اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۲۲۴

تهیه بودجه 98 برای سخت‌ترین شرایط

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: دو بسته معیشتی برای آحاد مردم و اقشار آسیب‌پذیر فراهم شده است. این دو بسته معیشتی تدوین شده و رییس‌جمهور نیز قبل از سفر خود تأکید داشت که هرچه سریع‌تر به اجرا برسد. تا زمانی که مردم آثار مثبت برنامه‌هایی را که دولت برای شرایط بدبینانه تدوین کرده، ببینند این دو بسته معیشتی حمایتی برای آنها اجرا خواهد شد.

محمدباقر نوبخت درباره اشتغال و تولید گفت: نوسان در بازار ارز و دسترسی به آن و تعدیل قیمت ارز برای واحدهای تولیدی محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند و سیاست‌های دولت در جهت فعال نگه داشتن این واحدهای تولیدی است.باید برای بدترین شرایط آماده باشیم و ما در سازمان برنامه و بودجه برنامه‌ای برای این شرایط بدبینانه تدوین کردیم تا در شرایطی که دریافتی‌ها به حداقل برسد چطور باید هزینه‌ها را مدیریت کنیم.

وی گفت: باید برای شرایط خوش‌بینانه هم امیدوار باشیم و برای این شرایط هم سازمان برنامه و بودجه برنامه‌هایی را در نظر دارد. موضوع دیگری که باید به آن توجه شود آثار سوء تحریم‌ها در زندگی مردم است و ما باید مشکلات معیشتی مردم را از آنها دور کنیم یا به حداقل برسانیم.

او با اشاره به بسته حمایتی از تولید گفت: ما بسته حمایتی از پیمانکاران و همکاران خود را نیز در نظر داریم که این همکاران ما دو دسته هستند؛ افرادی که با ما قرارداد دایمی دارند و افرادی که کار سازندگی می‌کنند و در کارگاه‌ها کار می‌کنند: پرداختی‌ها به طرح‌های عمرانی در سال جاری چندین برابر سال قبل است و امسال تاکنون 25هزار میلیارد تومان است.

‌رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: بودجه سال آینده با توجه به شرایط بین‌المللی و تحریم‌های احتمالی برای بدترین شرایط آماده خواهد شد، ضمن اینکه شرایط مطلوب را هم در نظر خواهیم گرفت. بودجه سال 1398 را با توجه به شرایط پیشِ‌رو و تحریم‌های احتمالی برای شرایط سخت از لحاظ درآمدهای نفتی و سایر درآمدها تدوین می‌کنیم تا بتوانیم پاسخگوی هزینه‌ها به‌ویژه هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر بوده و آن را مدیریت کنیم، در عین حال که شرایط مناسب و خوش‌بینانه را هم مد نظر داشته و در مورد آن برنامه‌ریزی می‌کنیم.

ثبت سفارش واردات پالپ پرتقال و پرک نارنگی باز شد

مدیرکل دفتر مرکز واردات و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک ایران در بخشنامه‌های گمرکات اجرایی اعلام کرد، ثبت سفارش پالپ پرتقال و پرک نارنگی باز شد.

در بخشنامه علی معقولی آمده است: پیرو بخشنامه شماره 311034/97/77 مورخ 20/3/97 به پیوست تصویرنامه شماره 151200/60 مورخ 7/6/97 دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران منضم به نامه شماره 3000/501/97 مورخ 5/ 6/ 97 وزارت جهاد کشاورزی در مورد رفع ممنوعیت ثبت سفارش پالپ پرتقال و پرک نارنگی به شماره تعرفه (۲۰۰۸۳۰۰۰) ارسال می‌شود. خواهشمند است دستور فرمایید وفق مفاد نامه فوق و رعایت سایر مقررات اقدام لازم معمول فرمایند.

تنها راه احیای قدرت خرید مردم حذف بازار ثانویه است

ایسنا|حسین صمصامی، سرپرست اسبق وزارت اقتصاد، با اشاره به افزایش نرخ ارز و تورم ایجاد شده ناشی از آن، اظهار کرد: دولت در چنین شرایطی طرح بسته‌های امنیت غذایی همگانی را مطرح کرده، اما واقعیت این است که دولت زمانی می‌تواند اقشاری را که بابت این تورم متضرر شده‌اند تقویت کند که اطلاعات و توان آن را داشته باشد، در حالی که به نظر نمی‌رسد دولت فعلا توان انجام این کار را داشته باشد.

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد با اشاره به افزایش قیمت دلار از ۳۸۰۰ تومان به ۸ و ۱۴ هزار تومان در سامانه نیما و بازار آزاد اظهار کرد: این افزایش نرخ ارز اثر خود را روی قیمت تمام شده کالاها در کشور می‌گذارد. در حالی که دولت عملا توان جبران این افزایش هزینه‌ها را ندارد.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان از افزایش قیمت ارز حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان منفعت می‌برند، گفت: این منفعت به صورت افزایش هزینه از جیب مردم می‌رود. ما در حدود ۱۹ هزار میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم که تنها مبلغ خیلی کمی از ارز حاصل از آن به سامانه نیما روانه شده است.صمصامی به طرح افزایش مجدد حقوق‌ها در سال جاری هم اشاره کرد و گفت که مقدار هزینه‌ای که به مردم تحمیل شده بسیار بیشتر از افزایش حقوقی است که داده شده است؛ دولت حتی اگر بتواند با دادن بسته‌های کالایی، مواد غذایی اقشار ضعیف را تامین کند باز هم نمی‌تواند هزینه‌های مربوط به افزایش اجاره‌خانه‌ها و هزینه‌های جانبی دیگر را جبران کند.سرپرست اسبق وزارت اقتصاد در ادامه راه‌حل مساله را در اعطای ارز یارانه‌ای به واردکنندگان دانست و گفت: سیاست اعطای دلار ۴۲۰۰ تومانی سیاست درستی بود، اما دولت به بدترین شکل ممکن آن را اجرا کرد. یکسری از کالاها نباید ارز یارانه‌ای می‌گرفتند و از سوی دیگر برای یکسری ایجاد رانت شده بود، اما مگر حالا در سامانه نیما برای عده‌ای ایجاد رانت نشده است؟

 

ارسال نظر