همه مسوولان در ایجاد وضعیت فعلی شریک هستند!

۱۳۹۷/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۹۸۲
همه مسوولان در ایجاد وضعیت فعلی شریک هستند!

گروه اقتصاد کلان|

 مراسم تجلیل از بازنشستگان نمونه کشوری، تبدیل به عرصه‌ای شد تا مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری و سرپرست وزارت کار بخشی از مشکلات خود را مطرح کنند و ضمن تایید شرایط سختی که کشور در روزها و ماه‌های آینده با آن دست به گریبان خواهد بود، به ارائه راهکارهایی برای عبور از این بحران بپردازند. مسعود پزشکیان یکی از سخنرانان این مراسم بود که مباحثی را درباره وضع این روزهای اقتصاد ایران مطرح کرد و گفت: نه تنها دولت بلکه همه در به وجود آمدن اوضاع اقتصادی این روزهای کشور مقصر هستند.

به گزارش تعادل، روز گذشته مراسم تجلیل از بازنشستگان نمونه کشوری در باغ کتاب تهران برگزار شد،‌ در این مراسم جمشید تقی‌زاده، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری که اولین سخنران این مراسم بود، در سخنانی اظهار کرد: صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان دومین صندوق بزرگ بیمه‌ای کشور یک بنگاه اقتصادی - اجتماعی است که به صورت خودگردان اداره می‌شود و اداره آن اقتصادی و مبتنی بر اصول و محاسبات بیمه‌ای صورت می‌گیرد و رویکرد و کارکرد آن اجتماعی است.

تقی‌زاده با اشاره به همایش روز خانواده و تکریم بازنشسته به عنوان یک رویداد جریان‌ساز،‌ پویا و بالنده در میان بازنشستگان کشوری، گفت: در دولت تدبیر و امید، عزت و کرامت بازنشستگان و منزلت اجتماعی آنان به مثابه یک اصل مهم سرلوحه سیاست‌ها و برنامه‌های دولت یازدهم در نظر گرفته شده و در این زمینه صندوق بازنشستگی کشوری تمهیدات ویژه‌ای را برای جایگاه، رشد و تعالی منزلت اجتماعی بازنشستگان، افزایش رفاه اجتماعی، ارائه خدمات درمانی مطلوب به این افراد پیش‌بینی کرده است که بخشی از این برنامه‌ها و سیاست‌ها تا پایان سال و بخش دیگر در سال آینده و با حمایت دولت و همکاری مجلس شورای اسلامی محقق خواهد شد.

وی در ادامه به برخی از اقدامات رفاهی و معیشتی صندوق بازنشستگی در سال 97 اشاره کرد و گفت: افزایش تدریجی و پلکانی حقوق بازنشستگان با رویکرد ترمیم و بهبود معیشت آنها به یک میلیون و 200 هزار تومان در سال 97 افزایش یافته و امسال با اجرای طرح همسان‌سازی، 84 درصد از بازنشستگان مشمول افزایش حقوق در قالب این طرح شدند که به طور میانگین حقوق آنها از یک میلیون و 800 هزار تومان به 2 میلیون و 100 هزار تومان افزایش یافت.تقی‌زاده تصریح کرد: صندوق به منظور رفع احتیاجات و نیازهای اولیه اقتصادی بازنشستگان اعطای وام ضروری 5 میلیون تومانی با کارمزد 4 درصد و اقساط 36 ماهه با اعتبار نزدیک به

2 هزار میلیارد تومان را به 400 هزار نفر از بازنشستگان و موظفین تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری از ابتدای مهر امسال آغاز خواهد کرد.مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد: پرداخت مستقیم حقوق بازنشستگان در تمام استان‌های کشور و کاهش مدت زمان پرداخت حقوق از حداکثر یک هفته به دو ساعت، برگزاری سفرهای گردشگری و تورهای سیاحتی و زیارتی برای 200 هزار نفر با افزایش کمک هزینه سفر از 660 هزار تومان به 740 هزار تومان به اتفاق یک همراه از دیگر برنامه‌های صندوق بازنشستگی محسوب می‌شود.

تقی زاده گفت: صندوق‌های بازنشستگی جزئی از یک کل به نام نظام تامین اجتماعی هستند و وظیفه آنها به زبان ساده تجمیع و پس‌انداز بخشی از حقوق و دستمزد افراد جامعه در زمان اشتغال و انتقال مجدد آنها به فرد در زمان بازنشستگی یا از کارافتادگی و البته با حفظ قدرت خرید مبالغ انباشته شده طی زمان است و لذا با این تعریف زمانی که سخن از بحران در چنین نهادهایی به میان می‌آید منظور بحران مالی به شکل بر هم خوردن توازن جریان نقدی ورودی و خروجی صندوق‌ها است.

