افزایش چشم‌گیر تورم کالاهای اساسی

۱۳۹۷/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۷۴۱
افزایش چشم‌گیر تورم کالاهای اساسی

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران درباره وضعیت قیمتی اقلام مصرفی خانوار در مرداد ماه ١٣٩٧، بیشترین افزایش قیمت در ماه جاری نسبت به ماه گذشته، مربوط به اقلام «سیب درختی زرد» با ٣٨.٦ درصد افزایش، «پرتقال محصول داخل» با ٢٩,٨ درصد افزایش و «مرغ ماشینی» با ٢٨.٧ درصد افزایش بوده است. در این ماه هیچ گونه کاهش قیمتی نسبت به ماه قبل وجود نداشته است.

بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل (مرداد ١٣٩٦) مربوط به «پرتقال محصول داخل» با ٨٥,٨ درصد افزایش و پس از آن «خیار» با ٨٤.١ درصد افزایش و « سیب درختی زرد » با ٨٣,٧ درصد افزایش است. بیشترین کاهش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل (مرداد ١٣٩٦) مربوط به قلم «پیاز» با ٤٧.٥ درصد کاهش است.

همچنین قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی درجه یک در مرداد ماه معادل 14 هزار و 144 تومان بوده است که نسبت به ماه قبل 1.4 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 6.5 درصد افزایش یافته است.

قیمت هر کیلوگرم برنج خارجی درجه یک نیز در مرداد ماه به 8072 تومان رسیده که نسبت به ماه قبل 4.8 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 43.6 درصد افزایش یافته است.

هر کیلوگرم گوشت گوسفندی نیز در مرداد ماه 52 هزار و 428 تومان بوده است که نسبت به ماه قبل 6.1 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 32.6 درصد افزایش یافته است.

قیمت هر لیتر شیر پاستوریزه نیز در مرداد ماه 31 هزار و 755 تومان بود که نسبت به ماه قبل 9.4 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 18 درصد افزایش یافته است.

 

 

ارسال نظر