هدایت نقدینگی سرگردان در مسیر تولید با شراکت مردم در طرح‌های بزرگ اقتصادی

۱۳۹۷/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۲۶۱

فارس|

محمود آخوندی  کارشناس سیاست‌گذاری اقتصاد اظهار کرد: عرضه سهام نفت به صورت ارز دیجیتال به مردم به عنوان راهکاری برای هدایت نقدینگی در مسیر تولید در شرایط فعلی کشور که نقدینگی سرگردان هر بار به بازاری هجوم می‌برد اخیرا مطرح شده است. وی ادامه داد: چنین راه‌کارهایی می‌تواند انگیزه مردم برای مشارکت در تولید را بالا ببرد. عرضه سهام نفت بصورت یک ارز جدید که پشتوانه آن نفت وگاز است، مزایای متعددی دارد. دیجیتالی بودن ارز نیز با توجه به شرایط نوین فناورانه امروز از یک سو و تحریم‌های یک جانبه امریکا در دسترسی و مبادله با دلار از سوی دیگر، مزیتی است که می‌تواند حلال مشکلات امروز کشور و شکننده هژمونی بین المللی دلار امریکا باشد. این کارشناس اقتصادی گفت: انگیزه افراد در خرید این ارز بر دو محور اصلی بیان شد: اولا قیمت نفت برای سال‌های آتی بسیار بالاتر از قیمت حال حاضر برآورد می‌شود. چنانکه برخی کارشناسان بین المللی قیمت نفت در سال‌های آینده را حداقل 200 دلار تخمین می‌زنند. وی ادامه داد: ثانیا در داخل کشور به دلیل رکود فراگیر اقتصاد به دلیل سیاست‌های کاملا اشتباه دولت در 5سال گذشته، تورم بالایی را در سال‌های آتی شاهد خواهیم بود که در پی آن خواه یا ناخواه ارزش پول ملی ما افت خواهد داشت و لذا خرید یک ارز وابسته به کالای دارای ارزش جهانی مانند نفت و نه متصل به پول ملی می‌تواند برای خریداران مطلوبیت بالایی داشته باشد. او اظهار کرد: در این یادداشت قصد داریم نگاهی به سایر موقعیت‌های پیش روی مردم و حاکمیت برای حرکت سرمایه‌ها به سمت تولید و جلوگیری از جریان غیرسازنده نقدینگی داشته باشیم. وی بیان کرد: پیش‌تر علت‌های مختلف ایجاد این نقدینگی افسارگسیخته در نظام بانکداری بیمار کشور واکاوی شد. همینطور عدم شفافیت در نظام مالیاتی ناکارآمد نیز به عنوان علتی دیگر در به‌هم‌ریختگی بازار مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر آن سیاست‌های اشتباه دولت در نرخ گذاری غیر واقعی دلار و به‌عبارتی ارزان فروشی دلار در ایام آرامش بازار، به‌عنوان ریشه دیگر این به‌هم‌‌ریختگی‌ها در اقتصاد کشور شمرده شد و مورد تحلیل قرار گرفت و بعضا برای آنها راهکارهای کاملا قابل دستیابی ارایه شد.

آخوندی گفت: در خصوص مورد آخر، به نظر می‌رسد سیاست‌های جدید بانک مرکزی در تعیین نرخ 5500 تومانی برای دلار، همان اشتباهی است که مسوولان گذشته نیز در پیش گرفته بودند و باز هم خروجی این تصمیم، پرونده‌های زیاد ارزخوارانی خواهد بود که دلارهای دولتی را با اسامی غیرتحویل گرفته‌اند و کالای وارد شده را به قیمت دلار بازار عرضه می‌کنند. وی بیان کرد: ما در ایران متاسفانه یک راه رفته و به بن‌بست رسیده را بارها و بارها تکرار می‌کنیم و روحیه درس گرفتن از گذشته و عبرت‌گیری کمتر در ما دیده می‌شود. بنده از همین فرصت استفاده کرده و به رییس محترم بانک مرکزی، جناب آقای همتی عزیز، عرض می‌کنم، لطفا از اشتباهات گذشته این دولت و دولت‌های قبل عبرت بگیرید و قیمت ارز را بصورت ثابت و آن هم با این اختلاف زیاد از قیمت بازار تعیین نفرمایید. این یعنی ایجاد زمینه رانت و به تاراج رفتن ثروت مردم که در 4ماهه گذشته شاهد آن بودیم. فروش ارز روزانه بصورت مزایده‌ای یا به بالاترین قیمت ارز بازار در روز قبل یک راهکار کاملا عملیاتی و عامل از بین رفتن رانت و ضایع شدن حقوق مردم است. از طرف دیگر ورود ارزهای صادرکنندگان به بازار سبب پایین آمدن قیمت و تعادل بازار خواهد شد. لذا با فرض اینکه این پیش نیازهای اولیه اصلاح وضع اقتصاد کشور مورد توجه حاکمیت قرار گرفته است، پیشنهاد عملیاتی دوم خود را برای جذب نقدینگی و ایجاد بستر تولید ثروت که نتیجه آن ارزشمند شدن پول ملی است را عرض خواهم کرد. پول نقد یک ماهیت فرار است و سریع‌ترین راه را برای رسیدن به هدفش که همانا سودآوری است پیدا می‌کند. در صورت نبود زیرساخت‌های کنترلی، طرح‌های جذب سرمایه توفیق قابل‌توجهی نخواهند داشت.

او اظهار کرد: اولین نکته‌ای که در ارایه طرح‌های اقتصادی که قرار است جاذب سرمایه‌های مردم باشند را باید در نظر گرفت، این است که در شرایط غیربحرانی و غیر تورمی، یک واحد پول نقد در سال چه میزان می‌تواند سودآوری در بازار داشته باشد:  در بخش تولید و کشاورزی حدود 50 درصد، در بخش ساخت مسکن حدود 30 درصد، در بخش ساخت و بهره‌برداری نیروگاه‌های تولید برق حدود 30درصد، در بخش ساخت و بهره‌برداری از پالایشگاه‌های نفت و پتروشیمی‌ها و صنایع پایین دست 75درصد سود پیش بینی می‌شود.

 

ارسال نظر