اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۵۸۲

احتمال کسری 75 هزار میلیاردی بودجه

ایسنا| نایب رییس کمیسیون برنامه و ‌بودجه مجلس شورای اسلامی گفت‌ که بر اساس سناریوی پیش روی ایران در سال جاری حداقل ۷۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت.

هادی قوامی، درباره محل هزینه‌کرد مازاد درآمدهای نفتی در شش ماهه اول سال، اظهار کرد: درآمدها فقط از کانال نفت نیست، بلکه درآمدهای مالیاتی و سایر درآمدها هم پیش‌بینی شده است که ممکن است بطور کامل محقق نشوند و اگر در یک بازه زمانی مازاد درآمد نفتی داشته باشیم می‌تواند این کسری‌ها را جبران کند.

وی افزود: البته برای ارزیابی درآمد و هزینه بودجه باید پایان سال را در نظر گرفت و نه نیمه سال، زیرا ممکن است در نیمه دوم امسال صادرات نفتی ما نصف شود که در این صورت ردیف‌ها پر نخواهد شد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی ادامه‌ داد: به‌ هر حال اگر ما مازاد درآمد نفتی داشته باشیم که احتمالا این اتفاق نمی‌افتد دولت باید متمم بودجه را به مجلس شورای اسلامی بیاورد.

قوامی در پایان گفت‌ که بر اساس سناریوی پیش روی ایران و با توجه به کسری‌های شش ماه دوم حداقل ۷۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه در سال جاری خواهیم داشت.

از موازی‌‌کاری‌های آماری صدمات جدی خورده‌ایم

جواد حسین‌زاده، یکی از مسائل نظام آماری را موازی‌کاری برشمرد و گفت: در مدرن‌سازی، با موضوع موازی‌کاری بسیار جدی برخورد می‌شود؛ موازی‌کاری باعث اتلاف منابع شده و مشکلات جدی و تخریب سرمایه اجتماعی را به دنبال دارد.

معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران ادامه داد: یکی از مواردی که در آن موازی‌کاری انجام می‌شود بحث تولید آمارهای رسمی است که این مساله صدمات و مشکلات جدی برای کشور ایجاد کرده است.

حسین‌زاده با بیان اینکه امروز در نظام‌های مدرن دنیا قسمت عمده از اطلاعات از آمارهای ثبتی مبنای تجمیع می‌شود، گفت: یکی از مسائل جدی قانون مرکز آمار ایران این است که اگر کسی با مرکز آمار همکاری نکند ضمانت قانونی برای برخورد وجود ندارد در حالی که در قوانین کشورهای پیشرفته در حوزه آمار، اگر با آمارگیر و سازمان ملی آمار همکاری انجام نشود، عواقب حقوقی و جریمه‌های نقدی برای افراد غیر پاسخگو وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مدرن‌سازی در نظام آماری را ایجاد توانایی در تولید محصولات با کیفیت، مقرون به صرفه همراه با صرف زمان کمتر دانست و گفت: این بدان معناست که ما نیز به دنبال این هستیم که آماری را تولید کنیم که کیفی و مقرون به صرفه باشد.

معاون مرکز آمار ایران به انجام سرشماری عمومی سال ۹۵ در کشور اشاره کرد و افزود: این سرشماری از نظر تکمیل اینترنتی اطلاعات یک رکورد جهانی داشت که نشان می‌دهد که مردم به نظام آماری، مرکز آمار و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعتماد دارند و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های لازم نیز برای انجام کاری در این وسعت وجود دارد.

حسین‌زاده ادامه داد: در بحث شاخص‌های واحد بعضا دو یا سه عدد در کشور اعلام می‌شود که با وجود اینکه بیش از دو برابر در این حوزه برای یک محصول واحد (آمار) هزینه می‌کنیم اما مطلوبیتی که در جامعه ایجاد می‌شود کمتر از تولید این محصول توسط یک مجموعه است و نشان می‌دهد به بهره‌وری توجه چندانی نداشته‌ایم.

واریز ۷.۵میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی در نیمه اول امسال

مهر|محمدحسینی، درخصوص تاثیرتحریم‌های ۱۳ آبان ماه بر منابع صندوق توسعه ملی، اظهار کرد: طبق سیاست‌های ابلاغی و احکام برنامه ششم، بانک مرکزی مکلف است ۳۲ درصد از صادرات نفت خام، گاز و میعانات گازی را بعد از وصول به حساب صندوق توسعه ملی واریز کند. اعتقاد داریم بعد از ۱۳ آبان ماه اتفاقی در مورد صادرات نفت ایران آنگونه که امریکا نقشه کشیده رخ نخواهد داد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: در کل ما هر چقدر نفت چه از نظر قیمت و چه از نظر تعداد بشکه کمتر بفروشیم، خود به خود تاثیر مستقیمی در منابع صندوق توسعه ملی و حتی منابع بودجه‌ای ما خواهد داشت که امیدواریم با سناریوهایی که دولت برای ۶ ماهه دوم ترسیم کرده شرایط بهتری را برای کشور از لحاظ اقتصادی داشته باشیم.درواقع با توجه به احتمال کاهش درآمدها، باید از هزینه‌های مازاد جلوگیری کنیم و انضباط بیشتری را در هزینه‌ها داشته باشیم.

حسینی با بیان اینکه تاکنون تکالیف بودجه‌ای درخصوص منابع صندوق توسعه ملی تامین شده است، گفت: بر اساس مصوبه سران سه قوه، برنامه‌ای برای جبران فاصله بین ۲۰ تا ۳۲ درصد (از صادرات) جهت رفع مشکلات حیاتی در ۵ ماهه دوم در نظر گرفته شده است و مابقی نیز سعی شده براساس رویه سابق به افراد متقاضی داده شود. در ۶ ماهه ابتدایی سال ورودی صندوق مثبت بوده و حدود ۷.۵ میلیارد دلار سهم صندوق واریز شده است که نسبت به زمان مشابه سال قبل افزایش قابل قبولی داشته ایم.

 

ارسال نظر