وی ادامه داد:‌ شرایطی که به نظر می‌رسد در بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی کشور سایه افکنده و پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم شرایط فعلی طی سال آینده وضعیت سخت و دشواری بر صندوق‌های کشور حاکم شود که البته اگر تدابیر لازم به موقع اندیشیده شود سایه بحران از روی صندوق‌ها کنار خواهد رفت.

تقی زاده با طرح این سوال که «علل اصلی بوجود آمدن بحران صندوق‌های بازنشستگی چیست؟» تصریح کرد: البته دلایل بسیاری برای آن می‌توان برشمرد که از آن جمله می‌توان به بازنشستگی پیش از موعد، فاصله میان سن بازنشستگی تا میانگین عمر ایران، عدم پرداختن به صندوق‌ها، افزایش ناگهانی حقوق و دستمزد و اعمال آن در حقوق 2 سال آخر، ورودی اعضای جدید و شاغلان به چند صندوق و مصوبات متعدد افزایش تعهدات و دامنه خدمات صندوق‌ها بدون تامین مالی اشاره کرد.

تقی‌زاده بیان کرد:‌ طبعا در چنین شرایطی برای حل این مسائل، صندوق بازنشستگی کشوری با تدابیر علمی و با نگاهی به آینده و نقد عالمانه - منصفانه و در چارچوب منافع ملی تلاش می‌کند تا کابوس‌ها و یاس و ناامیدی ایجاد شده برای بازنشستگان به امید و امیدواری تبدیل کند.وی همچنین به برنامه‌ریزی صندوق بازنشستگی کشوری و رایزنی این صندوق با شهرداری تهران

در خصوص نامگذاری 22 بوستان در 22 منطقه تهران به نام بازنشستگان خبر داد و گفت: البته این طرح مورد تایید شهرداری قرار گرفته و در آینده این اتفاق خواهد افتاد.مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: هر برنامه‌ دیگری که ما پیش‌بینی کرده‌ایم مثل راه‌اندازی دهکده سلامت یا باشگاه بازنشستگان در 31 استان است که در این زمینه از هر کدام از استانداران خواسته‌ایم در هر استان زمینی را به مساحت 20 هکتار در اختیار صندوق بازنشستگی قرار دهند تا بتوانیم باشگاه بازنشستگان را راه‌اندازی کنیم.

 همه ما در ایجاد وضعیت فعلی مقصریم!

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون برای خودمان یک سفره پهن کرده ایم و برای مردم سفره ای دیگر، عدالت رنگ، حزب و گروه نمی‌شناسد باید منصفانه با مردم برخورد شود. مسعود پزشکیان سخنران بعدی این مراسم بود و ضمن تقدیر از بازنشستگان تاکید کرد: در حال حاضر به عنوان نماینده مجلس می گویم که باید آنچه را که برای خویش و خویشاوندان خود می پسندیم برای مردم هم بپسندیم و در این زمینه انصاف داشته باشیم. وقتی که چیزی در جامعه نیست باید برای همه نباشد؛ جانب انصاف را باید رعایت کنیم وقتی مردم می‌بینند که ما چه طور رفتار می‌کنیم، صدایشان درمی آید. نایب رییس مجلس خاطرنشان کرد: باید جوابگوی مردم باشیم همه در وضعیتی که در جامعه ایجاد شده است، تقصیر داریم، بیاییم اختلاف ها را کنار بگذاریم و مشکلات را حل کنیم. باید جوابگوی مشکلات مردم باشیم و همه دست به دست هم دهیم و این سفره ای که برای مردم پهن کرده ایم را درست کنیم، دیگر وقت حرف زدن نیست وقت عمل است. پزشکیان افزود: باید به مسوولان در انجام وظایف خود اختیارات مناسب داده شود؛ در زمانی که بنده وزیر بهداشت بودم اعلام شده بود تا زمانی که پول داده نشود، کسی نمی‌تواند بستگان خود را که در بیمارستان فوت کرده اند، ترخیص کند. باید گفت که این موضوع شرم آور بود و مقررات و قوانین این چنین مشکلاتی را ایجاد کرده بودند.

