میوه با تورم 92.6 درصدی، صدرنشین گرانی خوراکی‌ها

۱۳۹۷/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۱۵۶
میوه با تورم 92.6  درصدی، صدرنشین گرانی خوراکی‌ها

آخرین گزارش از تحولات قیمتی در کالاهای خوراکی بانک مرکزی از تورم بین حداقل دو تا ۱۹ درصدی کالاهای مصرفی در یک ماه گذشته حکایت دارد. با بررسی قیمت اقلام خوراکی و مقایسه با قیمت سال گذشته می‌‌بینیم که افزایش قیمت‌ها شکلی نگران‌کننده‌تر به خود گرفته است. افزایش 51.8 درصدی تخم مرغ، تورم 92.6 درصدی میوه‌های تازه و گرانی 36 درصدی قیمت گوشت قرمز در یک‌سال خبر از یک شتاب فزاینده قیمتی در کشور می‌دهد که می‌تواند سرانه مصرف را به‌شدت کاهش دهد. همچنین در میان 10 محصولی که بیشترین تورم نقطه به نقطه را داشتند، هشت محصول متعلق به گروه میوه و سبزیجات بود و تنها ماست پاستوریزه و تخم‌مرغ در میان 10 رتبه اول بیشترین افزایش قیمت کالاها قرار دارند.

به گزارش «تعادل»، تازه‌ترین گزارشی که بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به نهم شهریورماه منتشر کرد، نشان از افزایش قیمت در حداقل ۱۰ گروه از این کالاها دارد. طبق این گزارش قیمت خرده‌فروشی لبنیات در هفته منتهی به نهم شهریورماه نسبت به هفته مشابه سال قبل ۳۸.۴ درصد، تخم مرغ ۵۱.۸ درصد، برنج ۱۲.۴ درصد، حبوبات ۳.۱ درصد، میوه‌های تازه ۹۲.۶ درصد، سبزی‌های تازه ۳۴ درصد، گوشت قرمز ۳۶ درصد، گوشت مرغ ۳۴.۷ درصد، قند و شکر ۲۲.۹ درصد، چای ۲۲.۶ درصد و روغن نباتی ۱۰.۸ درصد رشد داشته است.

همچنین بر اساس گزارش قیمت خرده‌فروشی در هفته منتهی به نهم شهریور، قیمت ۱۰ گروه نسبت به هفته قبل از آن افزایش و یک گروه کاهش یافت. بر این اساس، در هفته منتهی به نهم شهریور ماه نرخ لبنیات ۰.۴ درصد، تخم مرغ یک درصد، برنج ۱.۷ درصد، حبوب ۰.۴ درصد، میوه‌های تازه ۲.۲ درصد، سبزی‌های تازه ۰.۲ درصد، گوشت قرمز ۱.۸ درصد، گوشت مرغ ۲.۳ درصد، قند و شکر ۰.۴ درصد و چای ۰.۱ درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش و نرخ روغن نباتی ۰.۲ درصد کاهش یافت.

در هفته مورد نظر این گزارش نسبت به هفته قبل، در گروه لبنیات بهای ماست غیرپاستوریزه معادل ۲.۷ درصد و ماست پاستوریزه ۰.۹ درصد افزایش داشت ولی قیمت پنیر غیرپاستوریزه ۰.۱ درصد کاهش یافت. بهای سایر اقلام ثابت بود. قیمت تخم مرغ معادل یک درصد افزایش داشت و شانه‌ای ۱۳۸ هزار تا ۲۲۰ هزار ریال فروش می‌رفت.

در این هفته همچنین در گروه برنج، بهای برنج وارداتی غیرتایلندی معادل ۰.۴ درصد و برنج داخلی درجه یک و درجه دو به ترتیب ۱.۶ درصد و ۳.۴ درصد افزایش یافت. در گروه حبوب قیمت لوبیا چیتی بدون تغییر بود. بهای عدس معادل ۰.۵ درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام بین ۰.۲ درصد تا ۲.۴ درصد افزایش داشت. در هفته مورد بررسی، در میادین زیرنظر شهرداری لیموشیرین و موز عرضه نمی‌شد. سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه‌فروشی‌ها متفاوت بودند، بـه نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه بهای هلو معادل ۰.۵ درصد، خربزه ۳.۱ درصد و هندوانه ۱۹.۱ درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام بین ۲.۹ درصد تا ۱۲.۶ درصد افزایش یافت. در گروه سبزی‌های تازه بهای گوجه‌فرنگی معادل ۹.۳ درصد، بادمجان ۳.۸ درصد، کدو سبز ۰.۱ درصد و سیب زمینی ۱.۳ درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام بین ۱.۱ درصد تا ۵.۱ درصد کاهش داشت.

دیگر کالایی که افزایش قیمت بالایی داشته مرغ است بطوری که ۱۷.۵ درصد نسبت به یک ماه گذشته گران شد و هر کیلو بطور متوسط تا ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان در سطح شهر فروش رفت، گوشت قرمز نیز ۷.۶ درصد رشد قیمت داشت و بطور متوسط ۶۱ هزار تومان برای هر کیلو قیمت خورد.

قند و شکر تا ۱۸.۹ درصد در یک ماه گران شده و هر کیلو بطور متوسط تا ۴۸۷۰ تومان فروخته شده است. از سوی دیگر چای خارجی متوسط قیمتی تا ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان داشت. روغن‌ها نیز ۰.۴ درصد گران شده و روغن نباتی هر کیلو ۲۷ هزار و ۸۳۰ تومان و روغن مایع تا ۵۷۵۰ در بازار فروش رفت.

    هشدار تورم نقطه‌ای

بانک مرکزی در حالی تورم نقطه به نقطه مرداد ماه امسال را 24.2 درصد اعلام کرده که تورم تولیدکننده در این مدت 33.8 درصد اعلام شد. این میان بیشترین میزان تورم تولیدکننده به بخش صنعت تعلق دارد و نگرانی‌ها نسبت به تداوم روند فزاینده افزایش قیمت‌ها تا پایان سال جاری همچنان ادامه دارد. این ارقام سبب شده تا برخی از کارشناسان به پیش‌بینی رقم تورم کل تا پایان سال دست بزنند؛ از جمله حسین راغفر روز 12 شهریور ماه در گفت‌وگو با «تعادل» رقم تورم کل تا پایان سال را حدود 60 درصد پیش‌بینی کرد که به بیکاری حدود دو میلیون نفر در بخش صنعت منجر خواهد شد. با این همه آمار خرده فروشی یک هفته منتهی به نهم شهریور حاکی از آن است که قیمت‌ها در ماه‌های آینده با شتابی بیشتر افزایش می‌یابند و هر چند دولت توانسته با کنترل نسبی خود در مقابل افزایش قیمت پرشتاب برخی کالاهای اساسی مانند گوشت بایستد و نرخ تورم آن را در قیاس با کالاهای دیگر در شرایط متناسب قرار دهد، قیمت میوه بطور میانگین بیش از 92 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت. بررسی زیرگروه‌های خوراکی نشان می‌دهد بیشترین افزایش قیمت در قیاس با هفته مشابه سال قبل را موز تجربه کرده است که در عرض یک‌سال قیمت آن 181 درصد بالاتر رفته است. پس از موز بیشترین تورم نقطه به نقطه به طالبی، هندوانه و خربزه تعلق دارد که به ترتیب 109.7 درصد، 94 درصد و 82.8 درصد رشد قیمتی را تجربه کردند. پس از آنها گلابی، بادمجان، انگور و سیب گلاب بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند.

 

 

ارسال نظر