اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۳۴۷

تشکیل ۱۱۰۰ پرونده تخلفات بودجه‌ای دستگاه‌ها

مهر| رییس دیوان محاسبات کشور از تشکیل۱۱۰۰ پرونده تخلفات و انحرافات دستگاه‌های دولتی از بودجه سال ۹۵ خبر داد.

عادل آذر با بیان اینکه با اقدامات پیشگیرانه دیوان میزان تخلفات بودجه‌ای دستگاه‌ها نسبت به سال قبل از آن ۴ درصد کاهش یافته است گفت: این پرونده‌ها در تفریغ بودجه سال ۹۵ نهایی و به دادسرای دیوان محاسبات ارسال شده و تعداد آنها به ۱۱۰۰ پرونده رسیده است.

رییس دیوان محاسبات کشور افزود: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده بخش عمده‌ای از این تخلفات ناشی از ابهامات قوانین و برداشت متفاوت مدیران از قانون است که با طراحی برنامه‌های آموزشی و دادن مشاوره به مدیران در حین عمل بدون دخالت در قدرت تصمیم‌گیری آنها قصد داریم این تخلفات را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه در حسابرسی‌های صورت گرفته عملکرد کل کشور در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، عملکرد مناسبی نیست افزود: در عین حال استان همدان از استان‌های پیشرو کشور در این زمینه است و با وجود ظرفیت‌های اقتصادی و توانمندی‌های مدیریتی این استان می‌تواند جزو استان‌های تراز اول باشد. رییس دیوان محاسبات کشور با تاکید بر رویکرد جدید این دیوان بر حسابرسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی به جای حسابرسی نهایت با تصویب قانون و استانداردهای آن در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، از کم توجهی دستگاه‌های دولتی به خرید کالاهای ایرانی انتقاد کرد.

ایران ۳ سال دیگر پانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا می‌شود

تسنیم|صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد ایران با کنار زدن سه کشور اسپانیا، عربستان و کانادا پانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا در سال ۲۰۲۱ شود. صندوق بین المللی پول در پایگاه داده‌های آماری خود پیش بینی کرده است ایران در سال 2021 با سه پله صعود در جایگاه پانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا قرار گیرد.  بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی این نهاد بین المللی تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال 2017 بالغ بر 1644 میلیارد دلار بوده و ایران از این نظر در رتبه 18 جهان قرار گرفته است. صندوق بین‌المللی پول پیش بینی کرده است ایران در سال‌های 2018، 2019 و 2020 نیز همچنان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا باقی بماند اما در سال 2021 با پشت‌سر گذاشتن سه کشور اسپانیا، عربستان و کانادا به جایگاه پانزدهم صعود کند. پیش‌بینی شده است تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال 2021 به 2095 میلیارد دلار برسد که بیشتر از تولید ناخالص داخلی اسپانیا، عربستان و کانادا خواهد شد. تولید ناخالص داخلی اسپانیا بر اساس شاخص قدرت خرید در سال 2017 بالغ بر 1773.9 میلیارد دلار بوده که پیش بینی شده است این رقم در سال 2021 به 2094 میلیارد دلار برسد. تولید ناخالص داخلی عربستان نیز از 1773.5 میلیارد دلار در سال 2017 به 2078 میلیارد دلار در سال 2021 و تولید ناخالص داخلی کانادا از 1769 میلیارد دلار در سال 2017 به 2073 میلیارد دلار در سال 2021 خواهد رسید. بر این اساس چین با تولید ناخالص داخلی 23159 میلیارد دلاری بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در سال 2021 را خواهد داشت و امریکا با 19390 میلیارد دلار و هند با 9459 میلیارد دلار به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار می‌گیرند.

تورم نیمه دوم سال بالا خواهد بود

ایلنا| یک استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: در صورتی که بانک مرکزی راهکار مناسبی برای نرخ سود بانکی در شهریور ماه ارایه ندهد قطعا تاثیرات منفی بر تورم خواهد داشت. به نظر من بانک مرکزی اگر بطور موقت، یعنی 6 ماه نرخ سود را افزایش دهد تا از تشدید بحران جلوگیری کند فرصت لازم برای عادی سازی شرایط را خواهد داشت.

سجاد برخورداری در مورد افزایش نرخ تورم تولیدکننده به بالای 13 درصد گفت: این نشان می‌دهد که نرخ تورم در ماه‌های آینده قطعا افزایش خواهد یافت، البته به نظر این نرخ حتی بالاتر از این نیز باشد و این یک سیگنال برای تجربه تورم بالا در 6 ماه دوم سال است. وی ادامه داد: باید توجه داشت، تولیدات براساس نرخ‌های پیشین محاسبه می‌شود و مواد با نرخ‌های جدید وارد بازار نشده‌اند و این هشدار تورم بالا در 6 ماه دوم سال است.

این استاد دانشگاه تهران متذکر شد: در صورتی که بانک مرکزی راهکار مناسبی برای نرخ سود بانکی در شهریور ماه ارایه ندهد قطعا تاثیرات منفی بر تورم خواهد داشت. به نظر من بانک مرکزی اگر بطور موقت، یعنی 6 ماه نرخ سود را افزیش دهد تا از تشدید بحران جلوگیری کند فرصت لازم برای عادی سازی شرایط را خواهد داشت. وی افزود: البته این نمی‌تواند مشکلات را ریشه‌ای برطرف کند و تنها نوسانات را کاهش داده تا فرصت انجام اصلاحات فراهم شود، در غیر این صورت افزایش این نرخ به تنهایی خود هزینه‌هایی را به جامعه تحمیل خواهد کرد.  این اقتصاددان در پاسخ به این پرسش که تورم 16 درصدی در زیربخش صنعت و ساختمان نشانه چیست، گفت: این یعنی، تجهیزات و ماشین آلات با هزینه سنگین وارد کشور می‌شوند.البته باید توجه داشت که تغییرات قیمت هنوز تاثیرات خود را روی تورم نشان نداده است.

 

ارسال نظر