اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۵۰۲

خروج کاغذ بسته بندی و «تیشو»  از فهرست ممنوعه صادراتی

گمرک جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه‌ای صادرات هشت قلم کالای دیگر را ممنوع و در مقابل صادرات کاغذ بسته بندی و تیشو را مجاز اعلام کرد.

«محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت 15 شهریورماه در نامه‌ای به «فرود عسگری» رییس گمرک جمهوری اسلامی ایران، نوشت که براساس گزارش‌ها در چهارماهه نخست امسال یک هزار و 886 تن انواع کاغذهای چاپ، تحریر، روزنامه، مکانیکی و حجیم شده صادر شده است.

وی در ادامه نامه خواست با توجه به اینکه این کالاها مشمول پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز هستند، صادرات انواع مقطوعات چوبی خام، نئوپان و‌ام دی اف خام، کاغذ باطله ممنوع شود.

به گزارش ایرنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت 21 مرداد ماه در نامه‌ای به رییس کل گمرک صادرات انواع کاغذ چاپ، بسته بندی، روزنامه و انواع تیشو را از ابتدای شهریور ماه ممنوع اعلام کرده بود.

بهبود وضعیت معاش خانوار

در دستور کار قرار گیرد

خانه ملت| عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: دولت با توجه به کاهش ارزش درآمد خانوارها باید برنامه‌های حمایتی را در راستای تقویت اقتصاد خانوارها در نظر بگیرد.

عامر کعبی، با تاکید بر لزوم تقویت اقتصاد خانوارها گفت: باید پذیرفت کاهش ارزش پول ملی باعث شده بسیاری از خانوارهای در تامین معیشت با مشکل روبرو شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: علاوه بر تاثیرات اقتصادی که رشد نرخ ارز در بازارهای مختلف داشته از لحاظ روانی نیز بازارها را دچار چالش کرده و بدیهی است باید برنامه‌ریزی جامع و عملیاتی از سوی بانک مرکزی برای ایجاد ثبات پایدار در بازار ارز در نظر گرفته شود. نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: امریکایی‌ها و دشمنان قصد دارند با تداوم کارشکنی‌ها، اقتصاد خانوارها را تضعیف کنند این در حالی است با توجه به ظرفیت‌ها فراوان در کشور و با اعمال مدیریت صحیح اقتصادی می‌توان شرایط تامین معیشت خانوارها را تسهیل کرد.کعبی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، تصریح کرد: دولت با توجه به کاهش ارزش درآمد خانوارها باید برنامه‌های حمایتی را دستور کار قرار دهد و از ادامه رشد نرخ تورم جلوگیری کند از طرفی با حمایت از تولید در راستای کاهش هزینه تولید زمینه رشد حقوق کارگران را فراهم کند.این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در شرایط فعلی اقتصاد و با توجه به محدودیت منابع، باید با اعمال مدیریت صحیح از هزینه‌های بدون توجیه در کشور جلوگیری شود تا برنامه‌های حمایتی کشور قابلیت اجرا داشته باشد.

ترخیص 24 ساعته مواد ضروری و مواد اولیه در گمرک رجایی

مدیر خروجی گمرک شهید رجایی هرمزگان گفت: ترخیص مواد ضروری و مواد اولیه در گمرک رجایی 24 ساعته شد.

مدیر خروجی گمرک شهید رجایی هرمزگان گفت: گمرک با تعیین سطح یک و دو در سامانه جامع گمرکی برای واردات مواد ضروری مانند برنج، روغن، چای و مواد اولیه کارخانه‌ها 24 ساعت شبانه‌روز خدمت رسانی می‌کند.کبریایی با بیان این مطلب افزود: گمرک شهید رجایی بندرعباس برای ورود کالاهای اساسی تشریفات گمرکی را آسان و اقدام به حمل یکسره از کشتی به کامیون کرده است و در حال حاضر کامیون‌ها بدون معطلی به درب خروج گمرک هدایت می‌شوند.مدیرخروجی گمرک شهید رجایی هرمزگان افزود: گمرک با تعیین سطح یک و دو در سامانه جامع گمرکی برای واردات مواد ضروری مانند برنج، روغن، چای و مواد اولیه کارخانه‌ها 24 ساعت شبانه‌روز خدمت رسانی می‌کند.وی گفت: اکنون بیش از پنجاه درصد از کالا به کشور از گمرک شهید رجایی بندرعباس وارد می‌شود که هشتاد درصد آن مواد غذایی ضروری و کالای اساسی است.

رشته‌هایی با بیشترین  آمار بیکاری

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، بررسی وضع فعالیت جمعیت فارغ التحصیل یا در حال تحصیل دوره‌های عالی در سال 96 از سوی مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار بیانگر این است که نرخ بیکاری جمعیت فارغ التحصیل یا در حال تحصیل دوره‌های عالی در سال 96، برای گروه مردان و زنان در کل کشور 19.4 درصد، برای گروه مردان13.5 و برای گروه زنان 30.4 درصد بوده است. از حدود 12.5 میلیون نفر جمعیت فارغ التحصیلان یا در حال تحصیل دوره‌های عالی حدود 7.1 میلیون نفر (56.9) فعال اقتصادی می‌باشند که از این تعداد 5.7 میلیون نفر (80.6 درصد) شاغل و 1.4 میلیون نفر (19.4 درصد) بیکار هستند. همچنین 5.4 میلیون نفر (43.1 درصد) غیر فعال اقتصادی می‌باشند. در سال 96 در مقایسه با سال 95 بیش از424 هزار نفر به جمعیت فعال این گروه اضافه شده است. همچنین حدود 385 هزار نفر به جامعه شاغلان و بیش از 39 هزار نفر به جامعه بیکاران افزوده شده است. نرخ بیکاری در سال 96 نسبت به سال قبل به میزان 0.6 درصد کاهش داشته است.در بین گروه‌های عمده رشته تحصیلی، بیشترین نرخ بیکاری به ترتیب مربوط به گروه‌های « حفاظت محیط زیست» (37.5 درصد)، علوم حیاتی (زیستی)، (28.4درصد) و «معماری و ساختمان (سازی)، (26.2 درصد) و « علوم فیزیکی (طبیعی) » (25.7 درصد) است. همچنین کمترین نرخ بیکاری مربوط به گروه «بهداشت» (87 درصد) است.

 

ارسال نظر