تهیه فرمول واگذاری سهام سرخابی ها

۱۳۹۷/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۷۵۱
تهیه فرمول واگذاری سهام سرخابی ها

گروه اقتصاد کلان|

موضوع خصوصی‌سازی سرخابی‌ها که اخیرا از سوی رییس سازمان خصوصی‌سازی مطرح و مورد موافقت رییس‌جمهوری قرار گرفته بود، اکنون با خبرهایی که از مجلس به گوش می‌رسد در حال قوت‌گیری بیشتر است. رییس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس از اعلام آمادگی برای طراحی فرمول خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس و کمک به دولت در این زمینه خبر داده است. در فرمولی که حمیدرضا فولادگر ارایه داده است، 20 درصد سهم به دولت و مابقی به صورت سهامی عام به مردم و پیشکسوتان این دو تیم واگذار خواهد شد.

  طرح دوباره واگذاری بعد از دو سال

به گزارش «تعادل» خصوصی‌سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در ماهای اخیر دوباره در دستور کار دولت و سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفته است. در پی مزایده‌ها ناکام واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در بهار سال 94 و به‌دنبال آن خروج این دو باشگاه از لیست واگذاری‌ها، به‌تازگی مشاور سازمان خصوصی‌سازی از موافقت رییس‌جمهور با واگذاری استقلال و پرسپولیس خبر داده است.

به گفته جعفر سبحانی، مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش به جد پیگیر خصوصی‌سازی دو باشگاه است و با نامه‌ای که به درخواست وزیر ورزش و جوانان برای شروع دوباره روند خصوصی‌سازی این دو تیم، این نامه از سوی رحمت‌الله اکرمی سرپرست وقت وزارت اقتصاد و امور دارایی به دولت رفت.

این مقام مسوول ابراز امیدواری کرده که ظرف هفته‌های آینده، هیات وزیران با شروع روند خصوصی‌سازی دو باشگاه موافقت کند و بلافاصله در آن زمان شرایط و نحوه کار آغاز شود.  در سال 94 پس از قرار‌گیری تیم‌های استقلال و پرسپولیس در لیست واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی و برگزاری چندین مزایده برای اجرای قانون، هیات وزیران با استفاده از مصوبه‌ای مبنی بر فرهنگی بودن این دو تیم ورزشی آنها را از شمول واگذاری خارج کرد.  این مصوبه سپس در هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس شورای اسلامی بررسی و تایید شد و بر همین اساس نیز واگذاری این دو باشگاه بطور کامل از دستور کار خارج شد.

 به همین دلیل حالا که مساله خصوصی‌سازی سرخابی‌ها دوباره از سوی سازمان خصوصی‌سازی و وزیر ورزش مطرح شده، باید این مصوبه مجلس تغییر کند؛ موضوعی که مشاور سازمان خصوصی‌سازی هم به آن اشاره کرده است. سبحانی با اشاره به اینکه با تغییر مصوبه قبلی، امکان واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس فراهم می‌شود گفته است: در این‌صورت جزئیات واگذاری دو باشگاه اعلام خواهد شد.

خصوصی‌سازی دو تیم اصلی پایتخت طرفداران زیادی دارد؛ آنهایی که عامل اصلی مسائل مالی سرخابی‌ها را دولتی بودن آن می‌دانند و دوم کسانی هستند که هزینه‌های بالای دولت در فوتبال حرفه‌ای که به زعم آنها هیچ ارتباطی با سلامت عمومی ندارد و تنها به جیب تعداد معدودی می‌رود را نوعی ناکارآمدی و حتی بی‌عدالتی در فعالیت‌های رفاهی می‌دانند. گروه اول به مشکلات مالی سال‌های اخیر این دو باشگاه مانند عدم پرداخت حق پخش تلویزیونی، نبود کپی‌رایت و سیستم ناکارآمد بلیت فروشی مسابقات اشاره و معتقدند با واگذاری این مسائل برای همیشه از صحنه فوتبال کشور رخت خواهد بست. گروه دوم نیز به خرید بازیکنان میلیاردی اشاره می‌کنند که هیچ نفعی برای ورزش عمومی کشور ندارد.

 با این احوال وزارت ورزش اخیرا کمک کرده تا بدهی‌های این دو باشگاه به صفر برسد تا این باشگاه‌ها بدون داشتن بدهی واگذار شوند. این خبری بود که رییس سازمان خصوصی‌سازی ابتدای همین ماه رسانه‌ای کرد و ازعزم جدی و جدید وزیر ورزش برای خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال صحبت کرد. میرعلی اشرف پوری حسینی به رسانه‌ها گفته بود: «خوشبختانه آقای سلطانی فر به جد پیگیر خصوصی‌سازی دو باشگاه است و با نامه‌ای که به درخواست وزیر ورزش و جوانان برای شروع مجدد روند خصوصی‌سازی این دو تیم از سوی آقای اکرمی سرپرست وزارت اقتصاد و امور دارایی به دولت رفته است، منتظر مصوبه هیات وزیران برای شروع روند واگذاری استقلال و پرسپولیس هستیم. فکر می‌کنم ظرف دو هفته آینده، هیات وزیران با شروع روند خصوصی‌سازی دو باشگاه موافقت کند و بلافاصله در آن زمان شرایط و نحوه کار را خواهیم گفت.»

