مردم به آینده اقتصاد ایران بی‌اعتماد شده‌اند

۱۳۹۷/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۷۴۲

محمدعلی متفکر آزاد درباره اینکه دولت چه قدر در اقتصاد سهم دارد و اینکه می‌تواند در نوسان و التهابات در بازار و قیمت‌ها نظارت و کنترل کند، اظهار کرد: رییس‌جمهور و هیات دولت از قرار معلوم خط اقتصاد لیبرالی آن هم نه از موضع علمی را دنبال می‌کنند، تصریح کرد: نحوه کار آن به‌گونه‌ای است که هم در کار اقتصاد دخالت می‌کنند و هم می‌گویند آزاد باشد. این شیوه فله‌ای عمل کردن در اقتصاد است. با وجود آنکه اسناد بالادستی، قانون اساسی، چشم‌انداز قانون و برنامه ششم توسعه را باید اجرا کنند.

متفکر آزاد با یادآوری بر اینکه حسن روحانی زمانی که کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بود برنامه اقتصادی ارایه داد، یادآور شد: با وجود همه این قوانین و برنامه‌ها، وقتی اوضاع را خودشان درهم برهم می‌کنند از مسوولیت شانه خالی کرده و دنبال عوامل دیگری می‌گردند.

وی به ریشه‌یابی بروز مشکلات چندماهه اخیر پرداخت و عنوان کرد: مشکلات و نوسانات ارزی به وجودآمده و تأثیر آن در اقتصاد و بازار ناشی از عدم اعتماد مردم به آینده اقتصاد و برنامه‌های دولت است. بنابراین دولت نمی‌تواند خود را کنار بکشد، زیرا از اصول و سیاست‌های کلی فاصله گرفته است. شاهد عدم هماهنگی تیم اقتصادی، تغییر آنی سیاست‌ها در اقتصاد هستیم که این موضوع عدم اعتماد مردم را به همراه دارد.

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه دولت در اقتصاد کشور همه‌کاره است و نظارت و اجرا نیز در دست خودش است، اظهار داشت: متأسفانه به برنامه‌ها و نظرات دلسوزان اقتصاد توجهی نمی‌شود و از توانمندی‌ داخلی بهره نمی‌برد. یکی از این توانمندی‌ها استفاده از ظرفیت و نظریات اقتصاددانان داخلی است که دلسوزانه و مشفقانه نظرات خود را مطرح می‌کنند. در این بخش عزم و روحیه لازم دیده نمی‌شود.

متفکر آزاد با اشاره به ضرورت وجود یک تیم انقلابی در دولت با توجه به شرایط اقتصادی کشور عنوان کرد: انقلابی بدان معنا که منافع ملی و نظام را بر منافع شخصی ارجح بداند و اعتقاد راسخ و با روحیه جهادی به مسائل بپردازد. سن و سال بالای وزیران و مسوولان و جدا نشدن از تفکرات اقتصادی اشتباه باعث شده که عمل انقلابی را قبول نکنند.

وی به نقش تحریم‌ها در مشکلات ارزی اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها مساله امروز و دیروز نیست و دشمنان همیشه به دنبال ضربه زدن به نظام و اقتصاد ما هستند، بنابراین بهترین رویکرد و راهکار در مدیریت داخلی نهفته است. باید شعار ما می‌توانیم را سرلوحه کار خود قرار داده و فراجناحی عمل کنیم. مشاهده می‌شود که بسیاری از نخبگان کنار گذاشته شده‌اند و همه این عوامل منجر به بهره‌برداری دشمن می‌شود.

این کارشناس ادامه داد: طی ماه‌های اخیر تأکید فراوان شد تا بازار ثانویه راه‌اندازی شود که با تأخیر و آن‌هم نه برای همه بخش‌های صادراتی تشکیل شد. اکثر پتروشیمی‌ها زیرنظر مجموعه‌های دولتی و نهادهای عمومی هستند، اما ارز آن را نمی‌آورند. قانون مبارزه با قاچاق که بر تشکیل سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها تاکید دارد و سال ۹۲ تصویب شده امسال اجرایی شد، زمانی که ۵۱۰ هزار انبار احتکار کالا کشف شده است.

به گفته این کارشناس اقتصادی به وجود آمدن نقدینگی ۱۶۵۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از عدم نظارت و سوءتدبیر مسوولان بانک مرکزی است. بانک‌ها نقدینگی را در سراسر کشور جمع کرده و به برج‌سازی در پایتخت مشغول شدند و حالا نیز دارایی‌ها با رکود و عدم نقدشوندگی همراه است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه گفته می‌شود ۵۰ درصد نقدینگی دست واسطه‌ها و بخش‌های غیرمولد است، تصریح کرد: برای حل این موضوع و هدایت نقدینگی به سمت تولید، اجرای سیاست‌های ایجابی و سلبی نیاز است. باید راه‌های سودآوری بخش‌های غیرمولد مسدود شود و این شرط لازم برای هدایت منابع به سمت تولید تلقی می‌شود.

این کارشناس راه مقابله با تحریم‌ها را استفاده از ظرفیت‌های داخلی و مدیریت صحیح برای مأیوس کردن دشمن، دانست و افزود: علت آنکه همچنان نرخ ارز در بازار آزاد غیرواقعی بوده ناشی از فروکش نکردن التهاب عدم اعتماد است. باید تصمیمات اعتمادساز گرفته شود و بنگاه‌های دولتی همراهی کنند. برآورد می‌شود حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار ارز دست مردم باشد که می‌تواند به چرخه اقتصاد بازگردد.

متفکر آزاد با بیان اینکه دلالان همچنان چشمشان به سیاست‌های دولت در تثبیت بازار است، گفت: دولت، بانک مرکزی و مجلس باید با قدرت عمل کنند تا قیمت ارز در بازار فروکش کند، زیرا قیمت ارز واقعی نیست. همچنین برخورد محکم قوه قضاییه با رانت‌خواری از دیگر مولفه‌های اعتمادساز است.

 

 

ارسال نظر