده و ابلاغ آن به سایرگمرکات صرفاً جهت آگاهی است.

لذا شایسته است ضمن اقدام لازم، مراتب را به کلیه واحدها و گمرکات تابعه نیز ابلاغ و بر حسن اجرای امر نظارت مستمر مبذول دارند.

 

ارسال نظر