‌ دارایی‌های دولت را مدیریت کنید

۱۳۹۷/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۹۹۴
‌ دارایی‌های دولت را مدیریت کنید

روز گذشته مراسم معارفه فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور و عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی برگزار شد.

در این مراسم علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم هم حضور داشت.  جهانگیری در این مراسم از شکست امریکا در طرح تحریم نفتی علیه ایران سخن گفت و به فرهاد دژپسند مواردی را برای مدیریت وزارت اقتصاد که آن را مهم‌ترین وزارتخانه اقتصادی خواند گوشزد کرد اعم از ارتقای فضای کسب و کار و استفاده از توان بخش خصوصی کشور.

دژپسند هم در مراسم معارفه خود بر خصوصی‌سازی با قدرت بیشتر تاکید کرد و گفت شایسته نمی‌داند مدیر بخش خصوصی پشت در دفتر وزیر بماند. او این را هم گفت که برای مدیریت وضعیت اقتصادی کشور به همکاری همه دستگاه‌ها نیاز است.

به گزارش «تعادل»، روز گذشته ۱۲ آبان ماه مراسم معارفه فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد دولت دوازدهم برگزار شد. در این مراسم اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور بخشی از سخنان خود را به توضیح درباره دشمنی امریکا علیه ملت ایران پرداخت و گفت: این طور نیست که امریکا دشمن دولت ایران یا نظام سیاسی کشور باشد امریکا دشمن مردم ایران است، یک مصداق آنکه در واردات داروهای حیاتی برای مردم به بهانه‌های مختلف سنگ‌اندازی می‌کند. او این را هم افزود که امریکا همیشه از ایران سیلی خورده اما همچنان به دشمنی با ایران ادامه داده است.

او همچنین از برجام دفاع کرد وگفت: امریکا بعد از برجام دو هدف برای خود در پیش گرفت. ابتدا ایجاد فضای جنگ روانی بود که البته تا حدودی موفق شدند اما مردم ایران به نقش امریکا در این فضا پی برده‌اند. ملت ایران در دنیا نشان دادند که در مقابل یکجانبه گرایی امریکا ایستادگی می کنند و امریکا در این مسیر تنها است.

امروز هم ثابت کردیم که از نظر سیاسی و اخلاقی هم ما کشور متعهدی هستیم و این امریکاست که خلف وعده می‌کند.

او به شکست تحریم نفتی ایران اشاره کرد و گفت: اولین موضوعی که امریکا شفاف اعلام کرد، توقف فروش نفت ایران بود. برخی از طرف های نفتی ما نیز برداشت خود را به صفر رساندند با این حال امریکا به این فکر نکرده بود که نفت ما ویژگی‌هایی دارد که به راحتی قابل حذف شدن از عرصه جهانی نیست. به فضل الهی در ماه های گذشته به اندازه کافی نفت فروخته‌ایم و امریکا هم‌اکنون هشت کشوری که می توانند از ایران نفت بخرند را اعلام کرده است. جهانگیری با اشاره به حوزه گسترده فعالیت‌های وزارت اقتصاد، مسوولیت سازمان‌های وزارتخانه را هم وزن و چه بسا سنگین‌تر از برخی دیگر از وزارتخانه‌های دیگر اقتصادی دانست و گفت: اگر امروز در اداره اقتصاد کشور خوب عمل کنیم به معنی این است که ملت ایران از یک چالش سخت با موفقیت عبور کرده‌است.

او همچنین به نقش صاحب نظران اقتصادی در مدیریت اقتصاد کشور هم اشاره و بیان کرد: یکی از این ظرفیت‌هایی است که تیم اقتصادی دولت باید از آنها استفاده کند همین صاحب‌نظران هستند.

وی همچنین به وزیر اقتصاد توصیه کرد که دو موضوع بهبود فضای کسب و کار و توانمندسازی و‌استفاده از ظرفیت بخش خصوصی را در اولویت قرار دهد. جهانگیری همچنین به برخی اولویت‌های وزارت اقتصاد و دارایی اشاره کرد و ارتقاء و بهبود فضای کسب و کار، توانمندسازی و استفاده از توان بخش خصوصی، گفت‌وگو با بخش خصوصی، توسعه بازار اولیه و بازار سرمایه و جلوگیری از فرار مالیاتی و گسترش پایه مالیاتی را از جمله این اولویت‌ها برشمرد. وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی واقعی نباید دچار معضلاتی از جمله آلودگی به رانت شود خاطرنشان کرد: باید به بخش خصوصی اطمینان دهیم که از آنها دفاع می‌کنیم.

