خبر

۱۳۹۷/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۰۲۱

وصول ۷۵۰۰ میلیارد تومان درآمد گمرک در سال جاری

معاون گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی گمرک در ۴ ماهه امسال وصول شد. علی رحیمیان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به درآمدهای ۴ ماهه گمرک از محل تجارت خارجی اظهار داشت: تا پایان تیرماه امسال کل درآمدها ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که سهم درآمدهای نقدی ۵ هزار و ۲۰۰میلیارد تومانی و ضمانتنامه‌های بانکی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.  معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک ایران با بیان اینکه درآمدهای نقدی گمرک در این مدت ۱۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است، گفت: براساس آمار عملکرد در بخش ضمانتنامه‌ها ۳۳درصد کاهش نشان می‌دهد که این موضوع به دلیل حذف ضمانتنامه واردات خودرو بوده است. وی افزود: معمولاً برای خودرو از ضمانتنامه‌های بانکی استفاده می‌شد که به دلیل کاهش واردات و ممنوعیت‌های فعلی در این بخش، آمارها کاهش یافته است. رحیمیان افزود: در حال حاضر برای حمایت از تولید و اشتغال داخلی رویکرد گمرک بر این است تا به منظور واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز تولید، ضمانتنامه یکساله دریافت می‌شود، بنابراین تولیدکنندگان می‌توانند از این امکان بهره‌مند شوند. معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک ایران در مورد درآمد مالیات بر ارزش افزوده نیز خاطرنشان کرد: در این مدت ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان نیز مالیات ارزش افزوده واردات وصول شده که شامل ۲ بخش سهم شهرداری‌ها و مالیات ارزش افزوده است. این مقام مسوول تاکید کرد: به هیچ‌وجه در بخش ضمانتنامه‌های بانکی که دریافت می‌شود، مطالبات معوق یا تاخیر نداریم و این ضمانتنامه‌ها توسط بانک تضمین شده و عملاً به صورت نقد بوده، ولی مدت‌دار هستند.

بررسی عملکرد 3 ماهه بودجه 97

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: عملکرد دریافت‌ و پرداخت‌های بودجه سال جاری در کمیسیون با حضور نوبخت بررسی خواهد شد.

محمد حسینی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به وضعیت عملکرد بودجه سال 97 اظهار کرد: طی روزهای آینده عملکرد دریافت و پرداخت‌های دولت مربوط به سه ماهه نخست سال جاری بررسی خواهد شد و رییس سازمان برنامه و بودجه در این راستا گزارشی ارایه خواهد داد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که موضوع حذف غیرنیازمندان یارانه‌بگیر تبصره 14 بودجه که دستورالعمل اجرایی آن ابلاغ شد و بعدا توسط دبیر هیأت دولت لغو شد، چه وضعیتی دارد، تصریح کرد: رییس سازمان برنامه و بودجه قبلا گفته بود، هیچ فردی از دریافت یارانه حذف نخواهد شد، در صورتی که تبصره 14 قانون بودجه صراحت دارد که باید غیرنیازمندان حذف شوند و با توجه به ابهام در اجرای قانون، کمیسیون برنامه و بودجه گزارش عملکرد دولت را در این رابطه خواسته است. هم مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه اجرای تبصره 14 قانون بودجه و حذف غیرنیازمندان را مطالبه خواهد کرد.

وی تاکید کرد: اگر مصوبه هیأت وزیران امضا و ابلاغ شده باشد، نمی‌توان آن را لغو کرد مگر آنکه مصوبه جدیدی آن را کان لم یکن تلقی کند. بنابراین از نگاه ما مصوبه و دستورالعمل اجرایی تبصره 14 ابلاغ شده و باید نحوه اجرای آن را جویا شویم. عضو ناظر صندوق توسعه ملی در مورد حسابرسی از عملکرد این صندوق و برداشت‌های انجام شده طبق گزارشات قبلی گفت: حسابرسی از صندوق توسط سازمان حسابرسی در جریان است و هنوز گزارش آن نهایی نشده است.

تاثیر تحریم‌ها از شوک آن کمتر است

عبدالرضا مصری با اشاره به بازگشت مجدد تحریم‌های امریکا علیه ایران، اظهار داشت: شوک تحریم‌ها پیش از اینکه اعمال شوند فشار زیادی به کشور و بازار وارد کرد این شوکی که اخیرا تجربه کردیم بی‌مورد بود.  عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، ادامه داد: به نظر می‌رسد خود تحریم‌ها به اندازه شوکی که از نظر روانی وارد شد اثر نخواهد داشت و با سیاست‌های واقعی که امروز و فردا از طرف دولت ابلاغ می‌شود، تعادلی در بازار حاکم خواهد شد. نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم شورای اسلامی، گفت: اگر دولت در سیاست‌های واقعی خود تغییری اعمال نکند به نظر می‌آید برای حال کشور مفید باشد و نه تنها بازار از تحریم‌های امریکا هیجان زده نخواهد شد بلکه به سمت کاهش قیمت و تعادل پیش خواهیم رفت.

وی با انتقاد از سیاست‌های گذشته دولت برای مدیریت بازار، بیان داشت: آنچه در گذشته تصمیم‌گیری شد درست نبود تحریک تقاضا چه برای سکه، خوردو ارز، و غیره تحریک مثبتی نبود، باید عرضه را مدیریت می‌کردیم به جای اینکه آن را تحریک کنیم. مصری در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به روند نادرست اخیر دولت، اظهار داشت: ما عنوان کردیم هر کس سکه می‌خواهد بخرد وهر کس ارز لازم دارد ثبت سفارش کند و مردم را ترغیب کردیم که وارد بازار شوند در حالی که کشورهای دیگر وقتی تحریم می‌شوند از مردم می‌خواهند ارز و سکه شان را بفروشند و به پول ملی تبدیل کنند.

 

ارسال نظر