اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۷۲۹

تولید ۹۹ هزار تن گوشت قرمز در تابستان

مرکز آمار| در فصل تابستان سال جاری، ۹۹ هزار تن گوشت قرمز تولید شده که در مقایسه با تابستان سال گذشته ۱۱ درصد کاهش داشته است. آمار تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های کشور برای فصل تابستان ١٣٩٧ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد. بر اساس نتایج این طرح وزن گوشت قرمز تولیدی انواع دام‌های ذبح شده در کشتارگاه‌های کشور در فصل تابستان ١٣٩٧ جمعاً ٩٩ هزار تن گزارش شده است که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است. سهم گوشت گاو و گوساله با ٥٦.١ هزار تن وزن لاشه (٥٦.٦ درصد)، گوسفند و بره با ٣٢.٥ هزار تن (٣٢.٨ درصد)، بز و بزغاله با ٨.٣ هزار تن (٨.٤ درصد) و سایر انواع دام‌ها با ٢.٢٥ هزار تن (٢.٢ درصد) از کل وزن لاشه قابل مصرف بوده است. مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های کشور در تابستان سال ١٣٩٧ نسبت به فصل مشابه سال ١٣٩٦ موید کاهش ١١ درصدی مقدار تولید گوشت در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. کاهش مقدار تولید گوشت نسبت به فصل مشابه سال قبل برای گوسفند و بره ٢٣ درصد و برای بز و بزغاله ١٩ درصد بوده است. همچنین مقدار تولید گوشت برای شتر و بچه شتر ٢٩ درصد کاهش و برای گاومیش و بچه گاومیش ١١ درصد افزایش داشته است، این مقدار برای گاو و گوساله تغییرات محسوسی نداشته است.

زمان احتمالی ارایه لایحه بودجه ۹۸

ایسنا| یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از احتمال ارایه لایحه بودجه سال ۹۸ به مجلس در روز پنج شنبه خبر داد.

علی اصغر یوسف‌نژاد اظهار کرد: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، سقف زمانی ارایه لایحه بودجه تا ۱۵ آذر ماه است و با توجه به اینکه آقای رییس‌جمهور در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در سفر استانی هستند احتمالا ایشان روز پنج شنبه (۱۵ آذر) برای ارایه لایحه بودجه در مجلس حضور می‌یابند. وی افزود: دولت می‌خواهد لایحه بودجه را یکشنبه آینده به مجلس ارایه کند اما با توجه به اینکه هفته آینده زمان سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه‌شان است دولت و مجلس در حال مذاکره در این باره هستند.

یوسف نژاد ادامه داد: با توجه به اینکه برنامه زمان‌بندی بررسی بودجه در کمیسیون‌ها، کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس با محدودیت مواجه است بنابراین لایحه بودجه باید همین هفته ارایه شود. بر همین اساس نیاز است یک رای استمزاجی از نمایندگان گرفته شود.

این عضو هیات رییسه مجلس اضافه کرد: امیدوارم دولت تلاش کند حداکثر تا پنج شنبه لایحه بودجه را ارایه کند. در این باره باید هم از صحن مجلس نظر خواهی شود و هم تلاش می‌کنیم در هیات رییسه در این باره به نتیجه برسیم. اما فعلا محتمل‌ترین زمان برای ارایه لایحه بودجه روز پنج شنبه است.

اعتبار 59 درصد دستگاه‌ها برمبنای بودجه مبتنی بر عملکرد

فارس|  قانون برنامه ششم توسعه در ماده ۷ برای آنکه برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی دولت از شفافیت و انضباط بالاتری برخوردار شود، دستورات و اهدافی را پیش‌بینی کرده است. در این ماده قانون صراحت دارد که برای انطباق بودجه‌های سنواتی با قانون برنامه ششم، انضباط مالی، اصلاح فرآیند برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی و نظارت بر عملکرد و هزینه‌های دولت اقداماتی اجرایی شود. یکی از این بندها مربوط به تنظیم بودجه سالانه کشور مبتنی بر عملکرد هر دستگاه است. در بند پ ماده ۷ قانون برنامه ششم دولت موظف شده از سال اول اجرای قانون برنامه (سال ۱۳۹۶) سالانه اعتبارات ۲۰ درصد دستگاه‌های اجرایی مندرج در قوانین بودجه سنواتی را به صورت بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد تنظیم کند بطوری که در سال پایانی اجرای برنامه، صد درصد دستگاه‌ها دارای بودجه مبتنی بر عملکرد باشند. طبق این قانون، دولت هم‌اکنون در حال تهیه لایحه بودجه سال ۹۸ کشور است. طبق قانون حدود ۶۰ درصد از بودجه دستگاه‌ها باید بر روال عملکرد واقعی و هزینه تمام‌شده محاسبه و در بودجه درج شود. بر اساس اخبار و اطلاعات واصله اقدامات انجام‌شده نشان می‌دهد نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در ۲۵ اداره‌کل ۳۱ استان و در مجموع ۷۷۵ اداره‌کل مستقر شده و فقط سازمان بازرسی کل کشور از این امر مستثنی است.

 

ارسال نظر