معاون اول رییس‌جمهوری درباره وظایف سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اینکه واگذاری مجموعه‌ها کار بسیار دشواری است، گفت: همه کسانی که فشار می‌آوردند که دولت خصوصی سازی انجام دهد، حداقل در دوره فعلی بلافاصله بعد از انجام واگذاری‌ها اعتراض کردند که واگذاری‌ها کار درستی نبوده است. این در حالی است که به نظر می‌آید این افراد انتظار داشتند که مزایده به گونه‌ای برگزار شود تا حتما کسانی که آنها می‌خواستند پیروز شوند.

جهانگیری همچنین با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر اینکه در شرایط فعلی جذب سرمایه خارجی اقدامی صحیح نیست اظهار کرد: امروز اتفاقا ما به سرمایه‌های خارجی نیاز داریم. در این زمینه جاذبه‌های خوبی ایجاد شده تا بخش خصوصی و سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور به کمک داخل بیایند. در این موضوع همچنین یک مصوبه نیز در شورای عالی اقتصادی سران قوا به تصویب رسیده که بر اساس آن هر کسی 250 هزار دلار در ایران سرمایه‌گذاری کند پنج سال اقامت این کشور را اخذ خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه توسعه بازار اولیه و بازار سرمایه، شرکت‌های بسیاری متعلق به نیروهای مسلح، بانک‌ها، صندوق‌های بازنشستگی و دولت وجود دارند که زمان واگذاری آنها فرا رسیده‌ است خاطرنشان کرد: ما دولتی هستیم که در شرایط فعلی بدهی‌مان بسیار اندک است. در مقابل دارایی‌های دولت بسیار زیاد است و به نوعی دولتی پولدار هستیم که از وظایف وزارت اقتصاد این است که دارایی‌های دولت را مدیریت کند.

اسحاق جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تقدیر از اقدامات انجام شده از سوی طیب نیا، کرباسیان و اکرمی در دوران حضور خود در وزارت اقتصاد در سمت‌های وزیر و سرپرست اظهار کرد: مدیران مهم‌ترین سرمایه ارزشمند کشور هستند که باید قدر آنها را بدانیم؛ گاهی اوقات مدیران مورد جفا قرار می‌گیرند. این در حالی است که جفا به مدیران خدوم جفا به کشور است. باید همواره قدردان مدیران خدوم کشور باشیم. در این مراسم علی طیب نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم هم حضور داشت و جهانگیری نیز در بخشی از سخنانش از عملکرد وزارت اقتصاد در زمان زمامداری وی تقدیر کرد.  دژپسند نیز در مراسم معارفه خود به ایراد سخنانی پرداخت.

سخنانی که البته و پیش‌تر در مصاحبه‌های قبل رای اعتماد بارها مطرح کرده بود.

او گفت که آخرین برآوردها نشان می‌دهد که دولت ۷۰۰۰ هزار میلیارد تومان اموال دارد که باید آنها را مولدساری کند و امیدوار است ۲۰ درصد آنها را تا آخر امسال تعیین تکلیف کند.

او‌ بخشی از سخنانش را به موضوع نقویت بخش خصوصی پرداخت و گفت: معتقدم بخش خصوصی یار دوازدهم نیست بلکه همراه اصلی است. بخش خصوصی و دارندگان کارت طلایی باید آن قدر قدرت داشته باشند که پشت در وزارت دارایی ننشینند.

او بر عزم دولت بر خصوصی‌سازی تاکید کرد و گفت: به زودی یک بانک و دو شرکت دولتی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. اکنون موانعی بر سر راه سرمایه‌گذاران وجود دارد که سرمایه‌گذاران با آن موانع نمی توانند به مقصد برسند و ما باید این موانع را از بین ببریم. بنابراین یکی از اهداف ما بهبود فضای کسب و کار است که در اولویت قرار دارد و باید تلاش کنیم به اهداف تعیین شده در این حوزه برسیم.

در این مراسم معاونان وزارت اقتصاد مثل سید کامل تقوی نژاد، رئبس سازمان امور مالیاتی، حسین میرشجاعیان معاون اقتصادی وزیر اقتصاد و محمد خزاعی رییس سازمان سرمایه‌گذاری هم حضور داشتند.

 

ارسال نظر