سامانه‌ای که برای متقاضیان تسهیلات روستایی بود، تعطیل شد

۱۳۹۷/۰۵/۲۹ - ۰۰:۳۸:۳۰
کد خبر: ۱۲۷۹۸۲
سامانه‌ای که برای متقاضیان تسهیلات  روستایی بود، تعطیل شد

گروه اقتصاد کلان|

سامانه کارا  که برای ثبت نام متقاضیان  تسهیلات اشتغال روستایی درنظر گرفته شده بود، بسته شد. هنوز مشخص نیست که آیا موضوع موقتی است یا اینکه قرار است پرونده وام اشتغال به روستاییان برای همیشه بسته شود، اما با ورود به این سایت با این جمله برخورد می کنیم :«تا اطلاع ثانوی امکان ثبت طرح برای دریافت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری میسر نمی باشد.» این موضوع موجب انتقاد یکی از نماینده‌های مجلس شده است و از آن به عنوان یک کار اشتباه یاد شده است.

به گزارش «تعادل» طرح  اشتغال روستایی به عنوان یکی از دو طرح اصلی برنامه اشتغال دولت دوازدهم به منظور رونق بازار کار و کاهش نرخ بیکاری در شهرها و روستاها در دستور کاربوده است.طرح دوم برنامه اشتغال فراگیر است که هدف از اجرای آن ، افزایش اشتغال‌پذیری نیروی کار از طریق طرح کارورزی و آموزش در محیط کار واقعی و کاهش هزینه اشتغال از طریق ارائه مشوق‌های بیمه‌ای به کارفرمایانی که نیروهای کار شغل اولی را استخدام می‌کنند و نیز ارائه یارانه دستمزد به کارفرمایانی است که شغل اولی‌ها را به کار می‌گیرند ولی در مناطق با نرخ بیکاری بالا فعالیت دارند.

طرح اشتغال روستایی نیز رویکرد مداخلات توسعه‌ای و ارائه تسهیلات یارانه‌ای را دنبال می‌کند و در این طرح پیش‌بینی شده تسهیلات در سه بخش نواحی صنعتی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر، مناطق روستایی و عشایری و مناطق روستایی و عشایری مرزی تخصیص یابد. نوع اول شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر که مشمول سود ۱۰ درصد می‌شوند. نوع دوم مناطق روستایی و عشایری که مشمول نرخ سود ۶ درصد و در مناطق عشایری و روستایی مرزی که نرخ سود آنها ۴ درصد است.

سامانه کارا در دی ماه سال گذشته و در حضور معاون اشتغال وزیر کار و اصحاب رسانه رسما آغاز به کار کرد. در صفحه اصلی این سامانه، جزییات تسهیلات اشتغال فراگیر و تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در قالب دستورالعمل و آیین نامه اشتغال روستایی و عشایری و دستورالعمل اجرایی برنامه اشتغال فراگیر و شیوه نامه یارانه تسهیلات ارائه شده بود. این سامانه تنها مسیر برای ثبت نام متقاضیان بود که بسته شدن آن نشان دهنده قطع روند پرداخت تسهیلات است.

  انتقاد یک نماینده مجلس

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به بسته شدن سامانه کارا بیان کرد: طبق قانون مصوب مجلس باید 11 هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال پایدار روستایی تخصیص پیدا می کرد؛ اما تا امروز کمتر از هزار میلیارد تومان به طرح های اشتغال‌زایی روستایی و عشایری تسهیلات پرداخت شده است. عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل کشور بیکاری است، ادامه داد: در شرایطی که بیکاری و اشتغال‌زایی یکی از مهمترین مسئله اقتصادی کشور است، بستن سامانه کارا و ثبت طرح های اشتغال‌زایی روستایی کاراشتباهی است که موضوع را پیگیری می کنیم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد کند دولت در اجرای اشتغالزایی پایدار روستایی، بیان داشت: در طول یک سال گذشته شاهد روند کند اجرای این قانون بوده ایم، برای ایجاد اشتغال پایدار 11 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که حتی هزار میلیارد آن پرداخت نشده است.

وی گفت: انتظار می رفت تا امروز تسهیلات به طور کامل پرداخت و مرحله ارزیابی قانون آغاز می شد تا بتوان برای مرحله بعدی اشتغالزایی پایدار برنامه ریزی کرد. لاهوتی  در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه سود بانکی مانع اشتغالزایی است، توضیح داد: بارها اعلام کردیم که سود بالای بانکی اشتغالزایی را به دنبال ندارد، به همین دلیل تسهیلات با سود بانکی پایین برای ایجاد اشتغال پایداری روستایی و عشایری در نظر گرفته شد؛ اما متاسفانه تا کنون از این فرصت استفاده نشده است.

این نماینده مجلس با بین اینکه بروکراسی اداری کمر اشتغالزایی را شکست، گفت: ایراد کندی اجرای قانون اشتغالزایی به بروکراسی طولانی اداری بر می‌گردد، روند کند اداری باعث شده است که اشتغال پایدار به سرعتی که انتظار داشتیم اجرایی نشود.عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، عنوان کرد: با وجود تمام انتقاداتی که به نحوه اجرای طرح اشتغالزایی وارد است؛ اما بسته شدن سامانه کارا قابل قبول نیست و مجلس موضوع را بررسی می کند.

 

 

ارسال نظر