مالیات 35 درصدی برای سلاطین سکه!

۱۳۹۷/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۹:۲۷
کد خبر: ۱۲۹۴۱۰
مالیات 35 درصدی برای سلاطین سکه!

هادی سلگی|

رییس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که جدول تعیین نرخ مالیات بر دارایی‌ها در این سازمان تدوین شده است. طبق این جدول خرید و فروش 25 سکه و کمتر مشمول مالیات نخواهد شد، اما طبق فرمولی از این مقدار به بالا به صورت رتبه‌ای نرخ‌های مالیاتی متفاوتی خواهند داشت. بر اساس گفته‌های سید کامل تقوی نژاد کسانی که بیش از یک هزار سکه خرید و فروش می‌کنند مشمول 35 درصد مالیات خواهند شد.

 سیاست‌های مالیاتی ضدنابرابری

معاون وزیر اقتصاد که بعد از دو سال نشست خبری برگزار کرده بود در پاسخ به پرسش خبرنگار «تعادل» در زمینه اقدامات و سیاست‌های سازمان امور مالیاتی برای کاهش پیامدهای نابرابری‌ساز تلاطمات بازارهای دارایی پاسخ داد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان یکی از پیامدهای اصلی افزایش مداوم تورم در بازارهای طلا، ارز، مسکن ایجاد یک نابرابری شدید ناموجه و شکل‌گیری طبقه‌ای سرمایه‌دار نامولد است؛ کسانی که با خریدهای کلان سکه و ارز روزانه سودهای هنگفت و نامعقولی به دست آورند در حالی که در سوی دیگر ماجرا حقوق بگیران یا بطور دقیق‌تر کسانی که سرمایه‌ای جز نیروی کارشان ندارند، تمام سنگینی و مشقت این تورم (که بیشتر هم به خاطر رفتارهای سوداگرانه همان گروه قبلی شکل گرفته) را تحمل کنند.کارشناسان معتقدند که در همه دنیا اصلی‌ترین متولی دارنده ابزار موثر برای جلوگیری از این شکاف‌ها سازمان امور مالیاتی است. تقوی نژاد با تایید این موضوع و اینکه یکی از کارکردهای اصلی سازمان متبوع‌اش تعادل بخشی به اقتصاد است، گفت: سازمان امور مالیاتی زیرساخت‌های لازم برای مالیات‌گیری از دارایی‌هایی مانند سکه، ارز و خودرو آماده شده است و تنها منتظر تصویب قوانین لازم هستیم. اصلی‌ترین مورد این زیرساخت‌ها بانک‌های اطلاعاتی است که قبلا گفته می‌شد مانع اصلی اجرای این مهم است. اما با این حال تقوی نژاد از آمادگی کامل سازمان متبوع خود سخن گفت و اعلام کرد در بازاری مانند سکه جداولی برای اخذ مالیات آنها تدوین به این شکل که تا 25 سکه خرید و فروش شده معاف از مالیات است و بیشتر از آن طبق جدولی نرخ‌های مالیات متفاوت خواهند داشت. بطور مثال بیش از هزار سکه خرید و فروش با نرخ 35 درصد مالیات تعلق گیرد.وی همچنین با بیان اینکه اطلاعات مربوط به 50 خریدار اول سکه از بانک مرکزی دریافت شد، گفت: در مورد دریافت مالیات از خرید و فروش ارز، سکه و خودرو پیشنهادهایی را به شورای هماهنگی سران سه قوه داده‌ایم که در صورت تصویب بر اساس جداول تعیین‌شده بتوانیم از این معاملات مالیات بگیریم.

تقوی نژاد همچنین در مورد اخذ مالیات از واردکنندگان خودرو توضیح داد: آنچه ما می‌خواستیم این است که تمام واردکنندگان خودرو در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ علاوه بر مالیات معمول ۶۰ درصد مالیات دیگر نیز پرداخت کنند که پیشنهاد این موارد در خصوص سوداگران ارز، سکه و خودرو در اختیار شورای عالی اقتصاد کشور قرار گرفته است.

رییس سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: در مورد خودرو مشخص نبود که ردیف درآمدی برای مالیات اخذ شده مربوط به کدام سازمان است چرا که در بودجه، گمرک به عنوان سازمان اخذ کننده مالیات ذکر شده بود که ما در این خصوص به دولت نامه نوشتیم که در صورتی که ما به عنوان سازمان اخذ کننده مالیات شناسایی شویم، می‌توانیم مالیات خودرو را نیز دریافت کنیم.

