اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۸۲۹

ترخیص کالا در گمرکات به حالت عادی بازگشت

رییس کل گمرک ایران اعلام کرد: ترخیص کالا از گمرکات کشور به حالت عادی بازگشته است.

فرود عسگری با بیان اینکه همواره کمک کار واحدهای تولیدی به ویژه خودروسازان بودیم، اظهار داشت: گمرک توانست برای مشکلات بانکی کسانی که مشکل تخصیص و تامین داشتند کالاها را به صورت درصدی ترخیص کند یعنی ۸۰ تا ۹۰ درصد محموله‌های وارداتی را برای خودروسازان ترخیص کردیم اخیرا هم که بحث مابه التفاوت نزخ ارز نیما و بانکی با بازار آزاد پیش آمد فعلا پرداختی به بانک صورت نمی‌گیرد بلکه با مراجعه به بانک عامل، تعهدی مبنی به پرداخت در ۶ ماه آینده می‌دهند البته در ۲۹ مرداد دولت مصوبه‌ای داد که مشکل تا حدودی حل و روند ترخیص در گمرک عادی شد.

وی اضافه کرد: خطوط تولید و مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید با تشخیص وزارت صنعت مشمول معافیت شد که در قالب ۳۴۷۰ ردیف تعرفه کد اچ اس به ما اعلام شد که هم اکنون ما و بانک مرکزی داریم به آن عمل می‌کنیم طوری که وضع ترخیص خوب و مناسب شده است.

رییس کل گمرک ایران، گفت: در ابلاغ مصوبه ۲۹ مرداد از آنجا که تکلیف از ابتدا مشخص نبود ابتدا به سازمان حمایت داده شد و سپس به بانک مرکزی، قدری مشکل در ترخیص کالاها ایجاد کرد اما بلافاصله اصلاح صورت گرفت و ما هم چهارشنبه گذشته به گمرکات ابلاغ کردیم.

عسگری افزود: از طرفی چون وزارت صنعت، کد اچ اس را به گمرک و بانک مرکزی ابلاغ کرد مشکل خاصی اکنون در ترخیص کالاها از گمرک وجود ندارد. وی افزود: آماری که از گمرکات گرفتم ترخیص کالا در گمرکات به حالت عادی بازگشته است.

دسترسی عمومی به اطلاعات حقوق و مزایای مدیران

مهر|سازمان اداری و استخدامی اعلام کرد: دریافتی‌های مدیران از ابتدای سال ۱۳۹۷ به صورت شفاف در سامانه دستگاه‌های اجرایی قرار خواهد گرفت.

بر اساس اعلام سازمان اداری و استخدامی کلیه دستگاه‌های مشمول بر همه بخش‌های زیر مجموعه قوای مجریه، مقننه و قضاییه و نهادهای زیرنظر مقام معظم رهبری مکلف شده‌اند تا اطلاعات مربوط به حقوق و مزایای کارکنان خود را از ابتدای سال جاری در سامانه مذکور ثبت کنند.

اجرای این تکلیف از سوی دستگاه‌های زیرمجموعه قوه مجریه آغاز شده و در این راستا بخش قابل توجهی از آنها اطلاعات مربوط به حقوق و مزایای کارکنان خود را در سامانه ثبت کرده، یا در حال ثبت و تکمیل اطلاعات هستند.

این در حالی است که متأسفانه هیچ یک از دستگاه‌های اجرایی خارج از قوه مجریه تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده، یا اگر اطلاعات خود را وارد کرده‌اند، این اطلاعات را در سامانه بارگذاری نکرده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود تا پایان تابستان تمام دستگاه‌های اجرایی زیر مجموعه دولت، اطلاعات خود را در این سامانه بارگذاری کنند و حتماً دسترسی عموم مردم به اطلاعات حقوق و مزایای مقامات، مسوولان و مدیران در چارچوبی که قانون مشخص کرده است فراهم خواهد شد و کلیه دریافتی‌های مدیران از ابتدای سال ۱۳۹۷ به صورت شفاف در سامانه دستگاه‌های اجرایی قرار خواهد گرفت.

تلاش مجلس برای تامین کالاهای اساسی مردم

خبرگزاری صدا وسیما| محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به آشفتگی‌های بازار ناشی از جنگ اقتصادی امریکا و هم‌پیمانانش علیه ایران شاهدیم که کالاهای اساسی به شکل و قیمت مناسب در دسترس مردم قرار ندارد اما به دنبال اطمینان بخشی به مردم هستیم که نگران تأمین کالاهای مورد نیاز و ضروری خود نباشند.

وی ادامه داد: طرحی دو فوریتی داریم که کلیاتش در مجلس تصویب شد. طبق این طرح دولت باید کالاهای اساسی مانند مواد پروتئینی شامل گوشت قرمز و سفید، روغن، حبوبات، قند و شکر و لبیات را تأمین و توزیع صحیح انجام دهد تا با قیمت و زمان مناسب به دست مردم برسد.

مفتح گفت: وقتی مواد اولیه این نیازمندی‌ها بر اساس دلار 4 هزار و 200 تومانی باشد پس قیمت تمام شده پایین و مناسبی هم خواهد داشت. کالاهایی که دولت با ارز بیشتر از 4 هزار و 200 تومان تهیه کند ممکن است گران‌تر به دست مصرف کننده برسد پس این طرح دو فوریتی حتماً بار مالی هم خواهد داشت.

وی تأکید کرد: به دنبال آنیم که طرح و نرخ‌گذاری جدید در بازار ایجاد نشود.

تعاونی‌های نیروهای مسلح، کارمندان، فرهنگیان و عشایر بسترهای مناسبی برای توزیع این کالاهای ضروری هستند.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه از نهایی شدن نتایج این طرح پس از تأیید دو فوریت در صحن علنی مجلس خبر داد و افزود: این طرح حداکثر تا چهارشنبه به انجام خواهد رسید و پس از تأیید شورای نگهبان، عملیاتی می‌شود.

 

ارسال نظر