اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۳۳۱

قیمت خرده‌فروشی ۱۰ گروه خوراکی افزایش یافت

بر اساس گزارش هفتگی بانک مرکزی از قیمت خرده‌فروشی برخی اقلام در هفته منتهی به ۱۱ آبان ماه، قیمت ۱۰ گروه کالایی نسبت به هفته ماقبل آن با افزایش و تنها یک گروه با کاهش همراه بوده، این در حالی است که نسبت به هفته مشابه ماه قبل قیمت چهار گروه کاهش و هفت گروه افزایش داشته است.

براساس این گزارش، در هفته منتهی به ۱۱ آبان ماه نرخ لبنیات ۰.۹ درصد، تخم مرغ ۱.۷ درصد، برنج ۰.۸ درصد، حبوب ۰.۳ درصد، میوه‌های تازه ۰.۱ درصد، سبزی‌های تازه ۴.۵ درصد، گوشت مرغ ۳.۳ درصد، قند و شکر ۲.۷ درصد و روغن نباتی پنج درصد افزایش و قیمت گوشت قرمز ۰.۵ درصد نسبت به هفته قبل از آن کاهش یافته است. در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات قیمت ماست پاستوریزه و کره پاستوریزه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود و بهای سایر اقلام بین ۰.۱ درصد تا ۳.۳ درصد افزایش یافت، همچنین قیمت تخم مرغ معادل ۱.۷ درصد کاهش داشت و شانه‌ای ۱۴۹ هزار تا ۲۱۰ هزار ریال فروش رفت. در هفته مذکور، در گروه برنج، بهای برنج وارداتی غیرتایلندی ثابت بود و قیمت برنج داخلی درجه یک و درجه دو به ترتیب معادل ۰.۸ درصد و ۱.۲ درصد افزایش یافت. در گروه حبوبات بهای لپه نخود معادل ۱.۲ درصد کاهش، ولی قیمت سایر اقلام بین ۰.۲ درصد تا ۲.۴ درصد افزایش داشت. در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری، هلو، خربزه و کیوی عرضه نمی‌شد و پرتقال درجه دو عرضه کمی داشت. سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه‌فروشی‌ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه شد. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه کردند که در گروه میوه‌های تازه بهای پرتقال درجه یک معادل ۱۲ درصد، پرتقال درجه دو ۳.۳ درصد، نارنگی ۶.۳ درصد، لیموشیرین ۱.۶ درصد، انار ۳.۵ درصد، هندوانه ۲.۱ درصد و کیوی ۵.۳ درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام بین ۰.۲ درصد تا ۲۶.۹ درصد افزایش یافت. در گروه سبزی‌های تازه نیز، بهای سبزی‌های برگی معادل ۰.۵ درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام بین ۰.۲ درصد تا ۱۲.۲ درصد افزایش داشت. در این هفته همچنین، بهای گوشت گوسفند معادل ۰.۷ درصد کاهش ولی قیمت گوشت تازه گاو و گوساله ۰.۲ درصد و گوشت مرغ ۳.۳ درصد افزایش یافت. در هفته مورد اشاره، بهای قند معادل ۴.۲ درصد، شکر ۰.۹ درصد، چای خارجی ۰.۲ درصد، روغن نباتی جامد ۰.۱ درصد و روغن نباتی مایع ۶.۸ درصد افزایش داشت. به گزارش ایسنا، متوسط قیمت خرده فروشی هفته اعلام شده نسبت به هفته مشابه سال قبل نشان می‌دهد که نرخ لبنیات ۵۳.۴ درصد، تخم مرغ ۴۳.۵ درصد، برنج ۲۱.۵ درصد، حبوب ۱۳.۴ درصد، میوه‌های تازه ۵۶ درصد، سبزی‌های تازه ۳۴.۶ درصد، گوشت قرمز ۳۹.۸ درصد، گوشت مرغ ۳۷.۱ درصد، چای ۲۳.۳ درصد، روغن نباتی ۴۴.۶ درصد و قند و شکر ۳۷.۷ درصد افزایش یافته است.

رییس سازمان ملی بهره‌وری منصوب شد

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور در حکمی فاطمه پهلوانی را به عنوان رییس سازمان ملی بهره وری ایران منصوب کرد. جمشید انصاری در حکم انتصاب رییس جدید سازمان ملی بهره وری ایران تاکید کرده است: ماموریت اصلی آن سازمان تلاش برای دستیابی نظام اجرایی کشور به سهم محوری بهره وری در رشد اقتصادی کشور بوده و لازم است طراحی و عملیاتی نمودن چرخه مدیریت بهره وری در دستگاه‌های اجرایی کشور و اعمال هماهنگی و نظارت بر برنامه‌های ارتقای بهره وری آنها مورد اهتمام ویژه آن سازمان قرار گیرد. در حکم معاون رییس‌جمهور آمده است: لازم است سنجش کارایی و بهره وری دستگاه‌های اجرایی و واحدهای عملیاتی و بنگاه‌های اقتصادی مورد توجه خاص آن سازمان قرار گرفته و با انتشار منظم گزارش وضعیت شاخص‌های بهره وری در سطح ملی امکان ارزیابی دقیق وضعیت فراهم شود. گفتنی است، با توجه به نزدیک شدن به پایان مهلت تعیین شده برای کنارگذاشتن مدیران بازنشسته بر اساس اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان رییس سازمان ملی بهره وری تغییر کرده است.

در وزارت اقتصاد معاون بازنشسته نداریم

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: دشمن سعی می‌کند از تمام امکانات و فرصت‌ها برای مواجهه با قدرت رو به رشد ایران اسلامی استفاده کند. ما نیز پس از پیروزی انقلاب تاکنون کارکشته شدیم و شرایط سختی را پشت سر گذراندیم و تجربیات خوبی داریم و برنامه‌هایی را برای این شرایط پیش‌بینی کرده‌ایم. در این شرایط باید از همه امکانات استفاده کنیم. با توجه به ظرفیت‌های انسانی، فیزیکی و مالی که در کشور داریم، عبور از این شرایط خیلی سخت نیست اما به معنای این نیست که جدیت لازم را به خرج ندهیم و باید با برنامه مشخص از این مرحله عبور کنیم. دژپسند ادامه داد: در این مسیر همکاری و همراهی مردم ایثارگر کشورمان را می‌خواهیم چراکه طبیعتا عبور از شرایط سخت تحمل برخی از مشقات را دارد که این مشقات فقط برای مردم نیست و اول باید ما آن را تحمل کنیم. وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره افراد بازنشسته در این وزارتخانه، تصریح کرد: کسانی که مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان هستند در حال حاضر در وزارت امور اقتصادی و دارایی حضور ندارند. از معاونت امور بانکی و بیمه‌ای نیز به شرکت‌های تابعه بخشنامه شده که اگر بازنشسته‌ای دارند باید تا ٢٦ آبان همه را بازنشست کنند.

 

ارسال نظر