اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۲۳۷
اخبار کلان

پایان عمر امضاهای طلایی با دولت الکترونیک

خانه ملت  نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: دولت الکترونیک در ایران تاکنون نتوانسته سیستم را جایگزین نقش اشخاص در انجام امور اداری کند.

سید حسن حسینی شاهرودی درباره لزوم توجه به دولت الکترونیک، گفت: شفافیت در دنیا با قانون و اجرای سیستمی قانون به دست می‌آید بنابراین برای مبارزه با فساد باید از سیستم استفاده شود.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، افزود: سلامت اداری، عدالت، شفافیت و نبود فساد و تبعیض ناشی از اجرای صحیح قانون در کشورهای پیشرفته است و نقش اشخاص در اجرای قانون به حداقل می‌رسد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس ادامه داد: به‌کارگیری صندوق مکانیزه فروش یک نمونه از توجه به دولت الکترونیک در حوزه مالیاتی است و باعث می‌شود بصورت سیستمی کارها انجام شود و در نهایت عدالت مالیاتی را در پی دارد.

حسینی شاهرودی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با تاکید بر پیشگیری از ایجاد رانت در اقتصاد گفت: اینکه قوه تشخیص از اشخاص به سیستم انتقال یابد از رانت و اصطلاحا امضای طلایی جلوگیری می‌کند.

وی افزود: امضای طلایی رانتی است که در اختیار افراد قرار می‌گیرد و این امضا حتی در سطح مدیران و کارشناسان ادارات است چرا که اگر امضا نشود کارها با دشواری روبرو می‌شود و باید پذیرفت دولت الکترونیک در ایران تاکنون نتوانسته سیستم را جایگزین نقش اشخاص در انجام امور اداری کند.

حسینی شاهرودی ادامه داد: نقص سیستم، جامع نبودن سیستم و لینک نبودن سیستم‌ها و سامانه‌ها از علل عملکرد ضعیف دولت الکترونیک است و در این راستا باید دستگاه متولی با قدرت و اختیار بالا تشکیل شود تا ابر سامانه پروژه دولت الکترونیک را پیگیری کند. نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: باید مسوولان مربوطه در خصوص روند دولت الکترونیک پاسخگو باشند و گزارش ارایه کنند.

خرید تجهیزات پزشکی دارای تولید مشابه داخل مجاز شد

بر اساس اعلام گمرک، خرید ملزومات و تجهیزات پزشکی به دلیل شرایط ضروری در کشور از تصویب‌نامه ممنوعیت خرید کالاهای خارجی دارای مشابه تولید داخل مستثنی شد.

خرید ملزومات و تجهیزات پزشکی به دلیل شرایط ضروری در کشور از تصویب‌نامه ممنوعیت خرید کالاهای خارجی دارای مشابه تولید داخل مستثنی شد. اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور در این ارتباط با ارسال تصویب نامه هیئت وزیران به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه بودجه اعلام کرد: هیات وزیران در جلسه ۱۴ شهریور ۹۷ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و اصل یک صد و سی و هشتم قانونی اساسی تصویب کرد: خرید ملزومات و تجهیزات پزشکی در شرایط ضروری به تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت صنعت، معدن و تجارت از تصویب نامه شماره ۲۶۷۲۵ ت ۴۸۴۶۲ و اصلاحات بعدی آن مستثنی است.

دادگاه مفسدان اقتصادی مُسکن موقت است

ایسنا        یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تا وقتی زیرساخت‌های اقتصادی کشور را تصحیح نکنیم، حتی علنی برگزار شدن دادگاه‌ مفسدان اقتصادی در بین مردم به عنوان یک نمایش دیده می‌شود.

معصومه آقاپور علیشاهی درخصوص تاثیر برگزاری علنی دادگاه‌ مفسدان و اخلال‌گران اقتصادی بر بازار، اظهار داشت: اینگونه موارد نقش یک مُسکن موقت را بازی می‌کند و می‌تواند یک امنیت روانی خیلی کم را به دنبال داشته باشد، اما مهم زیر ساخت‌های اقتصادی کشور است، تا این زیر ساخت‌ها را تصحیح نکنیم، حتی علنی برگزار شدن این دادگاه‌ها به عنوان یک نمایش در بین مردم دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: شاید برگزاری دادگاه‌ها در چند ماه پیش تاثیری داشت ولی فکر نکنم در وضعیت فعلی تاثیری داشته باشد و کاری از پیش نخواهد برد.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه « اینگونه محاکمه مفسدان، وضعیت را بدتر می‌کند» گفت: اگر این دانه درشت‌ها را برجسته کنیم، با ایجاد رعب و وحشت موجب می‌شویم تعداد محدودی از آنها هم که در تولید فعالیت و سرمایه‌گذاری می‌کنند یا پول‌های خود را از گردش خارج کنند یا خودشان از کشور بروند.

آقاپور عنوان کرد: یکی از مشکلات اساسی ما موضوع بروکراسی و عدم تصمیم‌گیری متمرکز در کشور است، به نظر من باید معاونین وزرا، مدیران میانی و کارشناسان را محاکمه کنیم.

 

 

ارسال نظر