وی افزود، در خصوص واردکنندگان خودرو عملیات ماده 181 قانون مالیات‌های مستقیم اجرا میشود. براین اساس تنها برای یک واردکننده 830 میلیارد برگ تشخیص مالیات صادر شده است.

تقوی نژاد ادامه داد، واردکنندگان خودرو اجازه دارند اظهارنامه خود را در تیر 98 ارایه کنند و وصول مالیات آنها به سال 99 موکول میشد اما تصمیم گرفتیم از ظرفیت ماده 163 قانون مالیات‌های مستقیم استفاده کنیم. به این ترتیب با مکاتبه انجام شده به دنبال اخذ مالیات علی الحساب هستیم.سید کامل تقوی نژاد در سخنرانی خود در این نشست اصلی‌ترین سیاست‌های سازمان امور مالیاتی در سال 97 را اعتماد آفرینی، برقراری عدالت مالیاتی، مبارزه با فرار مالیاتی، ارتقای سلامت نظام اداری و حمایت از تولید و اشتغال دانست و گفت: در سال جاری به دنبال کاهش مالیات عملکرد تولید از 25 درصد به 20 درصد هستیم. به گفته تقوی نژاد، مجلس و نهاد ریاست‌جمهوری نیز موافقت کلی خود را با این موضوع اعلام کرده‌اند.

 22 هزار میلیارد در تور مالیات

تقوی‌نژاد در ادامه این نشست خبری آمارهایی از کشفیات مالیاتی جدید خود ارایه دادو وی با بیان اینکه در سال گذشته تاکنون 22 هزار میلیارد تومان از محل فرار مالیاتی برگ تشخیص صادر شده است گفت: تمرکز روی مالیات ستانی از صاحبان اصلی کارت‌های بازرگانی یک‌بارمصرف در دستور کار قرار گرفته است، به عنوان مثال مشخص شد یک سبزی‌فروش با 3 میلیون تومان شناسنامه خود را د راختیار افرداد سودجو قرارداده و 12 میلیارد تومان بدهی مالیاتی برای این شخص صادر شده است همچنین به همین روش از یک فرد لحاف‌دوز استفاده شده و 30 میلیارد تومان برگ تشخیص مالیاتی صادر شده است.

وی با اشاره به اطلاعات اندک تجاری کارت‌های بازرگانی گفت: از همین محل در یکی از استان‌های کشور 3 هزار میلیارد تومان برگ تشخیص مالیاتی صادر شده است.

تقوی‌نژاد افزود: با بررسی‌ تراکنش مالیات یک فرد که 880 میلیارد تومان گردش مالی داشته 220 میلیارد برگ تشخیص مالیاتی صادر شده است.

 262 هزار میلیارد مالیات ارزش افزوده

رییس سازمان مالیاتی با بیان اینکه از ابتدای وصول مالیات ارزش افزوده 262 هزار میلیارد تومان مالیات اخذ شده است گفت: از این رقم 89 هزار میلیارد تومان عوارض به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز شده است.

