اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۲۵۳

 200 مقام کشور مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان

رئیس کل دیوان محاسبات کشور گفت: شهرداران ازجمله شهردار تهران مشمول قانون جدید منع به کارگیری بازنشستگان هستند. بر اساس قانون منع به کارگیری بازنشستگان، ۱۷۰ تا ۲۰۰ نفر از مقامات یا هم ترازان آنها باید پستشان را ترک کنند.

۱۵ استاندار کشور هم مشمول این قانون هستند و باید تا پایان فرصت قانونی مسئولیتشان را تحویل دهند. عادل آذر با بیان اینکه دیوان محاسبات نوسان نرخ ارز و مدیریت منابع ارزی کشور را از آذر پارسال به طور جدی رصد می کرد، افزود: بانک مرکزی گارد خاصی در برابر نظارت های دیوان گرفته بود و به ما اطلاعات و دسترسی های لازم را نمی داد. هیأت مستشاری و دادستان دیوان محاسبات کشور در بهمن سال ۹۶ تخلفات بانک مرکزی را محرز دید و بر انفصال رئیس کل بانک مرکزی و معاونان ایشان رأی داد.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور افزود: در سال ۹۶ معادل ۲۲ میلیارد دلار ارز مداخله ای به بازار تزریق شد. در ارتباط با نوسان نرخ ارز در سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷ سه پرونده در دیوان محاسبات تشکیل شده که هیأت مستشاری رأی یکی از آنها را صادر کرده و دو پرونده دیگر در دادسرای دیوان در حال بررسی است. وی با اشاره به اینکه در تفریغ بودجه سال ۹۶، ۶۸۰۰ بند تخلف قانونی شناسایی شد، افزود: ۴۹۴۴ بند تخلف در قالب ۱۸۰۰ فقره پرونده تخلف از مرحله حسابرسی به دادسرا ارجاع شد. از این تعداد ۷۲۰ پرونده منجر به دادخواست شده است که دادستان دیوان آنها را برای هیأت های مستشاری ارسال کرده است. از مجموع پرونده های هیأت های مستشاری در یک سال و نیم اخیر ۱۰۶۶ فقره رأی صادر شده که بر اساس این آراء ۲۱۶۰ نفر از مدیران و کارکنان دستگاه‌های

 اجرایی به انفصال از خدمت، جبران ضرر و زیان، کسر حقوق، توبیخ کتبی و تذکر محکوم شدند.رئیس کل دیوان محاسبات کشور گفت: در این مدت ۱۰ هزار میلیارد تومان در بخش اقدامات پیشگیرانه حسابرسی و ۱۳۶۲ میلیارد تومان در مرحله دادسرایی به خزانه بازگشت. سال ۹۶ معادل ریالی ۴ میلیارد دلار به خزانه بازگشت.وی گفت: با بررسی پرونده های حقوق های نجومی ۳۵ میلیارد تومان به بیت المال برگردانده شد. در سه ماه گذشته یک پرونده به موضوع پرداخت حقوق بالای ۳۵ میلیون تومان در دیوان محاسبات تشکیل و بررسی شد.

نحوه تسویه بدهی به بانک‌ها با اسناد خزانه اعلام شد

معاونت نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور از تسویه بدهی کلیه اشخاص متقاضی مشمول به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی از طریق تهاتر با مطالبات از دولت، با صدور اسناد (اوراق) تسویه خزانه نوع دوم تا پایان سال جاری خبر داد.

بر اساس اطلاعیه شماره ۳ این معاونت، بر اساس بند (و) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور و آیین‌نامه اجرایی آن، موضوع تصویب نامه شماره ۵۴۰۳۶/ت۵۵۴۱۳ﻫ  تاریخ ۳۰ تیر ماه ۱۳۹۷ هیات وزیران، کلیه اشخاص متقاضی مشمول اسناد (اوراق) تسویه نوع دوم، شامل: اشخاص حقیقی و حقوقی تعاونی و خصوصی، نهادهای عمومی غیردولتی، بانک‌ها، شرکت‌های دولتی تابع وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش و نیرو (بابت یارانه قیمت‌های تکلیفی)، شرکت ملی نفت ایران و سایر اشخاص مربوط در اجرای حکم بند (و) تبصره (۵) قانون بودجه سال‌جاری و آیین‌نامه اجرایی آن، مجاز به درخواست اسناد (اوراق) تسویه نوع دوم هستند.

بر اساس اطلاعیه معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور، بانک‌هایی که مطالبات آنها از اشخاص متقاضی مشمول بر اساس اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، قابل تسویه از طریق صدور اسناد (اوراق) تسویه خزانه نوع دوم است، شامل بانک‌های ملی ایران، سپه، کشاورزی، مسکن، صنعت و معدن، توسعه تعاون، توسعه صادرات، تجارت، رفاه کارگران، صادرات ایران، ملت، قوامین، دی، اقتصاد نوین، انصار، آینده، گردشگری، پارسیان، سرمایه، پاسارگاد، سامان، کارآفرین و موسسه اعتباری ملل هستند. این گزارش حاکی است، فهرست فوق و سقف مجاز تسویه بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به موجب حکم جزء (۱) بند (و) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل‌کشور و آیین‌نامه اجرایی آن توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین و اعلام شده است و بدیهی است صدور اسناد (اوراق) تسویه خزانه نوع دوم صرفاً تا سقف اعلامی بانک مرکزی امکانپذیر خواهد بود.

طلای آب‌شده مشمول مالیات بر ارزش افزده نمی‌شود

فارس|معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: فروشندگان طلای آب شده با شخصیت حقیقی مشمول ثبت‌نام مالیات بر ارزش افزوده نیستند.

محمد مسیحی معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: فعالان اقتصادی شاغل در رسته آب شده فروشی طلا با شخصیت حقیقی مشمول مالیات ارزش افزوده نیستند و هنوز فراخوان نشده‌اند. محمد مسیحی در نامه‌ای به رئیس مالیاتی شهر و استان تهران، مدیران مالیات بر ارزش افزوده شهر و استان تهران و سایر استان‌ها اعلام کرد نظر به ابهامات مطروحه در خصوص شمولیت فعالان اقتصادی شاغل در رسته آب شده فروشی طلا بدین وسیله به آگاهی می‌رساند، براساس بررسی‌ به عمل آمده در مورد نوع فعالیت اشخاص مزبور و مطابق فراخوان‌های نظام مالیات بر ارزش افزوده تاکنون آب شده فروشان طلا با شخصیت حقیقی جهت ثبت‌نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده فراخوان نشده‌اند.

 

ارسال نظر