  بیمه تکمیلی در اولویت برنامه های

 صندوق های بازنشستگی باشد

انوشیروان محسنی بندپی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به عنوان سخنران دیگر این مراسم با تاخیر و دیرتر از بقیه سخنرانان خود را به محل همایش رساند. او با اشاره به شرایط سخت بازنشستگان گفت: به هر سه صندوق تامین اجتماعی، کشوری و فولاد تکلیف کردیم دغدغه خرید خدمات سلامت را از بازنشستگان بردارند و آنها را از یک بیمه تکمیلی خوب و کامل بهره‌مند کنند. بیمه پایه باید برای همگان باشد و بعد بر اساس منابع و نیازهایی که افراد دارند بیمه تکمیلی و سایر خدمات منظور شود.

بند پی با اشاره به ارتقای خدمات نظام سلامت و افزایش امید به زندگی در جامعه گفت: اگر بدو انقلاب امید به زندگی ۵۷ سال بوده اکنون به بالای ۷۷ سال برای زنان و ۷۳ سال برای مردان رسیده است.وی افزود : نسبت شاغلین به بازنشستگان تغیر کرده و اکنون ۴.۹ درصد ورودی و ۸.۸ درصد خروجی و بازنشستگی داریم. در سال ۵۴ نسبت شاغلین به بازنشستگان ۲۵ به ۱ بود و در سال ۹۶، ۶.۳ به یک است که نشان می‌دهد با یک بحران در صندوق های بازنشستگی روبرو هستیم.

 از قدرت خرید جامعه 30 درصد کاسته شده است

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به یک میلیون و۴۰۰ هزار بازنشسته کشوری، سه میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته تامین اجتماعی و ۸۹ هزار بازنشسته صندوق فولاد گفت: از هفت میلیون و ۶۰۰ هزار نفر افراد بالای ۶۰ سال بیش از ۶۰ درصد تحت پوشش صندوق ها هستند، اما هنوز افرادی را داریم که از هیچ حمایت مالی و بازنشستگی برخوردار نیستند. همچنین

۲۰ درصد سالمندان زن و ۱۰ درصد سالمندان مرد تنها زندگی می‌کنند.

وی به برگزاری اجلاس سالمندان اشاره کرد و گفت:. اکنون شاهد وضع نامطلوبی با توجه به افزایش قیمت‌ها و گرانی هستیم و طبق آنچه اعلام شد قدرت خرید جامعه ۳۰ درصد کاهش یافته است. در این میان اقشار کم درآمد و بازنشستگان بیشتر در فشار هستند و باید به دنبال همسان سازی حقوق بازنشستگان باشیم.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حوادث تلخ جاده‌ای و مرگ و میر ناشی از آن به طور متوسط ۱۶ هزار نفر با میانگین سنی ۳۲ سال رخ می‌دهد اما میانگین سرطان بالای ۵۰ سال است عنوان کرد: در سنین بالا بیماری‌هایی سراغ افراد می آیند که هزینه خرید خدماتش طاقت فرساست و اگر در یک خانواده یک بیمار صعب العلاج باشد تمام منابع خانواده صرف می‌شود و دچار هزینه فلاکت بار می‌شوند.

  در حاشیه

در آغاز همایش روز گذشته، یکی از نمایندگان بازنشستگان پای تریبون حاضر شد و از مشکلاتی که برای بازنشستگان به وجود امده سخن گفت. یکی از مجری‌های جلسه چند بار در حین این صحبت‌ها، به شکل کتبی از سخنران خواست تا به صحبت‌هایش به دلیل کمبود وقت خاتمه دهد. این تذکرات با اعتراض چند نفر از بازنشستگان همراه شد که با دست زدن خود خواهان ادامه سخنرانی نماینده خود بودند.

در همین رابطه یکی از معترضان که جزو بازنشستگان وزارت مسکن محسوب می‌شد، به «تعادل» گفت: تمام این مراسم و هزینه‌هایش برای بازنشستگان بوده و من توقع داشتم که اجازه صحبت کردن بیشتری به ما و نمایندگانمان داده شود. مسوولان هر روز در رسانه‌های مختلف نظرات خود را بیان می‌کردند و ما دوست داشتیم امروز که آنها حضور دارند ما بیشتر صحبت کنیم. به این دلیل با کف زدن خود اعتراض کردیم که البته به نظر می‌امد حراست مجموعه از این رفتار خوشش نیامد.

 

 

ارسال نظر