وی افزود: 70 درصد شهرداری‌های کشور 80 درصد از درآمدهای خود را از محل مالیات و عوارض تامین می‌کنند. همچنین 14 هزار و 400 میلیارد تمان در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است و از ابتدای سال‌جاری تاکنون 2200 میلیارد تومان از محل عوارض صرف تحول سلامت تخصیص پیدا کرده است.معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه در پنج ماهه ابتدای سالجاری 36 هزار 600 میلیارد تومان مالیات اخذ شده است 8500 میلیارد عوارض به حساب شهرداری‌ها واریز شده است و این نشان می‌دهد عملکرد سازمان نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد رشد داشته است.تقوی‌نژاد با بیان اینکه در سال 96 درآمدهای مالیاتی 99 هزار میلیارد بوده که 97 درصد آن محقق شده است، گفت: سهم مالیات 15 درصد و سهم عوارض 20 درصد رشد داشته است.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه مقرر شده علاوه بر شهرداری‌ها و وزارت بهداشت 27 صدم درصد از محل مالیات اخذ شده برای وزارت ورزش برای توسعه ورزش همکاری قرار گیرد.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه در خرداد و تیر سالجاری 4 میلیون و 863 اظهارنامه الکترونیکی در سازمان دریافت شده است گفت: در این سال صددرصد اظهارنامه‌ها به صورت الکترونیکی دریافت شده است.وی افزود: در تیرماه 705 هزار اظهارنامه از اشخاص حقیقی وصول شده که 278 هزار اظهارنامه مربوط به اشخاص حقوقی و 426 هزار متعلق به سازمان املاک تجاری دریافت شده است.تقوی‌نژاد با بیان اینکه در سال 97 وصول مالیات‌های معوق در دستور کار قرار گرفته گفت: مقرر شده کلیه پرونده‌های مربوط به سال 95 و ماقبل در سال 97 تعیین تکلیف شود.وی ادامه داد: 85 درصد از درآمدهای ناشی از مالیات ارزش افزوده از طریق خودابرازی و توافق طرفین صورت گرفته است به همین دلیل علت مخالفت با مالیات ارزش افزوده فرار از شفافیت و مشخص شدن طرفین معاملات است.

 بررسی تراکنش‌های بالای 5 میلیارد

رییس سازمان مالیاتی در ادامه با بیان اینکه سازمان مالیاتی مجوز بررسی تراکنش‌های بالای 5 میلیارد را دارد گفت: بر همین اساس 6005 تراکنش مشکوک رسیدگی شده و 12 هزارمیلیارد درآمد مالیاتی شناسایی شده است همچنین 70 میلیون رکورد تراکنش مشکوک مالی در اختیار قرار گرفته تا توسط سازمان مالیاتی بررسی شود.

وی افزود: در حال حاضر 4 هزار مورد مشکوک به فرار مالیاتی شناسایی شده است که هزار مورد آن حاصل اقدام مشترک با دستگاه‌های اطلاعاتی بوده است.تقوی‌نژاد ادامه داد: در سه ماهه نخست امسال 23 عملیات اجرایی از سوی سازمان مالیاتی انجام شده است بطور مثال در محله‌های اطراف بازار تهران منازل مسکونی کشف شده‌اند که 24 مورد شرکت‌های که فعالیت‌های گسترده مالی داشته‌اند شناسایی شدند.معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه با بررسی‌های انجام شده تمرکز ویژه‌ای روی معاملات بورس کالا انجام شده گفت: با بررسی‌های انجام شد ه در خصوص سوءاستفاده از معافیت‌های صادراتی در مناطق آزاد 4 هزار میلیارد تومان مالیات و جریمه صادر شده است.

تقوی‌نژاد تاکید کرد: پدیده تشکیل شرکت‌های صوری و کاغذی مختص کشور ما نیست و در فرانسه به این شرکت‌ها عنوان ققنوس داده‌اند یعنی بعد از دو سال این شرکت‌ها بطور کلی ناپدید می‌شوند در سال 96 پانصد شرکت صوری شناسایی شد و کل شرکت‌ها صوری شناسایی شده حدود 4 هزار شرکت است.

وی با بیان اینکه یک میلیارد و 300 میلیون رکورد اطلاعاتی در دسترس سازمان قرار گرفته گفت: 12 دستگاه کلیدی مانند گمرک، سازمان ثبت به عنوان ثبت اسناد و احوال برای دریافت اطلاعات تعریف شده‌اند.رییس سازمان مالیاتی افزود: تاکنون اطلاعات تسهیلات همه بانک‌ها در اختیار قرار گرفته است اما فقط یک بانک و یک موسسه اطلاعات سپرده‌ها را در اختیار بانک مرکزی نگذاشته‌اند.وی با بیان اینکه این اطلاعات در ماه جاری بطور کامل توسط بانک مرکزی دریافت و بعد از تجمیع به سازمان مالیاتی ارسال خواهد شد گفت: اطلاعات مربوط به سپرده‌ها برای مالیات سال 96 مورد استفاده قرار می‌گیرد.تقوی‌نژاد در بخشی از سخنانش در پاسخ به اینکه سازمان امور مالیاتی چه برنامه‌ای برای اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی دارد، بیان کرد: این موضوع با وزارت امور اقتصادی و دارایی مطرح شده وبه زودی ساماندهی خواهد شد.

 

 

ارسال نظر