  سه دلیل برای واگذاری

در همین راستا برخی نماینده‌های مجلس هم نه تنها آمادگی خود را برای این برنامه آماده کرده، بلکه خواستار تسریع در این واگذاری شده‌اند. روز گذشته حمیدرضا فولادگر درباره تصمیم دولت برای خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس گفت: ما در مجلس به سه دلیل معتقد بودیم باید این دو تیم به بخش خصوصی واگذار شوند؛ نخست آنکه از آنجا که این تیم‌ها در AFC به صورت باشگاه حرفه‌ای ثبت شدند و باشگاه حرفه‌ای باید خصوصی باشد، استناد ما به AFC بود.

نماینده مردم اصفهان در گفت‌وگو با تسنیم افزود: دوم اینکه ماهیت استقلال و پرسپولیس، شرکت است و در اساسنامه به عنوان شرکت تجاری معرفی شده‌اند و در قالب یک شرکت ثبت شدند نه یک موسسه فرهنگی و به همین دلیل هم AFC آنها را پذیرفت.وی درباره سومین دلیل نیز گفت: در برنامه پنجم توسعه که بعدتر هم در برنامه ششم آمده، دولت از هزینه کردن در ورزش حرفه‌ای منع شده است.

فولادگر درباره کمک کنونی دولت به استقلال و پرسپولیس توضیح داد: درست است که این تیم‌ها اسپانسر دارند و از تبلیغات دور زمین و لباس و امثالهم پول دریافت می‌کنند و خودشان درآمد دارند ولی دولت هم کمک می‌کند و اگر دخل و خرج آن برابر نشود، کسری‌هایشان را از دولت کمک می‌گیرند.

وی درباره خروج این دو تیم از جریان مزایده در اولین دوره تصمیم برای خصوصی‌سازی با مصوبه هیات دولت نیز گفت: دولت این دو تیم را به دلیل فرهنگی بودنشان از لیست واگذاری خارج کرد ولی مجلس در همان زمان روی این مصوبه دولت بحث داشت؛ تصمیم دولت مبنی بر تعریف استقلال و پرسپولیس به عنوان یک موسسه فرهنگی ورزشی برای خارج شدن از شمولات خصوصی‌سازی، اشتباه بود.

رییس کمیسیون ویژه اصل 44 قانون اساسی در مجلس درباره فضای کنونی و حساسیت‌های موجود برای واگذاری این دو تیم توضیح داد: دولت‌ها مرتب اینطور وانمود می‌کنند که این دو باشگاه آنقدر مهم است که واگذاری آنها به این سادگی شدنی نیست؛ در حالی که اینطور نیست و اگر فرمول واگذاری برای آن تعریف شود، به درستی و با کمترین پیامد منفی خصوصی خواهند شد.

وی با دسته‌بندی باشگاه‌ها، گفت: برخی، باشگاه‌های وابسته به شرکت‌ها شدند؛ همچون سپاهان، فولادمبارکه، ذوب آهن، مس و تراکتور که اینها شرکتی هستند و این شرکت‌ها غیردولتی شدند.

  مدلی برای خصوصی‌سازی سرخابی ها

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه با انتقاد از برخی اشکالات و عیب‌تراشی‌هایی که برای خصوصی کردن سرخابی‌ها صورت می‌گیرد، مدلی را برای واگذاری این دو تیم ارایه کرد. وی با اشاره به حساسیت‌هایی که روی اشخاص تقاضا‌کننده وجود دارد، اظهار کرد: گفته می‌شود که این حساسیت‌ها به دلیل ملی بودن استقلال و پرسپولیس و طرفداران زیاد آنهاست اما با این حال این موضوع قابل حل است و می‌توان برای آن یک مدل تعریف کرد.

وی توضیح داد: شرکتی تاسیس شود که خود دولت 20 درصد سهم و یک کرسی می‌گرفت؛ از آن سو سهام استقلال و پرسپولیس قابل ارایه به مردم می‌شد.

وی همچنین درباره نمونه این مدل گفت: مثلا سهمی به پیشکسوتان می‌دادند، از ظرفیت طرفداران استفاده می‌شد، شرکت سهامی عام تشکیل می‌دادند و وارد بورس می‌کردند تا خیل عظیم طرفدار و علاقه‌مندان این دوباشگاه می‌توانستند سهام آن را خریداری کنند تا در تمرکز یک فرد هم نباشد.

رییس کمیسیون ویژه اصل 44 قانون اساسی در مجلس با ابراز رضایت از نامه وزیر ورزش برای خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس به خانه ملت گفت: ما موافقیم و حتی حاضریم با دولت همکاری کرده و مدل واگذاری را هم تعریف کنیم؛ مثلا شرکتی تاسیس شود که خود دولت 20 درصد سهم و یک کرسی می‌گرفت تا نظارتش را هم داشته باشد؛ از آن سو این سهام قابل ارایه به مردم باشد، یعنی سهامی عام شود و مردم و هواداران و پیشکسوتان سهامدار آن شوند.

 

ارسال نظر